Taxfree-myynti turisteille – Verohallinon ohjetta päivitetty
Verohallinto on päivittänyt kauppojen taxfree-myyntiä käsittelevää ohjettaan. Päivityksen myötä on tarkennettu matkailijamyynnin verojen käsittelyä ja myynnin ajallista kohdistamista sekä korjattu siinä olleita virheitä. Kaupoille taxfree-myynti eli niin sanottu arvonlisäveroton matkailijamyynti EU:n ulkopuolisille turisteille on vapaaehtoista. Verottoman taxfree-myynnin ehdot ovat kuitenkin tiukat, joten kaupan on erityisen tärkeää varmistaa, että myynti turisteille on järjestetty oikein.
Taxfree-myynti turisteille on verollista
Taxfree-myynnin käsite on kaupan näkökulmasta harhaanjohtava, sillä myynti turistille tai muulle matkailijalle on aina arvonlisäverollista. Turistin on maksettava tuotteen myyntihintaan sisältynyt arvonlisävero kokonaisuudessaan ennen tavaran vientiä EU:n ulkopuolelle. Taxfree-myynti tarkoittaa käytännössä sitä, että matkailija voi hakea tuotteen hintaan sisältynyttä arvonlisäveroa palautuksena takaisin varsinaisen myyntitapahtuman jälkeen, kun tavaroiden poistuminen EU:n alueelta on varmistettu. Veroton myynti toteutuu sinä hetkenä, kun tavara viedään maasta.
Matkailijan arvonlisäverollisten ostosten on oltava vähintään 40 euron arvoiset, jotta taxfree-myynti olisi mahdollista. Ostokset voivat koostua useammasta kuin yhdestä tuotteesta, mutta taxfree-myynnin edellytyksenä on, että yhdellä saman myyjän antamalla kuitilla ostokset ovat yhteensä vähintään 40 euron arvoiset.
Kaupan on selvitettävä matkailijan kotipaikka
Taxfree-myynti on mahdollista vain turisteille ja matkailijoille, joiden kotipaikka on EU:n tai Norjan ulkopuolella. Taxfree-myynnin soveltaminen ei siis liity matkailijan kansalaisuuteen vaan kotipaikkaan tai vakinaiseen asuinpaikkaan. Kaupan vastuulla on varmistaa turistin kotipaikka tämän passista tai oleskeluluvasta tai muista mahdollisista luotettavista asiakirjoista. Matkailijalle, jolla on oleskelulupa Suomessa, ei voi myydä tuotteita taxfree-myyntinä, sillä hänet rinnastetaan Suomessa asuvaksi. Sen sijaan EU:n tai Norjan ulkopuolella pysyvästi asuvalle suomalaiselle voidaan myydä tuotteita taxfree-myyntinä.
Yrityksille tuotteiden myynti taxfree-myyntinä ei ole mahdollista, sillä taxfree-myynti koskee ainoastaan yksityishenkilöitä.
Kaupan antama myyntitosite taxfree-myynnin edellytyksenä
Taxfree-myynnin edellytyksenä toimii kaupan antama myyntitosite. Matkailija voi osoittaa palautettavan arvonlisäveron määrän ainoastaan alkuperäisellä myyntitositteella. Useimmiten kaupan kassakoneen tulostamassa kuitissa ei ole kaikkia vaadittavia tietoja. Tällöin kaupan tulee täyttää erillinen täydentävä tosite, joka liitetään kassakoneen kuittiin. Merkinnät myyntitositteeseen ja mahdollisesti annettavaan erilliseen tositteeseen tekee aina myyjä. Matkailija ei saa jälkikäteen tehdä merkintöjä tositteisiin. Jos myyntitosite ei sisällä vaadittuja tietoja, tulli ei leimaa sitä, eikä matkailija voi hakea arvonlisäveroja palautuksena. Kaupan on aina säilytettävä itsellään kopio myyntitositteesta.
Matkailijamyynnin myyntitositteella eli ostosten kuitilla ja täydentävällä tositteella tulee olla seuraavat tiedot:
- Ostajan nimi, passin numero ja kotipaikka sekä vakinainen asuinpaikka, jos se on eri kuin kotipaikka
- Myyjän nimi, osoite sekä Y-tunnus
- Tavaroiden määrä ja laji
- Verollinen hinta ja veron peruste
- Ostajalle palautettava määrä tai, jos se ei ole tiedossa, palautuksen vähimmäis- ja enimmäismäärä.
