Case #kauppa: H&M:n Tukholman-lippulaivamyymälän uudet palvelut kannustavat vastuullisempaan muodin kulutukseen
H&M:n Sergelin torin -myymälä Tukholmassa uudistui viime vuoden lopulla. Lippulaivamyymälässä on panostettu asiakaskokemukseen monin täysin uudenlaisin tavoin. Keskiöön on entistä selvemmin nostettu se, mitä asiakkaat arvostavat; uudistuksilla vastataan myös asiakkaiden kasvaviin toiveisiin vastuullisesta muodin kulutuksesta.
Sergelin torin -myymälä on uudistuttuaan monipuolinen viihtymiskeskus, jossa panostetaan entistä enemmän asiakaskokemukseen ja henkilökohtaiseen palveluun. Kivijalkakauppaan houkuttaa myös muista myymälöistä poikkeava ainutlaatuinen valikoima.
Täysin uusia palveluita ovat mm. Conscious Exclusive -kokoelman vaatteiden vuokraus sekä studio, jolla asiakkaat voivat päivittää ja tuunata omia vanhoja vaatteitaan – molemmat tärkeitä avauksia H&M:lle, joka pyrkii muutosjohtajaksi muodin kiertotalouden saralla.
Lippulaivamyymälästä löytyy myös kahvila sekä kauneushoitola H&M Beauty Bar by Dashl, jonne voi verkossa varata pika-aikoja meikkaukseen, kampaajalle tai kynsihoitoon. Liike avataan jo klo 7:30, jotta kauneushoitoihin ehtii työmatkallaankin.
”H&M pyrkii parhaaseen mahdolliseen yhdistelmään muotia, hyvää laatua, sopivaa hintaa ja vastuullisuutta”, kertoo Tiina Miettinen H&M Suomen viestintä- ja lehdistöosastolta.
”Sergelin torin uudistukset ovat tästä hyvä esimerkki. Ne ovat uusia ja innovatiivisia aloitteita, jotka linkittyvät vahvasti vastuullisuuteen ja tuotteiden uudelleenkäyttöön.”
Digitaalisen ja kivijalkakaupan yhdistäminen avainasemassa
Yritys satsaa runsaasti verkkokaupan kehitykseen ja sen merkitys kasvaakin jatkuvasti. Panostukset myös kivijalkakauppaan ja sen elämyksellisyyteen linkittyvät kanavien saumattomaan yhdistämiseen. Brändi on kaikkialla siellä, missä asiakaskin. Näkyminen kaupungin merkittävimmillä kauppapaikoilla rakentaa brändiä ja on kuluttajien hyvää palvelua.
”Digitaalisen ja fyysisten myymälöidemme integrointi on tärkeässä roolissa, kun pyrimme yhä inspiroivampaan ja vaivattomampaan asiakaskokemukseen. Tästä esimerkkejä ovat Click & Collect -palvelu ja online-kaupasta ostettujen tuotteiden palautusmahdollisuus myymälään, verkkokaupan parannetut hakutoiminnot, joustavammat maksuvaihtoehdot ja nopeammat toimitukset”, Miettinen listaa.
Konsepti laajenee mahdollisesti muuallekin
Vielä on liian aikaista arvioida, missä aikataulussa Sergelin torin -myymälän kaltainen konsepti voisi mahdollisesti rantautua myös Suomen H&M-liikkeisiin. ”Tavoitteenamme on laajentaa vastaava toiminta suurempaan mittakaavaan, muihin myymälöihin ja maihin. Odotamme mielenkiinnolla ensimmäisiä arvioita siitä, miten uusi konsepti Tukholmassa vastaanotetaan ja mitä voimme oppia siitä.”
Tiina Miettinen kertoo Suomen olleen monesti ensimmäisten maiden joukossa, kun H&M on ottanut uusia palveluita käyttöönsä – mm. viime vuonna uutta jäsenohjelmaa lanseerattaessa.
Kauppakeskus Triplan avajaisten yhteydessä H&M toi Suomeen vaatteiden huoltoon ja tuunaukseen kannustavan Take Care -tuotevalikoiman, jonka rinnalla verkkopalvelussa julkaistaan monipuolisia vinkkejä vaatteiden kunnossapitoon ja pieniin fiksauksiin. Suomalaisille kuluttajille ensimmäisten joukossa lanseerattu tuotteiden käyttöikää pidentävä konsepti linkittyy tiiviisti niin vastuullisuuteen kuin digitaalisten ostoelämyksen kehittämiseen.
Kuvat: H&M / David Thunander