Kaupan liitto muistuttaa: Toimitaan yhdessä fiksusti, jotta asiointi kaupoissa on turvallista
Kaupassa kuten muuallakin on tärkeää pitää huolta omasta ja muiden turvallisuudesta. Yhdessä voimme fiksulla toiminnalla mahdollistaa turvallisen asioinnin poikkeusaikana – myös juhlakauden kiireissä. Kaupan liitto kehottaa alan yrityksiä kiinnittämään henkilöstön ja asiakkaiden korona-turvallisuuteen erityistä huomiota ja asiakkaita ottamaan toinen toisemme huomioon kauppareissuilla.
Koronatilanne on loppuvuoden aikana heikentynyt, ja tartuntamäärät kasvaneet merkittävästi. Kauppa on tehnyt keväästä lähtien aktiivisesti toimia, jotta myymälöissä asioiminen olisi turvallista.
Kaupan liitto muistuttaa kauppojen asiakkaita huolehtimaan turvaväleistä sekä omasta käsi- ja yskimishygieniastaan ja käyttämään kasvomaskia. Kipeänä on syytä asioida kaupassa vain verkkokaupan kautta. Lisäksi kaikkien kauppojen on mahdollistettava asiakkaille turvallinen asiointi mm. tarjoamalla käsidesiä sekä muistuttamalla ja mahdollistamalla riittävien turvavälien pitäminen.
Voimassa olevat ohjeistukset ja suositukset turvaväleistä, kasvosuojainten käytöstä ja hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta ovat riittäviä, kunhan niitä vain noudatetaan, ja niiden noudattaminen kaupoissa mahdollistetaan.
”Asiointi- ja työympäristö säilyy kaupoissa turvallisena, kunhan me – asiakkaat ja henkilökunta – emme väsy toimimaan turvallisesti ja toiset huomioon ottaen”, painottaa Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi.
Kasvosuojainten käytölle kaupoissa vahva suositus
Viranomaiset ovat suositelleet jo lokakuussa, että yksityiset elinkeinonharjoittajat edellyttäisivät asiakkailta kasvomaskin käyttöä. Suositus koskee myös kauppoja ja kauppakeskuksia. Kauppa suosittelee vahvasti kasvosuojaimen käyttöä sekä asiakkaille että kauppojen henkilökunnalle viranomaisten alueellisten ohjeiden mukaan. Maskin käyttö on hyvä keino ehkäistä tartuntoja hyvän käsi- ja yskimishygienian sekä riittävien turvavälien lisäksi.
”Itsekin käytän asiakkaana maskia aina kaupassa käydessäni”, kertoo Kiviniemi.
Joulun ja vuodenvaihteen tienoilla asiakkaita käy kaupoissa paljon. Ruuhkia aiheuttavat paitsi jouluostokset, myös mahdolliset alennuskampanjat sekä vaikkapa lyhyelle ajanjaksolle sijoittuva ilotulitemyynti. Asiakkaita on hyvä muistuttaa riittävästä välimatkasta jonotustilanteissa esimerkiksi lattioihin liimattavin turvavälitarroin tai kyltityksin. Hyvän käsi- ja yskimishygienian lisäksi kassatyöntekijän ja asiakkaan väliin kassapisteeseen asennettava suojapleksi antaa suojaa pisaratartunnoilta. Asiakaspalvelijat voivat käyttää myös erilaisia suojavarusteita, kuten suojahanskoja.
”Huolehditaan itse kukin turvatoimista ja hymyillään toisillemme maskien takaa”, Kiviniemi kannustaa.
Aiemmin julkaisemiamme ohjeistuksia ja suosituksia kasvomaskien käytöstä kaupoissa:
Kauppa suosittelee vahvasti maskin käyttöä asiakkaille >>
Tarkentuneita ohjeita kasvosuojaimien käyttöön kaupoille >>
Lisätietoja:
Mari Kiviniemi, toimitusjohtaja, Kaupan liitto, p. 050 511 3189, mari.kiviniemi@kauppa.fi