Lausunto valtakunnallisesta liikennejärjestelmästä
Kaupan liiton lausunto valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta on tallennettu Lausuntopalveluun. Alla liiton vastaukset kootusti:
Mitkä ovat tärkeimmät toimenpiteet suunnitelman tavoitteiden saavuttamiseksi?
Liikenteen kehittäminen vaatii pitkäjänteistä, yli hallituskausien menevää strategista suunnittelua ja rahoitusta, minkä valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma mahdollistaa. Kaupan ala on riippuvainen sekä työvoiman liikkuvuudesta että tavaravirtojen sujuvuudesta niin kotimaassa kuin rajojen yli. Suomen liikenneinfran kilpailukenttä on täysin globaali, ja liikenteen kehittäminen vaatii pitkäjänteistä, yli hallituskausien menevää strategista suunnittelua ja rahoitusta. Pitkän aikavälin näkymä ja sen johdonmukainen toteuttaminen, jonka suunnitelma mahdollistaa, ovat kaupan yrityksille tärkeitä. Kauppa toimii ja palvelee valtakunnallisesti koko Suomea, ja tarvitaan ratkaisuja, jotka mahdollistavat sujuvan liikkumisen ja kuljetukset valtakunnallisesti.
Liikennejärjestelmän kehittämisen ja kunnossapidon rahoituksen tulee olla ennakoitavaa ja tasaista. Kannatamme väylien kunnossapidon rahoituksen nostamista ja ylläpitämistä indeksikorotuksella, ja sitä kautta korjausvelan pienentämistä. Nyt perusväylänpidon rahoituksessa on valitettava kuoppa vuosina 2023-2024, joka tulisi nostaa niin ikään 1400 M€ tasolle. Liikenneverkon kehittämisinvestointien rahoituksen osalta todettakoon, että (500 M€/v) on alhaisemmalla tasolla kuin 2015-2017 (580 M€/v). Katsomme, että taso tulee nostaa vähintään 600 M€ tasolle vuonna 2021 edesauttamaan kasvua liikenneverkon kehittämisen kautta.
Kannatamme tavoitteita EU-rahoituksen täysimääräiseen hyödyntämiseen, ja suunnitelma pitääkin sisällään hyviä linjauksia selkeyttämään tavoitteita EU-rahoitukseen, kumppanuusrahoitukseen, digitalisaation ja automaation hyödyntämiseen.
Onko toimenpiteiden rahoitus kokonaisuutena oikein suunnattu taloudellisen raamin sisällä?
- liikenneverkko ja solmukohdat
- Henkilö- ja tavaraliikenteen palvelut
- Liikennejärjestelmän tukitoimet
- Muut toimenpiteet
Kauppa toimii ja palvelee koko maassa, eikä kaupan kuljetusten osalta raideliikenne korvaa maanteillä tapahtuvaa rekka- ja kuorma-autoliikennettä. Näkemyksemme mukaan maanteiden rahoitusosuuden tulisikin olla korkeampi.
Yleisesti kannatamme maantieverkon korjausvelan vähentämistä pääväyläverkkoa priorisoiden ja huomioiden elinkeinoelämän ja työssäkäynnin tarpeet alemmalla tieverkolla samoin.
Sisältääkö vuoteen 2050 ulottuva visio liikennejärjestelmän kehittämiseksi oikeat asiat?
Kyllä sisältää oikeita elementtejä ja kokonaisvaltaista tarkastelua. Saavutettavuus, kestävyys ja tehokkuus ovat vision keskiössä, kuten pitääkin.
Viekö toimenpideohjelma kokonaisuutena kehitystä vision suuntaan?
Kyllä vie pitkällä aikavälillä yhdessä fossiilittoman liikenteen tiekartan ja kestävän kasvun ohjelman kanssa. Pitkäjänteisyys on avainasemassa kestävien ja rakenteellisten uudistusten osalta.