- Tavaroiden toimituspäivä
- Pakkauksien lukumäärä
Kaupan on myyntitositteen laatimisen lisäksi sinetöitävä matkailijan ostamat tavarat, sillä matkailija ei saa arvonlisäveropalautusta käyttöön otetuista tavaroista. Sinetöinti on tehtävä siten, että tavaraa ei saa käyttöön rikkomatta pussia tai muuta pakkausta.
Arvonlisäveron palauttaa kauppa itse tai palautusliike
Varsinainen arvonlisäveron palautus matkailijalle tapahtuu pääsääntöisesti kahdella eri tavalla; kauppa käyttää palautusliikettä tai kauppa palauttaa arvonlisäveron itse. Verohallinon hyväksymät palautusliikkeet vahvistavat tavaran poistumisen EU:n alueelta ja palauttavat arvonlisäveron matkailijalle omalla palkkiollaan vähennettynä. Palautuksen perusteena toimii kaupan laatima myyntitosite.
Palautusliikkeet, joilla ei ole Verohallinnon toimilupaa, eivät voi vahvistaa tavaroiden poistumista EU:n alueelta, joten matkailijan on saatava Tullilta poistumisen vahvistava leima. Matkailijan on haettava leima kaupan laatimaan myyntitositteeseen. Leiman saatuaan matkailija toimittaa leimalla varustetun myyntitositteen palautusliikkeelle. Palautusliike palauttaa arvonlisäveron matkailijalle vähennettynä omalla palkkiollaan.
Jos kauppa palauttaa arvonlisäveron itse, on menettely vastaava kuin niiden palautusliikkeiden kanssa, joilla ei ole Verohallinnon toimilupaa. Matkailijan on maasta poistumisen yhteydessä haettava Tullilta leima myyntitositteeseen todistamaan tavaroiden poistuminen EU:n alueelta. Matkailija palauttaa leimatun myyntitositteen kaupalle, jolloin kauppa palauttaa arvonlisäveron vähennettynä mahdollisella palkkiollaan. Kaupan on suoritettava arvonlisäveroa mahdollisesta palkkiostaan, koska arvonlisäverotuksen näkökulmasta palkkiossa on kyse verollisesta palvelusta.
Myynnin kirjaaminen verottomaksi edellyttää vahvistettua tositetta
Arvonlisäverolain mukaan kaupan on liitettävä kirjanpitoonsa myynnistä laadittu tosite, jonka on vahvistanut leimalla Tulli tai Verohallinnon hyväksymä palautusliike. Tositteen perusteella kauppa kirjaa myynnin verottomana vientinä kirjanpitoonsa. Ilman tositetta myynti on käsiteltävä verollisena kotimaan myyntinä.
Kauppa voi kirjata myynnin verottomaksi joko niin, että se tekee oikaisun tavaran myyntikuukaudelle tai sille kuukaudelle, jona se on saanut näytön maastaviennistä. Jos maastavienti kuitenkin tapahtuu vasta seuraavan tilikauden aikana, kohdistetaan oikaisu tavaran myyntikuukaudelle, ja tältä verokaudelta annetaan uusi arvonlisäveron veroilmoitus.
Kaupan on tärkeää huomata, että Verohallinnon linjauksen mukaan myyntitositteen, johon Tulli antaa leiman vahvistamaan tavaroiden poistumisen EU:n alueelta, on oltava alkuperäinen kaupan luovuttama myyntitosite. Samaisen leimatun myyntitositteen on palauduttava kaupalle. Ilman alkuperäistä leimattua myyntitositetta kauppa ei voi kirjata myyntiä verottomaksi vienniksi. Verohallinto ei hyväksy tositteeksi kopioita tai sähköisiä versioita myyntitositteesta.
Kaupan on säilytettävä tositetta kuten muutakin laskumateriaaliaan. Käytännössä tosite on säilytettävä jossain EU-maassa siten, että se on vaikeuksitta saatavissa verotarkastusta varten. Esimerkiksi palautusliike voi säilyttää vahvistamiaan myyntitositteita kaupan puolesta, jos asiasta on erikseen sovittu. Kauppa voi tällöin tehdä verottoman viennin kirjauksen pelkästään palautusliikkeen toimittaman yhteenvetoraportin perusteella. Kauppa on kuitenkin aina vastuussa siitä, että vahvistetut myyntitositteet ovat helposti saatavilla silloin, kun verottaja pyytää niitä nähtäville.
Kuva: 123RF