EU:n otettava johtava rooli verkkokaupan globaalien pelisääntöjen uudistamisessa
Kaupan alan muutos näkyy jokaisen kuluttajan elämässä ehkä vahvimmin siinä, että verkossa ostamisesta on tullut yhä useamman eurooppalaisen arkipäivää. Sen osuus päivittäisistä ostoksista kasvaa ennusteiden mukaan jatkuvasti ja korona on kiihdyttänyt kehitystä entisestään.
Verkkokaupan kasvu tarjoaa eurooppalaisille yrityksille paljon mahdollisuuksia, mutta EU:n ulkopuoliset yritykset voidaan nähdä myös uhkana. Kilpailu on toki tervetullutta, sen pitäisi kuitenkin tapahtua tasaveroisilla edellytyksillä.
Nyt näin ei ole. Tämä johtuu siitä, että EU-maiden ulkopuolisiin verkkokauppoihin eivät kohdistu samanlaiset vastuut ja velvoitteet kuin sisämarkkinoiden toimijoihin. Ne ovat vapaamatkustajia niin tuottajavastuussa, tuoteturvallisuudessa kuin kuluttajansuojassa. Tämä vaikuttaa suoraan kustannustasoon, joten hintakilpailussa on haastavaa pärjätä.
EU-maiden sisämarkkinoilla toimivat kaupan alan yritykset joutuvat varmistamaan, että niiden myymät tuotteet täyttävät EU:n tuoteturvallisuusvaatimukset. Tästä aiheutuu yrityksille kustannuksia. Sen sijaan alustayhtiöiden, kuten Amazonin, Wishin ja AliExpressin katsotaan olevan vain kaupankäynnin teknisen alustan tarjoajia. Niille ei siten koidu kustannuksia vaatimustenmukaisuuden tarkistuksista niiden tuotteiden osalta, joita muut yritykset tuovat alustalle myyntiin.
Tätä porsaanreikää hyödynnetäänkin häikäilemättä. Kaupan liiton toteuttamat koeostot kiinalaisilta AliExpress–, Wish– ja Light in the Box -alustoilta osoittivat, että tilatuista leluista sekä sähkö- ja elektroniikkalaitteista puuttuivat toistuvasti käyttöohjeet tai lain nojalla edellytettävät merkinnät, kuten CE. Merkittävä 0sa tuotteista ei myöskään täyttänyt EU:n turvallisuusvaatimuksia.
Markkinapaikkojen vastuu rajoittuu vain siihen, että lainvastaisena raportoitu tuote vedetään myynnistä. Sen sijaan ostajille toimitetut tuotteet jäävät näiden haltuun eikä kukaan esimerkiksi korvaa vahinkoa, jonka vaarallinen tuote kuluttajalle aiheuttaa. Verkkokaupan kautta tulee Eurooppaan esimerkiksi aineita, jotka on kielletty jo vuosia sitten EU:n kemikaalilainsäädännössä.
Valvontaviranomaisten keinot ja resurssit estää tuotelainsäädännön vastaisten tuotteiden pääsy EU:n markkinoille ovat rajalliset. Siksi on tärkeää saattaa globaali verkkokauppa eurooppalaisten pelisääntöjen piiriin. EU:n on määrätietoisesti edistettävä asiaa paitsi WTO:ssa myös parhaillaan valmistelussa olevan Digital Services Actin kautta.
DSA:n myötä verkkoalustat voidaan säätää ottamaan enemmän vastuuta laittomista sisällöistä. Ne voisivat silloin olla esimerkiksi toissijaisesti vastuussa vahingoista, jos tuotteen valmistajaa tai myyjää ei saada vastuuseen. Näin sekä huolehdittaisiin kuluttajien oikeuksista että eurooppalaisten kaupan alan yritysten mahdollisuuksista kilpailla reilusti.
Mari Kiviniemi on Kaupan liiton toimitusjohtaja.
Teksti on julkaistu 9.10.2020 myös saksalaisessa Handelsblatt-lehdessä.