Amazon avasi verkkokauppansa Ruotsissa – kiristää kilpailua ja luo mahdollisuuksia
Verkkokauppajätti Amazonin rantautuminen Pohjoismaiden markkinoille toteutui, kun se avasi tänään Amazon.se-sivustonsa Ruotsissa. Suomalaisille kuluttajabrändeille ja kaupoille Ruotsiin saapunut Amazon kiristää kilpailua, mutta on myös mahdollisuus kansainvälistyä ja saada uusia markkinoita tärkeimpien sesonkien kynnyksellä. Pohjoismaisten kuluttajien odotukset kohdistuvat nyt nopeisiin ja luotettaviin toimituksiin, joista alustajätti on opittu tuntemaan.
”Amazon.se:n avautuminen juuri Black Fridayn ja joulukaupan kynnyksellä kiristää verkkokauppamarkkinoiden kilpailutilannetta entisestään”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kommentoi tuoretta uutista.
Amazon on digikaupan johtaja niin teknologian tai uusien palvelutapojen kehittäjänä ja keksijänä kuin esimerkiksi mainostajana. Usein maissa, joissa Amazonilla on oma markkina-alustansa, suuri osa digiostoksista alkaa ohjautua Amazonin kautta. USA:ssa ja Saksassa jo yli puolet digiostoista tehdään Amazonin alustalla ja Ranskassa ja Espanjassakin lähes puolet.
Varsinkin niche-markkinoilla toimivat kaupat ovat huolissaan Amazonin tulosta omaan maahansa. Amazonin tulon myötä alkaa usein aikaisempaa kovempi hintakilpailu. Valtavan asiakasdatansa ja tiheän jakelukeskusverkostonsa avulla se haastaa muut toimijat kilpailuun myös asiakaspalvelussa ja toimitusnopeudessa.
On kuitenkin muistettava, että Amazon ei ole pelkästään uhka, vaan se on myös mahdollisuus kansainvälistyä ja saada uusia markkinoita. Amazon on yleensä hyvin kiinnostunut saamaan paikallisia yrityksiä alustalleen, ja tässä on monen suomalaisen niche-erikoiskaupan mahdollisuus.
”Amazon on huhujen mukaan houkutellut jo jonkin aikaa alustalle myös suomalaisia kuluttajabrändejä, myyjiä ja tavarantoimittajia. Se tarvitsee paikallisia yrityksiä ja alueelle leimallista väriä valikoimiinsa.”, Kurjenoja sanoo.
Vastuullisuus on tekijä, jonka avulla suomalainen yritys voi erottautua ulkomaisista kilpailijoistaan. Suomalaisen kaupan etu on myös kivijalan ja verkkokaupan yhdistäminen sekä palvelu, jonka myötä se voi erottua kansainvälisistä kilpailijoistaan.
”Suomalaisyrityksille, jotka myyvät tuotteitaan Amazonin alustalla, tarjoutuu mahdollisuus luoda uudenlaista profiilia kansainvälistymällä”, Kurjenoja muistuttaa.
Amazon luo kilpailua erityisesti logistiikka-alalle
Pohjoismaat yhdessä ovat Amazonille houkutteleva markkina-alue, sillä täällä on sekä ostovoimaa että kokeneita digiostajia ja varsinkin Ruotsi on tässä suhteessa houkutteleva.
Toimitukset saman päivän aikana yleistyvät varsinkin niillä markkinoilla, joilla Amazon toimii kirittäjänä. Amazon on aloittanut Prime-asiakkailleen USA:ssa Amazon Day -palvelun, jossa asiakas saa itse valita toimituksen ajankohdan.
Kurjenojan mukaan Amazon luo todellista kilpailua myös logistiikka-alalle Suomessa.
”Jotta Amazon voisi tehdä läpimurron Pohjoismaihin, sen pitää pystyä lunastamaan lupauksensa nopeasta toimitusajasta. Nopeat ja luotettavat toimitusajat ovat yksi tärkeimmistä syistä, miksi kuluttajat pitävät Amazonista.”
Viime vuosina Amazon on panostanut erityisesti kaikkia verkkokauppoja koskevaan nk. viimeisen mailin ongelmaan. Kuluttajat haluavat tilaamansa tavarat entistä nopeammin, ja odotusarvo saman päivän kuljetuksia kohtaan kasvaa koko ajan – myös Suomessa.
Tutustu uunituoreeseen pakettiimme Amazoniin liittyvistä luvuista ja tilastoista:
Amazon lukuina 2020