Aito välittäminen, innostaminen ja rohkeus avaimia johtajuuteen
Millaista on hyvä johtajuus kaupan alalla ja miten korona-aika on vaikuttanut johtajan työsarkaan? Kaksi vahvaa vaikuttajaa, Suomalaisen Kirjakaupan toimitusjohtaja Minna Kokka ja Pentikin toimitusjohtaja Riikka Wulff, valottavat ajatuksiaan johtajuudesta, jonka keskiössä heillä on aina ihminen.
Minna Kokan mielestä kaupan alalla ihmiset – niin asiakkaat kuin kauppojen henkilökuntakin – ovat kaiken toiminnan sydän.
”Pidän erityisesti siitä, että kaupassa asiakas on todella lähellä. Aito asiakaslähtöisyys onkin todellinen liiketoiminnan haaste, sillä se mittautetaan päivittäin eikä sitä voi noin vain korjata”, sanoo Kokka, joka istuu myös Kaupan liiton hallituksessa.
Otava-konserniin kuuluvalla kirjakauppaketjulla on yhteensä 65 myymälää eri puolilla Suomea sekä verkkokauppa Suomalainen.com. Kokalla riittää siis lankoja, joita pidellä käsissään.
”Minulle on tärkeää, että ymmärrän suhteellisen hyvin liiketoimintamme arjen olennaisia yksityiskohtia ja saan keskustella eri ihmisten kanssa heidän näkemyksistään. Koen, että keskustelemalla ymmärrykseni syvenee, ja sen myötä pystyn johtamaan merkityksellisemmin. Avaimia hyvään johtajuuteen ovat läpinäkyvyys, aitous, innostaminen, kokeilukulttuuri ja rohkeus”, Kokka luettelee.
Korona-aikana johtamiseen on Kokan mukaan tullut roppakaupalla lisää olennaisen tunnistamista sekä selkeää, välitöntä ja läpinäkyvämpää viestintää. Myös tarve nopeaan reagointiin, kuunteleminen ja empaattisuus ovat nousseet kriisin myötä entistä suurempaan rooliin.
Oikeat ihmiset oikeilla paikoilla
Pentik on kaikkien tuntema, vuonna 1971 perustettu keramiikka- ja sisustustavara-alan perheyritys, joka on tullut tunnetuksi Posiolla olevista juuristaan. Kivijalkamyymälöiden lisäksi kauppaa käydään verkkokaupassa Pentik.com. Riikka Wulff (pääkuvassa) siirtyi media-alalta Pentikin toimitusjohtajaksi syksyllä 2019.
”Olen kiertänyt kaikki 48 eri puolilla Suomea sijaitsevaa myymälämme, mutta en ole edelleenkään tavannut kaikkia myyjiämme. Siksi yksi tärkeimmistä asioista omassa työssäni on se, että saan viestini välittymään samanlaisena eri puolille organisaatiota – riippumatta siitä, kenen tiimissä ja missä päin Suomea ihmiset ovat”, Wulff kertoo.
Hänen rooliinsa kuuluu huolehtia siitä, että oikeat ihmiset ovat oikeilla paikoilla tekemässä oikeita asioita.
”Johtajana tehtäväni on varmistaa, että kaikki ymmärtävät samalla tavalla sen, mitä olemme tekemässä, minne olemme menossa ja millä mittareilla matkaa maaliin mitataan. Kun tämä puoli on kunnossa, pyrin luomaan tiimiläisilleni edellytyksiä onnistua omassa tehtävässään. Kun vielä aidosti välittää porukastaan, ei johtaminen voi kovin pahasti mennä pieleen”, Wulff uskoo.
Korona-aikana myös Pentikillä henkilökunnalta on vaadittu valtavasti joustavuutta, ja ihmisten jaksaminen on Wulffin mukaan ollut kovilla. Hän kantaa myös vastuuta siitä, että nuorten olisi jatkossa entistä helpompaa löytää työ kaupan alalta.
”Jos korona ei olisi tullut sotkemaan asioita, Pentikillä olisi jo valmis perehdytysohjelma erityisesti työelämään vasta astuville nuorille. Haluamme helpottaa nuorten polkua työelämään – ja tietenkin erityisesti Pentikille”, Wulff kertoo.
Kauppa elää asiakaspalvelijoista
Vaikka ostoksia tehdään entistä enemmän verkossa, on timanttisella asiakaspalvelulla Kokan ja Wulffin mukaan jatkossakin merkittävä rooli parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen rakentamisessa.
”Etenkin erikoiskauppa tarvitsee ihmisiä, jotka ovat aidosti kiinnostuneita asiakkaista, osaavat toimia heidän kanssaan ja haluavat tuottaa lisäarvoa. Toimintojen digitalisoituminen ja data jalostavat merkittävimmän tekijän eli ihmisen toimintakyvyn sekä asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen. Siksi kaupan alan osaajilta edellytetään sopivasti taitoa, älyä, kokeilunhalua ja rohkeutta”, Minna Kokka summaa.
Pentikillä verkkokaupan merkitys on luonnollisesti painottunut pandemian aikana. Riikka Wulff korostaa kuitenkin henkilökohtaisen palvelun merkitystä myös tulevaisuudessa.
”Kivijalkakaupassa me tarvitsemme aktiivista, myyntihenkistä henkilökuntaa, joka nauttii asiakkaiden kohtaamisesta. Fyysisessä myymälässä meidän täytyy olla erityisen hyviä ratkomaan asiakkaan ongelmia, kertomaan vaihtoehdoista ja tarjoamaan henkilökohtaista palvelua. Kivijalka ja verkkokauppa elävät jo nyt rinnakkain, ja tämä vain vahvistuu tulevaisuudessa. Verkkokaupassa käyttöliittymä on se, joka tekee myyntityön. Tarvitsemme siis yhä enemmän myös osaajia, jotka rakentavat verkkoon parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen”, Riikka Wulff kiteyttää.
Pääkuvassa Pentikin toimitusjohtaja Riikka Wulff, kuva Pentik.
Minna Kokan kuva: Suomalainen Kirjakauppa.