Koronapandemia näkyy kulutusvalinnoissa maailmalla
Vähittäiskauppaa on siirtynyt vauhdilla verkkoon, kun pyrkimykset estää koronaviruksen leviäminen ovat sulkeneet ihmiset koteihinsa maailmanlaajuisesti. Koteihin tilataan kaupoista nyt ennätysmääriä ruokaa ja muita päivittäistavaroita samalla kun erikoiskaupan tuotteiden myynti putoaa jyrkästi. Kaupan liiton tuoreesta selvityksestä ilmenee myös, että epidemia saa kuluttajat tekemään epäterveellisempiä valintoja.
Tuoreet tiedot koronaepidemian aiheuttamista muutoksista vähittäiskauppaan Yhdysvalloissa ja muualla maailmassa osoittavat viruspandemian muokkaavan kuluttamista monin merkittävin tavoin. Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja arvioi, että samoja muutoksia tullaan näkemään myös Suomessa.
Pakatut tuotteet tekevät kauppansa
Päivittäistavarakaupan pakattujen tuotteiden kysyntä on kasvanut Yhdysvalloissa ja muualla maailmassa koronapandemian seurauksena. Säilykkeiden menekki on lisääntynyt samalla, kun tuoreiden vihannesten ja hedelmien myynti laskenut. Kuluttajat varovat ostamasta pakkaamattomia tuotteita tartunnan pelossa ja toisaalta hedelmien ja vihannesten pakkaamista valmiiksi muoviin pyritään välttämään. Pakattujen päivittäistavarakaupan tuotteiden myynti on kasvanut eniten Italiassa – lähes 11 % – ja Yhdysvalloissakin lähes kymmenen prosenttia.
”Niin sanotun lohturuoan kysyntä näyttää olevan kasvussa USA:ssa, samoin erilaisten juomien. Kun elämä keskittyy entistä enemmän neljän seinän sisälle eikä tavata edes ystäviä ja sukulaisia, on helppo viettää aikaansa snacksejä napostellen”, tulkitsee Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.
Noin 40 % amerikkalaisista aikookin lisätä kotona TV:n, elokuvien ja sarjojen katselua sekä somessa viettämäänsä aikaa.
”Kehityssuunta voi olla Suomessa samanlainen, jos vapaa-aikaa on entistä enemmän, mutta liikkuminen vähenee”, Kurjenoja sanoo.
Yhdysvalloissa esimerkiksi alkoholijuomien myynti on liikevaihdolla mitaten kasvanut 9 prosentilla, keksilajitelmien 20 prosentilla ja suolaisten naposteltavien 15 prosentilla.
Kuluttajat maailmanlaajuisesti ovat myös alkaneet ostaa tuotteita varastoon ja yli oman tarpeen. Eniten on hamstrattu Kiinassa, jossa 42 % kuluttajista on ostanut ruokaa varastoon. Yhdysvalloissa ja Kanadassa kuluttajista 28 % on varastoinut ruokaa ja italialaisista lähes neljännes on toiminut samoin.
Kuluttajien aikeet ostaa erikoiskaupan tuotteita Yhdysvalloissa romahtaneet
Päivittäistavaroiden myynnin ennustetaan koronaepidemian seurauksena kasvavan, kun lähes kolmasosa amerikkalaisista aikoo lisätä niiden ostamista. Kasvu toteutuu kuitenkin yksinomaan verkossa, sillä päivittäistavaroiden ostamista fyysisistä myymälöistä aiotaan vähentää.
Kaikissa muissa tuoteryhmissä ennustetaan myynnin merkittävää supistumista – edes kirjat ja kodinelektroniikka eivät tee poikkeusta. Pohjimmaisena kuluttajien mielissä ovat muoti ja asusteet, joiden ostamista yli 60 % amerikkalaisista aikoo vähentää. Suhteellisesti verkko ostoskanavana vahvistuu näissäkin tuotteissa, sillä aikomukset digiostosten tekoon vähenevät fyysisiä myymälöitä vähemmän.
”Tämä on tärkeätä huomata myös Suomessa. Jos kaupalla on toimivat digikanavat käytössään, se voi haukata hiipuvasta asiakasvirrasta kokoaan suuremman osan – varsinkin, jos kilpailijat eivät näillä kanavilla pärjää”, Kurjenoja pohtii.
Kauppa on ottanut digiharppauksen
Verkko-ostaminen on maailmanlaajuisessa kasvussa. Kuluttajat ovat arvattavasti turvautuneet digikauppoihin, kun kivijalkakauppoja on hallitusten määräyksistä suljettu tai kodin ulkopuolella liikkumista rajoitettu.
Erityisesti päivittäistavarakaupan kasvu Yhdysvalloissa on ollut nopeaa, ja kotiinkuljetuspalveluiden kysyntä suorastaan räjähdysmäistä. Esimerkiksi Instacart-kotiinkuljetussovelluksen lataukset ovat kasvaneet 218 prosentilla ja Walmartin kuljetuspalvelun 160 prosentilla. Myös kuluttajien aikomukset käyttää markkinapaikkoja, kuten Amazonia tai Walmartia, ostosten tekoon on kasvussa. Amazonin ja Walmartin kaltaisiin suuriin verkkotoimijoihin turvautuminen voikin syventää pienempien erikoiskauppojen ahdinkoa entisestään.
Samalla nämä yritykset lisäävät työvoimaansa. Walmart aikoo palkata peräti 150.000 työntekijää ja Amazon 100.000 työntekijää lisää. Useat muut varsinkin päivittäistavarakaupan noutopalveluja tarjoavat yritykset aikovat työllistää kymmeniä tuhansia uusia työntekijöitä – usein toki määräaikaisiin ja osa-aikaisiin työsuhteisiin. Instacart haluaa palvelukseensa 300.000 uutta kuljettajaa itsenäisiksi yrittäjiksi.
”Ruoan verkkokauppa on Suomessa pienempää kuin USA:ssa, mutta hieman samanlaista ilmiötä alkaa meilläkin näkyä. Kun verkkokaupan ja kotiinkuljetusten tarve on kasvanut, keräilyä ja kuljetuksia on lisätty niin oman henkilökunnan kuin vaikkapa paikallisten taksiyrittäjienkin voimin”, Kurjenoja kertoo.
Selvityksen päälähteenä on käytetty Statistan tietopalvelua.
Liite:
Koronapandemian vaikutus vähittäiskauppaan Yhdysvalloissa_eliite_300320Erikoiskaupalle koronaepidemian aiheuttama tilanne on Suomessakin kriittinen. Kaupan liitto kiirehtii hallitukselta päätöstä yrityksille kohdennettavista suorista tuista muun muassa vuokrakustannuksiin. Lue tiedotteemme 27.3.2020.
Pääkuva: 123RF