Suomalainen digikauppa pärjää korkealla osaamisella
Suomalaiset ostavat koko ajan enemmän digitaalisesti, mutta pysyykö kaupan alan ammattilaisten osaaminen kansainvälisen kehityksen kyydissä? Yritysten ja oppilaitosten yhteistyö on erittäin tärkeää, jotta kaupan toimijat pystyvät jatkossakin luomaan kansainvälisesti tasokkaita digitaalisia ratkaisuja.
Kaupan alalla esiintyy rekrytointihaasteita perinteisten työtehtävien lisäksi myös IT-tehtävissä ja verkkokaupan puolella, selviää Kaupan liiton, Palvelualojen työnantajat Palta ry:n ja Finanssiala ry:n jäsenyrityksilleen suuntaamasta kyselytutkimuksesta, palvelualojen osaajabarometrista.
”Osaajabarometrin mukaan kaupan yritysten suurimmat haasteet ja mahdollisuudet tulevaisuudessa ovat digitalisaatio, automatisaatio, tekoälyn hyödyntäminen ja alustatalous. Näihin tehtäviin tarvitaan tekijöitä korkealla osaamistasolla, jotta digikauppa olisi entistä asiakaslähtöisempää ja pärjäisi kovassa kansainvälisessä kilpailussa”, kertoo Kaupan liiton ekonomisti Bate Ismail.
Palvelualojen osaajabarometri 2020, kaupan alan yritykset: Mitkä trendit vaikuttavat voimakkaimmin liiketoimintaanne?
Kaupan liiton tuoreen verkkokauppaselvityksen mukaan suomalaisten verkkokauppaostosten euromääräinen kasvu oli 12 prosenttia vuodesta 2018. Ennen koronaviruksen voimakasta leviämistä Euroopassa kuluvan vuoden kasvun ennustettiin olevan noin 11 prosenttia.
Kuluttajien digitaalisesti ostamia vähittäiskaupan tuotteita koti- ja ulkomailta Suomessa vuonna 2019, yht. 4,5 mrd. euroa ilman arvonlisäveroa ja kuljetuskustannuksia. (Kaupan liiton verkkokauppaselvitys 1.4.2020)
Kotimainen verkkokauppa on kasvattanut markkinoitaan, mutta suomalaisen digikaupan kansainvälistymisessä on vielä tekemistä. Päästäksemme pidemmälle on digitaalisen kaupankäynnin osaamistason oltava korkea. Muun muassa verkkokaupan hyvän käytettävyyden ja data-analytiikan avulla voidaan sujuvoittaa asiakkaiden ostamisprosessia ja minimoida klikkausten määrät.
”Tärkeää on myös osaavan henkilöstön toimiala- ja tuotetuntemus, sillä myyjän pitää tuntea tuotteensa ja järjestelmänsä perinpohjaisesti”, Ismail kuvailee.
Osaajabarometrin perusteella asiakaslähtöinen palvelujen kehittäminen, myynti- ja markkinointiosaaminen, ongelmanratkaisutaidot sekä pehmeät taidot, kuten kyky muuntautua, halu oppia uutta ja sosiaaliset taidot ovat tärkeimmät ominaisuudet henkilöstön osaamispatteristossa.
”Näiden taitojen avulla henkilöstön osaaminen kehittyy myös muutosten kautta. Osaavan työvoiman avulla myös kriisit, tai jopa shokit, on mahdollista ylittää ja niiden myötä voidaan kehittyä”, Ismail sanoo.
Palvelualojen osaajabarometri 2020, kaupan alan yritykset: Miten tärkeitä seuraavat henkilöstön osaamisen osa-alueet ovat yrityksenne kannalta tällä hetkellä?
Yritysten ja oppilaitosten yhteistyötä on kehitettävä
Osaajabarometrista käy ilmi, että yrityksillä on puutetta yliopistokoulutuksen saaneista osaajista. Varsinkaan kauppatieteellinen koulutus ei ole pysynyt jatkuvasti kehittyvän digitaalisen kaupan perässä. Perinteisten kaupallisten taitojen osaaminen ei enää riitä, vaan järjestelmäosaamista, numeroiden ymmärrystä, datan käyttöä ja tuottamista sekä asiakaslähtöisyyttä on koulutettava yrityksissä jatkuvasti enemmän sisäisesti.
Suomalaisen yhteiskunnan, kaupan, oppilaitosten ja yliopistojen jatkuva kehittäminen on erityisen tärkeää, jotta jatkossakin kauppa ja muut toimialat pysyvät kilpailukykyisinä entistä kireämmässä kansainvälisessä kilpailussa. Yritysten ja oppilaitosten olisikin syytä lisätä merkittävästi yhteistyötä. Osaajabarometrin mukaan yritykset toivovat oppilaitoksilta enemmän aktiivisuutta ja viranomaisilta selkeämpiä ohjeita.
”Vaikka yliopistokoulutus ei pelkästään palvele työelämää, niin varsinkin kauppatieteellisen puolella on syytä pysyä digikaupan, teknologian ja muuttuvan maailman mukana tarjoamalla opiskelijoille nopeasti päivittyviä kurssikokonaisuuksia. Lisäksi yhteistyö yritysten ja yliopistojen kanssa voisi merkittävästi vielä syventyä, jotta tarjolla olisi enemmän jatkokursseja jo työelämässä oleville”, Ismail sanoo.
Jokaisen työtehtävissä tarvitaan yhä enemmän digiosaamista
Osaamisbarometrin mukaan digitaitojen tärkeys korostuu yli puolella kaupan alan yrityksistä. Onkin tärkeää, että työntekijän digitaidot ovat muun osaamisen ja työtehtävän tasolla.
”Kaikkien ei tarvitse osata koodausta tai hallita alustojen algoritmeja, mutta jokaisen työtehtäviin kuuluu jatkossa yhä enemmän digiosaamista, varsinkin digimyynnin osa-alueella”, Ismail luonnehtii.
Perinteisten tietoteknisten taitojen puutteen ei enää nähdä olevan merkittävä rekrytointihaaste, vaan tärkeämpää on oppia toimimaan uudessa ympäristössä, ja osata arvioida, miten perinteinen tuote myydään tehokkaammin digikaupan avulla, mitä numerot tarkoittavat ja mistä tausta-aineisto on tullut.
”Digikaupan kehittämistä tehdään yleisesti tiimeissä, joten kaikkien työntekijöiden ei tarvitse osata kaikkea. Tärkeintä on yleinen ymmärrys luvuista ja mistä ne ovat peräisin. Myös sujuva kommunikointi ja halu oppia uutta vie jo pitkälle digikaupan parissa. Esimiestyössä puolestaan korostuvat kokonaisuuksien hallinta ja projektiluontoiset product owner -roolit”, Bate Ismail kertoo.
Digikaupan kannalta tärkeitä osaamisalueita ovat teknologian ymmärtäminen ja soveltaminen, kyky omaksua uusia järjestelmiä, digitaalisen kaupan ymmärtäminen ja sen johtaminen sekä tietenkin jatkuva oppiminen kaikessa tekemisessä, joka korostuu entisestään teknologian ja tuotteiden jatkuvassa kehityksessä.
”Lähitulevaisuuden myyjän pitää osata käyttää myynnin tukena tausta-aineistoa, joka on tuotettu automatisoinnin ja tekoälyn avulla asiakasvirroista ja potentiaalisista uusista kysyntätarpeista”, Ismail kuvailee.
Kuva: 123rf