Kuluttajien luottamus heikkeni hieman maaliskuussa
Kuluttajien luottamusindikaattori oli maaliskuussa -3,0, kun se helmikuussa oli -0,8 ja tammikuussa -0,9, kertovat Tilastokeskuksen tuoreet tiedot. Kaupan liiton ekonomisti Bate Ismailin mukaan luottamuksen heikentyminen heijastuu nopeasti erityisesti erikoiskauppaan. Indikaattorin osatekijöistä kuluttajien usko omaan talouteensa oli kuitenkin erityisen vahvaa.
Viime vuoden maaliskuussa luottamusindikaattori sai arvon -7,1. Indikaattorin pitkän ajan keskiarvo on -1,8.
Maaliskuussa kuluttajien luottamus heikkeni hieman tammi- ja helmikuusta. Kaupoissa, erityisesti erikoiskaupassa, luottamuksen heikkeneminen näkyy nopeasti. “Kuluttajien luottamusindikaattori luotaa herkästi pandemiatilannetta, joka näyttää tällä hetkellä pahenevan. Nykyiset rajoitukset ja tulevien suunnittelu aiheuttavat kuluttajissa epävarmuutta”, vahvistaa Kaupan liiton ekonomisti Bate Ismail.
“Toteutuessaan hallituksen kaavailemat liikkumisrajoitukset heikentävät luottamusta entisestään, mutta en usko, että kevään 2020 tapaista romahtamista tultaisiin enää näkemään”, Ismail toteaa.
Kuluttajien luottamusindikaattorin neljästä osatekijästä vain arvio kuluttajan oman talouden nykytilasta parani maaliskuussa helmikuuhun verrattuna. Odotus omasta taloudesta vuoden kuluttua pysyi ennallaan. Sen sijaan odotus Suomen taloudesta heikkeni nyt selvästi. Kuluttajien aikeet käyttää rahaa kestotavaroiden hankintaan vuoden sisällä vähenivät maaliskuussa hieman.
Maaliskuussa kuluttajien odotus oman taloutensa kehityksestä seuraavan vuoden aikana oli hyvin valoisa ja rahankäyttöaikeita kestotavaroihin ilmeni melko paljon.
“Se, että kuluttajat näkevät oman taloutensa kehittymisen näin positiivisesti, lupaa kaupalle hyvää sitten, kun paluu normaaliin vihdoin koittaa”, Ismail uskoo.
Kuluttajien odotukset yleisen työttömyystilanteen kehityksestä Suomessa synkkenivät maaliskuussa.
“Hetkellinen positiivisten rokoteuutisten tuoma optimismi työllisyyteen hävisi, ja kuluttajien pelko työttömyydestä palasi loppuvuoden 2020 tasolle”, Ismail taustoittaa.
Oman rahatilanteensa kuluttajat arvioivat maaliskuussa parhaaksi vuoden 1995 jälkeen. Ajankohtaa pidettiin hyvänä säästämiselle, mutta huonona lainanotolle ja kestotavaroiden ostamiselle. Moni kuluttaja ilmoitti olevansa aikeissa ottaa lainaa seuraavan vuoden sisällä ja harkitsevansa kotinsa peruskorjaamista.
Kuluttajien luottamusindikaattori on sen osatekijöiden saldolukujen keskiarvo. Luottamusindikaattorin neljä osatekijää ovat: kuluttajan oma talous nyt, kuluttajan oma talous 12 kuukauden kuluttua, Suomen talous 12 kuukauden kuluttua ja kuluttajan rahankäyttö kestotavaroihin seuraavan 12 kuukauden aikana verrattuna edelliseen 12 kuukauteen. Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella -100:n ja +100:n välillä – mitä korkeampi (positiivinen) lukema, sitä valoisampi näkemys taloudesta.
Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajien luottamustutkimukseen, johon vastasi 1.–21. maaliskuuta 1 080 Suomessa asuvaa henkilöä.
Lähde: Kuluttajien luottamus 2021, maaliskuu. Tilastokeskus
Pääkuva: 123RF