Kauppa voi saavuttaa hiilineutraaliuden jo vuonna 2035 – veroratkaisut ja energiainvestointien tuki vievät tavoitteeseen
Kaupan alan vähähiilisyystiekartan tavoitteena on, että suomalainen kauppa on toimialansa globaali ilmastoedelläkävijä ja saavuttanut hiilineutraaliuden vuonna 2035, ja vuonna 2050 ala on lähes nollapäästöinen. Kauppa pystyy aikaistamaan hiilineutraaliutta 15 vuodella mm. alemmalla sähköverokannalla ja tuetulla uusiutuvan energian pientuotannolla. Koko suomalaista yhteiskuntaa palvelevien kaupan yritysten ilmastotyöllä on merkittävä positiivinen kädenjälkivaikutus koko arvo- ja toimitusketjuun sekä asiakkaiden mahdollisuuksiin toimia kestävästi.
Maailman ympäristöpäivänä 5.6.2020 julkistetussa Uusiutuva kauppa 2035 -tiekartassa hahmotetaan alan ilmastotoimien vaikuttavuutta. Jos julkisen sektorin luoma toimintaympäristö ja politiikkatoimet säilyvät nykyisenlaisena, ala saavuttaa hiilineutraaliuden vuonna 2050. Jos kaupan siirtymää tuetaan alemmalla sähköverokannalla, saavutetaan hiilineutraalius vuonna 2038. Jos sähköintensiivisyyden lisäksi uusiutuvien energiamuotojen pientuotannon käyttöönottoa tuetaan, voi kaupan ala olla hiilineutraali jo vuonna 2035.*
“Uusiutuvan Kaupan -skenaariossa suorat omat sekä ostoenergian kasvihuonepäästöt vuonna 2035 ovat vähentyneet noin 80 prosenttia tiekartan tekovuodesta 2020”, kertoo Kaupan liiton johtava asiantuntija Marja Ola tiekartan tuloksista.
Reilu kilpailutilanne ja kannustava veropolitiikka tukevat kauppaa hiilineutraaliuteen
Uusiutuvan kaupan visiona on olla hiilineutraali vuonna 2035 – 15 vuotta aikaisemmin verrattuna siihen, että julkisen sektorin luoma toimintaympäristö ja poliittiset toimet säilyisivät ennallaan – ja miltei nollapäästöinen vuonna 2050. Tavoite edellyttää kuitenkin useita toimenpiteitä.
”Suomen tulee harjoittaa kansainvälistä edunvalvontapolitiikkaa. Tarvitsemme kannustimia investointeihin ja hankintoihin sekä uusia veroratkaisuja, jotka edistävät kaupan yritysten kustannuskilpailukykyä ja reilua kilpailuasetelmaa globaalissa, rajattomassa taloudessa. Myös julkisia hankintoja tulee suunnata niin, että ne mahdollistavat ilmastokestävien ratkaisujen tarjoamisen taloudellisesti kannattavasti”, sanoo Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi.
Uusiutuva kauppa 2035 -tiekartassa esitetään muun muassa palvelualan sähköveron alentamista, uusiutuvan energian pientuotannon tukemista, kansainvälisten verkkoalustojen tuomista samojen velvoitteiden piiriin, liikenteen ja infrastruktuurin kehittämisen pitkäjänteisyyden varmistamista, kaavoituksen ilmastokestävyyttä sekä tilastoinnin parantamista.
”Suomalainen kauppa on aina toiminut kansainvälisessä ympäristössä, ja kilpailu hyödyttää asiakkaita. Kilpailutilanteen tulee kuitenkin olla reilu”, Kiviniemi muistuttaa.
Kaupan yritykset tekevät jo paljon – alan kädenjäljellä on merkittävä positiivinen yhteiskuntavaikutus
Tiiviisti lähellä kuluttajia ja yrityksiä toimiva ja lähes 300 000 ammattilaista työllistävä kauppa on yhteiskunnallisesti ja taloudellisesti merkittävä ilmastonmuutoksen torjunnan mahdollistaja.
