Tulossa kaikkien aikojen digijoulu
Joulukaupan ennakoiminen on tänä vuonna erityisen vaikeaa. Monet erikoiskaupan alat, joille joulusesonki on perinteisesti ollut vuoden tärkein myyntikausi, ovat kärsineet koronavuoden aikana. Alkavan sesongin kannalta on kutenkin rohkaisevaa, että kulutusaikeet monissa tärkeissä tuoteryhmissä ovat juuri nyt voimistuneet. Joulukuu on edelleen ehdottomasti tärkein myyntikuukausi Suomessa toimivalle kaupalle.
Koronaviruksen toisen aallon myötä kuluttajien liikkuminen on jälleen vähentynyt, mikä vaikeuttaa joulumyyntiä kivijalassa. Kotimainen erikoiskauppa ei ole vaikeuksineen yksin. Muun muassa Britanniassa, jossa joulukuun alkuun asti käytännössä vain päivittäistavarakaupan fyysiset myymälät ovat avoinna, pelätään pudotusta joulukauppaan.
Samalla kuitenkin brittien digiostamisen ennakoidaan kasvavan ennätysmäisesti, ja sen osuuden nousevan jopa kolmasosaan loppuvuoden sesongin kaikesta myynnistä. Joulu- ja Black Friday -myynti myös todennäköisesti aikaistuu yhtäältä koronarajoitusten vuoksi ja toisaalta siksi, että kuluttajat pelkäävät logistiikan puuroutuvan ison kysyntäpiikin alla.
Suomessakin digikaupan osuus tulee kasvamaan joulu- ja Black Friday -kaupassa, mikä aiheuttaa paineita logistiikkaan.
”Huolet logistiikan toimivuudesta ja toimitusnopeudesta voivat tukea fyysisten myymälöiden myyntiä, mutta myös aikaistaa verkko-ostamista”, pohtii Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.
Vaikka Suomessakin on odotettavissa kaikkien aikojen digijoulu, myös fyysisissä myymälöissä tullaan elämään joulusesonkia ihan toisella tavalla kuin monissa muissa maissa. Meillä epidemia on edennyt paljon rauhallisemmin, eivätkä kaupat ole olleet tartuntalähteitä.
Eettisten ja premium-tuotteiden merkitys tärkeä monille kotimaisille toimijoille
Alkavan sesongin kannalta on rohkaisevaa, että kulutusaikeet monissa tärkeissä tuoteryhmissä ovat juuri nyt voimistuneet. Sisustustuotteissa ja kodinkoneissa ostosaikeet ovat jopa ennätyskorkealla verrattuna koko 2010-lukuun.
”Myös muun kuluttajaelektroniikan ja harrastusvälineiden ostoaikeet ovat vahvistuneet trendinomaisesti ennen loppuvuoden sesonkia. Pitää kuitenkin muistaa, että marras-joulukuun säällä on lopulta iso vaikutus esimerkiksi urheiluvälineiden ostopäätöksiin”, Kurjenoja toteaa.
Premium-tuotteiden merkitys on koronavuoden aikana vahvistunut urheiluvälineiden ja päivittäistavaroiden sekä joidenkin elektroniikkatuotteiden ostopolulla. Samalla verkko-ostamisen niin sanotut edelläkävijät ovat alkaneet kiinnittää aikaisempaa enemmän huomiota tuotteiden kestävyyteen ja alkuperään sekä epäillä aasialaisten verkko-ostosten tuoteturvallisuutta.
”Varsinkin digiostamisen edelläkävijöiden asennemuutokset voivat vahvistaa monia kotimaisia toimijoita, jotka eivät kilpaile halvoilla hinnoilla. Tämä on hyvä ja tärkeä uutinen joulusesongin kynnyksellä”, Kurjenoja muistuttaa.
Black Friday käynnistää joulukaupan jo marraskuussa
Joulukuu on edelleen ehdottomasti tärkein myyntikuukausi Suomessa toimivalle kaupalle. Sen merkitys on kuitenkin alkanut hieman laimentua. Kun aikaisemmin joulukauppa toden teolla alkoi itsenäisyyspäivän tienoilla, nykyään sesonki polkaisee vauhtiin Black Friday -kampanjoista. Joulukuun aseman hienoinen hiipuminen näkyy myös siinä, että myynti tasoittuu aikaisempaa enemmän myös muille kuukausille.
”Kansainvälisillä markkina-alustoilla ja verkkokaupoilla on erilaisia tarjouskampanjoita ja kohdennettuja myyntipäiviä, jotka tasoittavat digiostamisen jakautumista. Kaupoilla on omia kanta-asiakaspäiviään ja muita kampanjoita ympäri vuoden, emmekä me kuluttajatkaan keskitä kaikkea juhlintaa pelkästään jouluun. Esimerkiksi päivittäistavarakaupassa heinäkuu on erittäin tärkeä kuukausi”, Kurjenoja sanoo.
Kaikki kaupat eivät lähde mukaan Black Friday -alennuskampanjointiin – eivät meillä eivätkä muualla. Aikaiset alennuskampanjat voivat syödä normaalihintaista joulukauppaa, mikä ei aina ole järkevää. Joissakin yrityksissä taas Black Friday -kampanjoinnin ei katsota sopivan kestävää kuluttamista painottavaan strategiaan. Monissa maissa on myös huomattu, että mainostetut alennusprosentit eivät aina ole todellisia, ja tämä lisää kuluttajien epäluuloja.
Kaiken kaikkiaan joulusesonki lisäsi viime vuonna kotitalouden normaalikulutusta keskimäärin noin 260 eurolla.
Liite: Joulukauppa 2020
Lisätiedot: Jaana Kurjenoja, pääekonomisti, Kaupan liitto, 040 820 5378, jaana.kurjenoja@kauppa.fi