Muutoksia auto- ja valmisteverotuksen menettelyihin
Auto- ja valmisteverotuksen menettelyihin on tulossa muutoksia. Tavoitteena on, että ne tulisivat voimaan vuoden 2021 alusta. Verojen määriin ei ehdoteta muutoksia.
Tullille aiemmin kuuluneet auto- ja valmisteverotustehtävät siirtyivät Verohallinnon hoidettaviksi vuoden 2017 alussa. Siirron yhteydessä ei kuitenkaan puututtu siirtyneiden verotehtävien verotus- ja veronkantomenettelyihin. Nyt tavoitteena on yhdenmukaistaa auto- ja valmisteverotukseen liittyviä menettelyjä oma-aloitteisten verojen menettelyiden kanssa muuttamatta verojen määriä.
Yhdenmukaistaminen yksinkertaistaa verotusta
Auto- ja valmisteverotuksen menettelyjen yhdenmukaistaminen vaikuttaa mm. verotuksessa käytettäviin termeihin ja järjestelmään, jonka kautta vero ilmoitetaan. Muutoksia on niin ikään tulossa verotuksen muutoksenhakuun ja seuraamusjärjestelmiin.
”Käytäntöjen yhtenäistämisestä hyötyvät erityisesti yritykset, jotka ovat velvollisia tilittämään eri tyyppisiä välillisiä veroja, sillä hallittavien menettelyjen ja järjestelmien määrä vähenee”, toteaa Kaupan liiton veroasiantuntija Toni Jääskeläinen.
Uudistuksen yhteydessä valmisteverojen maksuaika pitenee. ”Ilmoituksen sekä maksun määräpäivä on jatkossa vastaava kuin esimerkiksi arvonlisäverotuksessa. Maksuajan piteneminen lisää yritysten taloudellista liikkumavaraa”, Jääskeläinen kertoo.
Uudistuksen laajuuden johdosta yritykselle aiheutuu kuitenkin merkittäviä kustannuksia.
”Yritysten maksettavaksi tulee esimerkiksi järjestelmä- ja koulutuskustannuksia. Tämän takia on tärkeää, että uudistus toteutetaan siten, että järjestelmien jatkuvaluonteisilta korjauspäivityksiltä vältytään”, Jääskeläinen neuvoo.
Muutos herättää kysymyksiä
Tällä hetkellä palautettavaksi tulevan valmisteveron voi vähentää veroilmoituksen yhteydessä.
”Uudistuksesta annetun hallituksen esitysluonnoksen mukaan nykykäytännöstä luovuttaisiin, mikä johtaisi käytännössä siihen, että palautettavista valmisteveroista tulisi tehdä erilliset palautushakemukset”, Jääskeläinen kertoo.
”Muutos lisäisi myös yritysten hallinnollista taakkaa. Lisäksi ehdotettu menettely lykkäisi palautusten saamista, millä olisi negatiivisia vaikutuksia yrityksen rahavirtaan.”
Myös autoverotuksen yksityiskohtien osalta uudistus herättää kysymyksiä.
”Esitysluonnoksesta ei esimerkiksi käy selkeästi ilmi, vaatiiko autojen varustelu käyttöönottopäivän, jotta varustelu ei siirtyisi veron perusteeseen. Vastaavasti uudistusta koskevan esitysluonnoksen jatkokäsittelyn yhteydessä tulisi tarkentaa, onko punakilpinen esittelykäyttö edelleen verotonta, jos auto otetaan käyttöön ennen rekisteröintiä”, Jääskeläinen sanoo.
Kuva: 123RF