Euromonitor International: Kuluttajatrendien 10 kärjessä vuonna 2020
Euromonitor International on julkaissut ennusteensa vuoden 2020 tärkeimmistä kuluttajatrendeistä. Kaksi pääteemaa nousee yli muiden: yhtäältä mukavuus ja helppous ja toisaalta henkilökohtaisen kontrollin säilyttäminen.
Trendi 1: Tekoälyteknologiasta ja robotiikasta valtavirtaa
Yhä tehokkaammat algoritmit, datan määrän huima kasvu sekä nopeat nettiyhteydet ovat muokanneet maaperää robotiikalle ja tekoälylle. Kiireiset kuluttajat ovat entistä valmiimpia helpottamaan jokapäiväistä elämäänsä ostamalla tekoälyä hyödyntävää teknologiaa ja kotiaskareissa auttavia robotteja. Alexan tapaiset virtuaaliassistentit, robotti-imurit, chattibotit ja muut tekoälysovellukset ovat jo arkipäivää erityisesti nuoremmille kuluttajille.
Trendi 2: Herätä kiinnostus nopeasti, älä jaarittele
Etsiessään tietoa netistä kuluttajat haluavat lyhyttä, iskevää, kaikkiin aisteihin vetoavaa ja nopeasti omaksuttavissa olevaa sisältöä. Visuaalisuus, videot ja ääni ovat valttia, mainosten tulee olla lyhyempiä, eivätkä ne saisi keskeyttää katsomis- tai lukukokemusta. Luotettavaksi koettu tieto on tärkeää. Kuluttajat luottavat eniten ystäviensä somepostauksiin ja näiden jakamaan tietoon, ystävien ja sukulaisten suosituksiin sekä riippumattomiin tuotearvosteluihin. Sometähtien ja nettivaikuttajien sanoja kuunnellaan, jos heillä on samanlaiset arvot kuin kuluttajalla itsellään.
Trendi 3: Kitkatonta liikkumista
Ihmiset haluavat liikkua paikasta toiseen helposti ja nopeasti, ja moni vuokraa jo mieluummin sähköpotkulaudan kuin kärvistelee liikenneruuhkissa. Koska kuluttajat eivät halua olla yhden ainoan liikkumismuodon varassa, he käyttävät älysovelluksia, jotka antavat ajantasaista tietoa eri matkustusvaihtoehdoista. Autoa ei enää tarvitse omistaa, sillä liikkumisen voi ostaa palveluna. Liikennesovelluksen kuukausimaksu voi oikeuttaa käyttämään joko julkista liikennettä, kaupunkipyöriä, takseja tai yhteiskäyttöautoja, ja sovellus hoitaa liput ja maksuliikenteen.
Trendi 4: Esteettömyyttä kaikille, erilaisuus kunniaan
Vammaisten ja liikuntarajoitteisten tarpeet otetaan yhä paremmin huomioon tuotekehittelyssä. Myös mielenterveysasiat kuuluvat hyvinvointiin, ja kehopositiivisuus muuttaa epärealistisia vartaloihanteita. Kauneus merkitsee sitä, että tuntee olonsa hyväksi sellaisena kuin on, ja erilaisuutta on alettu arvostaa.
Trendi 5: Pidän huolta itsestäni
Monet ihmiset ovat stressaantuneita, mutta stressin lievitys alkoholin ja tupakan avulla on vähenemässä. Sen sijaan kuluttajat etsivät täsmätuotteita, jotka auttavat heitä rentoutumaan ja lievittävät ahdistuneisuutta sekä unettomuutta. Niissä maissa, missä kannabis on laillistettu, sen suosio ja käyttö itselääkintään kasvaa voimakkaasti. Myös ruokaan ja juomiin aletaan lisätä yrttien tapaisia funktionaalisia ainesosia, energiajuomia lipitetään ahkerasti, ja alkoholittomien juomien suosio lisääntyy.
Trendi 6: Kodit monitoimitiloina
Kuluttajat rakentavat kodista oman turvallisen pesän itselleen. Monet eivät mielellään poistu kotoaan, ja nykyään se ei ole edes tarpeen, sillä nopea netti ja sen monipuoliset palvelut mahdollistavat etätyön, shoppailun, kuntoilun, viihteen kuluttamisen ja lääkärin etävastaanoton kotoa käsin. Osan viikosta etänä työskentelevät kuluttajat eivät osta pukuja, solmioita ja korkokenkiä, vaan rentoja ja mukavia vaatteita, ja he tilaavat kotiin pizzaa sekä käyttävät ruokaostosten kotiinkuljetuspalveluita. Viimeistään 5G-teknologia tekee kodeista todellisia älykoteja.
Trendi 7: Personoitavuutta vai yksityisyyttä
Kuluttajat odottavat brändien räätälöivän heille tuotteita ja palveluita, mutta personointi edellyttää sitä, että kuluttajat luovuttavat brändeille yhä enemmän tietoja itsestään. Kuluttajat ovat huolissaan siitä, keillä kaikilla on pääsy heidän tietoihinsa, ja kuinka heistä kerättyä dataa käytetään. Monet epäilevät älylaitteiden ja puhelimien vakoilevan heitä, ja biometristen tunnistamistietojen joutumista vääriin käsiin pelätään. Yksityisyyden vaarantuminen ja kontrollin menettäminen omiin henkilökohtaisiin tietoihin luo kuluttajille stressiä.
Trendi 8: Paikallista sen olla pitää
Ylpeys paikallisesta kulttuurista, arvoista ja tuotteista kasvaa. Kuluttajat vierastavat globalisaatiota ja kerskakulutusta, ja haluavat ostaa vähemmän mutta korkealaatuisempia tuotteita paikallisista kaupoista tukeakseen paikallisia tuottajia. Paikalliset tuotteet ja brändit koetaan aidompina ja yksilöllisempinä kuin kansainvälisten ketjuliikkeiden tuotteet. Monikansalliset kaupan alan yritykset lokalisoivat tarjontaansa ja mukauttavat sitä paikallisiin mieltymyksiin.
Trendi 9: Materiaalit kiertoon
Ympäristötietoiset ja kestävään kuluttamiseen pyrkivät kuluttajat suosivat jakamista, kierrätystä, materiaalien uudelleenkäyttöä, tuotteiden vuokraamista ja myyntipakkausten uudelleentäyttämistä. He haluavat vähentää jätteen määrää, ja korjaavat rikkoontuneen tuotteen mieluummin kuin ostavat uuden. Kestäviksi tehtyjen tuotteiden korkeampi hinta karkottaa kuitenkin ne kuluttajat, joilla ei ole varaa ostaa niitä.
Trendi 10: Puhdasta ilmaa kaikille, kaikkialla
Tietoisuus ilmansaasteiden vaarallisuudesta vaikuttaa kuluttajien valintoihin. Monet rajoittavat lentämistään, osa ryhtyy vegaaneiksi ja jotkut ilmastoaktivisteiksi. Ilmanlaatua reaaliaikaisesti mittaavat mobiililaitteet ja hengityssuojaimet käyvät hyvin kaupaksi. Myös sisäilman puhtaus on noussut tapetille, ja ekologiset kodin puhdistusaineet, joista ei synny sisäilmaan haihtuvia VOC-yhdisteitä, lisäävät suosiotaan. Kuluttajat alkavat vaatia päästöttömyyttä myös kodintekstiileiltä ja muilta sisustustuotteilta.
Lähde: Euromonitor International
Kuva: 123RF