”Kaupat ovat osaltaan varmistamassa, että ilmastokestävät tuotteet ja palvelut sekä myyjät ja ostajat kohtaavat toisensa resurssiviisaasti koko arvoketjun osalta”, toteaa Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi.
Siirtymä hiilineutraaliuteen on kaupan alan yritysten strategioiden keskeisiä kulmakiviä. Kaupan omat päästöt edustavat alle yhtä prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Ala on tehnyt pitkään kunnianhimoista ilmastotyötä, ja siirtymistä päästöttömiin, vähäpäästöisiin ja uusiutuviin energian- ja voimanlähteisiin on yrityksissä tehty määrätietoisesti.
”Kaupan henkilöstön osaamista sekä asiakasratkaisuja on rakennettu tulevaisuuskestäviksi. Myös alan liitot ovat tehneet lukuisia vapaaehtoisia sopimuksia ja sitoumuksia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Hyviä esimerkkejä ovat ympäristöministeriön ja kaupan yhteiset, vapaaehtoisuuteen perustuvat Green deal -sopimukset”, Ola kertoo.
Kaupan alan yritysten ilmastotyöllä on merkittävä positiivinen kädenjälkivaikutus.
Vaikka kaupan omien päästöjen osuus on energiaintensiivisiä aloja merkittävästi pienempi, on alan yritysten ilmastotyöllä merkittävä positiivinen kädenjälkivaikutus koko arvo- ja toimitusketjuun sekä asiakkaiden mahdollisuuksiin toimia ja elää hiilineutraalilla, kestävällä tavalla.
Päivittäistavara- ja erikoiskauppa toimivat rajapintana yksityiseen kulutukseen ja voivat vaihtoehtoja tarjoamalla vaikuttaa kulutuksen keskeisiin päästölähteisiin. Teknisellä kaupalla taas on huomattavasti kokoaan suurempi hiilikädenjälki vauhdittaen, mahdollistaen ja toteuttaen asiakkaidensa uudistumista mm. teollisuudessa, infrainvestoinneissa ja asumisessa. Tukkukauppa ylläpitää myös teollisuudelle välttämättömien tuotteiden saatavuutta ja varmistaa niiden laatua.
”Kauppa tarjoaa aktiivisesti asiakkaidensa hiilijalanjälkeä ja päästöjä pienentäviä ratkaisuja sekä työkaluja oman käytön ja kulutuksen mittaamiseen ja vähentämiseen”, Ola sanoo.
* Kaikki skenaariot edellyttävät kaupalta kompensaatiota, jotta hiilineutraalius saavutetaan.
Tutustu kaupan alan vähähiilisyystiekarttaan:
Uudistuva kauppa 2035 -tiekartta esitellään yhdessä muiden alojen tiekarttojen kanssa työ- ja elinkeinoministeriön tilaisuudessa 9.6.2020.
Tutustu sisältöihin ja yritysten vähähiilisyystekoihin Uusiutuva kauppa 2035
Lisätietoja:
Mari Kiviniemi, toimitusjohtaja, Kaupan liitto, p. 050 511 3189, mari.kiviniemi(at)kauppa.fi
Marja Ola, johtava asiantuntija, Kaupan liitto, p. 050 383 7711, marja.ola(at)kauppa.fi
Taustaa:
Syksyllä 2019 käynnistyneessä Uusiutuva kauppa 2035 -tiekarttatyössä on ollut mukana laaja joukko kaupan alan toimijoita. Ohjausryhmään kuului asiantuntijoita Kaupan liitosta, sen jäsenliitoista ja jäsenyrityksistä. Lisäksi järjestettiin laajennettu Mahdollisuustyöpaja yhteistyössä Palvelualojen ammattiliitto PAMin kanssa. Tiekarttatyötä fasilitoi Demos Helsinki Oy:n asiantuntijatiimi.