Viisi vinkkiä turvallisempiin nettiostoksiin
Huijarit kuriin! -hankkeen kumppanit kampanjoivat tällä viikolla nettikauppahuijausten ehkäisemiseksi. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa nettihuijausten tunnistaminen on entistä vaikeampaa, eikä nettikauppojen luotettavuutta aina osata tarkistaa. Verkossa ostaminen on turvallista, kun tietää mitä tekee. Paras tapa estää huijauksia on kasvattaa omaa osaamista ja nettikaupankäynnin taitoja.
Kuluttajan on aiemmin ollut helpompi huomata nettikauppahuijaus esimerkiksi huonoista nettisivuista tai puutteellisista tiedoista tuotteissa. Huijausten parantuessa ja netinkäyttämisen siirtyessä entistä enemmän mobiiliin tulee vastaan uudenlaisia ongelmia. Mobiilissa nettisivu on usein verkkoselainta pienempi, eivätkä tiedot ole välttämättä yhtä helposti nähtävissä. Moni huijari pyrkii myös ohjaamaan kuluttajan huomion väärään paikkaan, jolloin uhri ei tajua joutuneensa huijaussivulle. Nettikauppahuijarit saattavat myös mainostaa sivujaan sosiaalisen median kanavissa, jolloin huijaukset voivat sekoittua aitoihin mainoksiin tai some-vaikuttajien mainostamiin tuotteisiin.
Huijarit kuriin! -hankkeen kumppanit kampanjoivat tällä viikolla nettikauppahuijausten ennaltaehkäisemiseksi. Paras tapa estää nettihuijauksia on kasvattaa omaa osaamista ja taitoja huomata huijaus.
Tässä viisi vinkkiä turvallisempiin verkko-ostoksiin:
- Mieti hetki, onko tarjous liian hyvä ollakseen totta: rikolliset myyvät olemattomia tuotteita uskomattoman hyvään hintaan ja painostavat kiireellä. Huijarit saattavat pyrkiä ohjailemaan kuluttajaa tekemään nopeita ostopäätöksiä.
- Varmista, että käytössä on suojattu internet-yhteys: ehjä lukkokuvake ja www-osoite tulee olla muotoa https://.. (pitää olla s-kirjain). Lukkokuvake ja https-alkuinen osoite tarkoittaa, että yhteys verkkoselaimesi ja vastaanottajan välillä on salattu. (Huom! Ole varovainen, koska lukkoikoni tai https://-alku eivät tänä päivänä ole tae verkkosivun luotettavuudesta tai aitoudesta. Tietoliikenteen salauksellakin voidaan huijata.)
- Varmista, että verkkokaupasta löytyy yrityksestä riittävästi tietoa: nimi, katuosoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero. Lisätietoja yrityksestä voi etsiä esimerkiksi hakukoneella, oikeasta yrityksestä löytyy yleensä aina jotain tietoa netistä.
- Varmista, että sinulle kerrotaan, mitä maksuja ostamiseen liittyy ja että hintatiedot esitetään selkeästi: ulkomailta tilatessa verot ja tullimaksut voivat tulla yllätyksenä, eikä verkkokaupan sivuilla aina kerrota palautuksen maksullisuudesta. Käytä myös aina luottokorttia, jos se on mahdollista. Luottokorttiyhtiöltä voi hakea maksettua summaa takaisin, jos tavaraa ei toimiteta.
- Varmista, että toimitusaika ja tilausehdot on esitetty selkeästi ja ymmärrettävästi: tiedä mihin sitoudut. Tilausansoissa on usein pienellä kirjoitettu teksti, josta käy ilmi, että ostaja sitoutuu oikeasti jatkuvaan tilaukseen. Suomessa myytävien tuotteiden on oltava sääntöjen mukaisia, jotta tuotteen turvallisuuden voi varmistaa. EU:n ulkopuolelta tilatessa tuotteen käyttöturvallisuus on kuluttajan omalla vastuulla.
Kaikki viisi vinkkiä kannattaa huomioida matkalla kohti turvallista nettiostamista. Yhden kohdan varmistaminen ei yksin riitä.
Yhteistyöllä huijauksia vastaan
Nettikauppahuijauksista varoittava kampanja on osa Kuluttajaliiton vedossa olevaa Huijarit kuriin! -hanketta, jonka tavoitteena on tarjota kuluttajille maksutonta neuvontaa ja koulutusta netissä tapahtuvista erilaisista huijauksista. Kuluttajaliiton kumppaneina hankkeessa ja kampanjassa ovat Kaupan liitto, Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Euroopan kuluttajakeskus, Kyberturvallisuuskeskus (Liikenne- ja viestintävirasto Traficom), Tulli, Turvallisuus ja kemikaalivirasto Tukes sekä Rikosuhripäivystys.
Huijarit kuriin! -hankkeen juuret ovat Kaupan liiton muutama vuosi sitten käynnistämässä Varo huijareita verkossa -kampanjassa, jonka käynnistävänä voimana oli kaupan alan yritysten huoli yhä kasvavasta verkkokauppahuijaamisesta. Tärkeä yhteistyö huijausten ehkäisemiseksi jatkuu.
Tutustu myös näihin:
Lisätietoa huijauksista: www.huijausinfo.fi
Kuluttajaliiton blogi kampanjaan liittyen: https://www.kuluttajaliitto.fi/edunvalvonta/blogi/stoppaa/
Lisätietoa Huijarit kuriin! -hankeyhteistyöstä: https://www.kuluttajaliitto.fi/hankkeet/huijarit-kuriin/
Taustatietoa Varo huijareita verkossa -kampanjasta https://kauppa.fi/uutishuone/2018/03/15/varo-huijareita-verkossa-kampanja-varoittaa-nettimaailman-saalistajista/