hiilineutraalius

Kaupalla on käänteentekevä rooli ilmastonmuutoksen hillitsemisessä

Jouni Keronen
Ilmastovaikutukset syntyvät hiilijalanjäljen pienentämisestä ja -kädenjäljen kasvattamisesta. Kaupan hiilijalanjälki eli omat päästöt edustavat alle yhtä prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Suomalainen kauppa on asettanut tavoitteekseen hiilineutraaliuden vuoteen 2035 mennessä, mikä on erinomainen asia! Hiilijalanjälkeä huomattavasti suuremmat vaikutusmahdollisuudet kaupalla on hiilikädenjälkeensä.

Kauppa voi saavuttaa hiilineutraaliuden jo vuonna 2035 – veroratkaisut ja energiainvestointien tuki vievät tavoitteeseen

Kaupan alan vähähiilisyystiekartan tavoitteena on, että suomalainen kauppa on toimialansa globaali ilmastoedelläkävijä ja saavuttanut hiilineutraaliuden vuonna 2035, ja vuonna 2050 ala on lähes nollapäästöinen. Kauppa pystyy aikaistamaan hiilineutraaliutta 15 vuodella mm. alemmalla sähköverokannalla ja tuetulla uusiutuvan energian pientuotannolla. Koko suomalaista yhteiskuntaa palvelevien kaupan yritysten ilmastotyöllä on merkittävä positiivinen kädenjälkivaikutus koko arvo- ja toimitusketjuun sekä asiakkaiden mahdollisuuksiin toimia kestävästi.

Kaupan vähähiilisyystiekartta rakentuu yhteistyöllä

Työ- ja elinkeinoministeriö kokosi vähähiilisyystiekarttojen laatijat, vaikuttajat ja sidosryhmät tilannekatsaukseen Musiikkitaloon. Kauppa on mukana Suomen hallitusohjelmaan kirjatussa tavoitteessa hiilineutraalista Suomesta vuonna 2035. Toimialan vähähiilisyystiekarttatyö on parhaillaan käynnissä. Työssä huomioidaan niin päivittäistavarakaupan, erikois- ja teknisen kaupan näkökulmat kuin verkkokaupan kasvava vaikutus.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi