Lidlin myymälät ja jakelukeskus toimivat virtuaalivoimaloina
Lidlin kaupat ja Järvenpään jakelukeskus toimivat virtuaalivoimalaitoksina eli sopeuttavat sähkön kulutustaan sen mukaan, mitä Suomen sähköverkon vakaa toiminta tarvitsee.
Syyskuusta lähtien 136 Lidlin myymälää ja Järvenpäässä sijaitseva jakelukeskus auttavat osaltaan hyödyntämään uusiutuvaa sähköä Suomessa. Myymälöiden ketju toimii virtuaalivoimalaitoksena. Se tarkoittaa, että myymälät ja jakelukeskus vähentävät ja lisäävät sähkön käyttöään automaattisesti sen mukaan, mitä Suomen sähköverkko tarvitsee.
”Uusiutuvan energian tuotanto on säästä riippuvaista, ja siksi joskus sähköverkossa on enemmän virtaa, joskus vähemmän, eikä sitä oikein voi ennakoida. Virtuaalivoimalaitos auttaa tasaamaan sähkönkäyttöä”, Lidl Suomen energia- ja ympäristöpäällikkö Simo Siitonen selventää.
Tällä on merkitystä jo nyt, mutta yhä enemmän tulevaisuudessa. Mitä enemmän sähköä tuotetaan tuuli- ja aurinkovoimalla, tuotetun sähkön määrä vaihtelee sään mukaan. Sähköjärjestelmä vaatii toimiakseen sitä, että sähköä käytetään ja tuotetaan joka hetki täsmälleen saman verran. Ylikuorma tai vajaus ovat sähköjärjestelmälle myrkkyä. Siksi tarvitaan sekä nopeasti säädettävää sähköntuotantoa että joustavaa sähkön kuluttamista.
Pioneerityötä Suomessa
Lidlin virtuaalivoimalaitos on lajissaan ja kokoluokassaan ensimmäisiä Suomessa kaupan alalla. Mukana ovat kaikki Lidlin omissa tiloissa toimivat myymälät.
”Ohjaamme mm. myymälöiden ilmanvaihtoa ja jäähdytystä automaattisesti, tunnista toiseen muuttuen sen mukaan, mikä on sähköverkon tarve. Meillä on myös Suomen suurimpiin kuuluva sähköakku ja varavoimakoneet, jotka käynnistyvät tarvittaessa”, Siitonen kuvailee.
Ennen kuin tähän on päästy, taustalla on tehty paljon työtä.
”Olemme päivittäneet jokaisen myymälän rakennusautomaation uusimpaan mahdolliseen. Sen päälle on rakennettu älykäs ohjaus. Olemme myös lisänneet paljon mittarointia vanhoihin myymälöihin. Meidän on pystyttävä osoittamaan, paljonko olemme joustaneet.”
Kun Lidlissä oli tehty päätös virtuaalivoimalasta, myymälöiden osalta valmista tuli noin vuodessa.
Ensimmäinen askel otettu
Parin kuukauden kokemuksen perusteella tekniikka toimii myymälöissä hyvin. Hyötyjä Siitonen ei pysty vielä tässä vaiheessa pysty arvioimaan.
”Lähdimme tähän ilmastonmuutoksen takia. Meidän pitää tehdä kaikkemme, että päästöjä vähennetään. Virtuaalivoimalaitosten kasvaessa kantaverkkoyhtiö Fingridin tarvitsee ehkä käynnistää talvisin entistä harvemmin fossiilisia polttoaineita käyttäviä varavoimaloita. On tärkeää, että joustoja saadaan varsinkin talvisin.”
”Tämä on tulevaisuuden juttu. Meidän myymälämme eivät asiaa yksin ratkaise, mutta jonkun on oltava kärkijoukoissa”, Siitonen summaa.
Siitosen mielestä Lidlissä voidaan vielä mennä pidemmälle.
”Tämä on ensimmäinen askel. Tällä hetkellä meillä on järjestelmässä mukana yksi kolmesta jakelukeskuksesta. Voisiko kaksi muutakin saada mukaan ennen pitkää – mahdollisuuksia on.”
Siitonen ottaa esimerkiksi myös sulana pidon myymälöiden ulkopuolella, ja valaistuksen.
”Jos sulana pito on hetken pois päältä, kukaan ei huomaa mitään. Myymälöiden valaistusta voitaisiin kehittää Järvenpään jakelukeskuksen kaltaiseksi. Siellä valaistusta ohjataan lisäämällä ja vähentämällä tehoa niin, että sitä ei huomaa. Hienosäätöä voidaan tehdä paljon. Kun kohteita on paljon, hienosäädöllä alkaa olla merkitystä.”
Kohti hiilineutraaliutta 2025
Suomen Lidl siirtyi 2019 alussa kokonaan uusiutuvaan sähköön. Sen tavoitteena on päästä hiilineutraaliksi vuoteen 2025 mennessä.
”Olemme menossa kovaa tahtia sitä kohti. Teimme ensimmäiset päästölaskelmat 2018, ja kun teimme laskelmat noin vuotta myöhemmin, päästöt olivat pudonneet yli 40 prosenttia. Uusiutuvalla sähköllä oli tässä iso vaikutus, mutta myös logistiikan päästöt ovat vähentyneet paljon”, Siitonen kertoo.
Kuljetuksia on optimoitu, ja Järvenpään jakelukeskuksen avaaminen on vähentänyt ajokilometrejä. Pääkaupunkiseudun liikkeet saavat nyt tavarantoimituksensa sieltä Janakkalan sijaan. Tämä on pienentänyt logistiikan päästöjä noin viidenneksellä.
Lidl on mukana kaupan alan energiatehokkuussopimuksessa. Se edellyttää energiatehokkuuden vuosittaista, numeerisesti määriteltyä jatkuvaa parantamista.
”Olemme tuplanneet tavoitteemme. Se on nyt 20 prosenttia energiansäästöä 2025 loppuun mennessä. Vertailukohtana on 2016 kulutus. Olemme tehneet tähän mennessä noin 300 energiatehokkuustoimenpidettä”, Siitonen laskee.