Miten välttää asiakkaiden lähikontaktit myymälöissä? – Parhaita käytänteitä kaupoille
Tartuntatautilakiin tehdyt väliaikaiset muutokset edellyttävät, että asiakastiloissa lähikontaktit on voitava tosiasiallisesti välttää. Olemme koonneet yhteen parhaita käytänteitä turvavälien säilyttämiseksi.
Tartuntatautilain 58 d §:n mukaisella päätöksellä kaupan toimijoiden pitää järjestää tilojensa käyttö siten, että asiakkaiden on tosiasiallisesti mahdollista välttää lähikontaktit. Lähikontaktilla tarkoitetaan yli 15 minuutin oleskelua alle kahden metrin etäisyydellä samassa tilassa, tai kaikkea fyysistä kontaktia.
Kaupan yritykset ovat jo yli vuoden ajan toteuttaneet omaehtoisia ja viranomaisten suosittamia toimia viruksen leviämisen estämiseksi. Mikäli tartuntatautilain 58 h § tarkoitetussa omaehtoisessa suunnitelmassa yrityksen jo toteuttamat lähikontaktien välttämisen toimenpiteet eivät riitä, yritys voi valita lisätoimenpiteitä alla olevasta listasta. Yritykset voivat ottaa niitä käyttöön oman harkintansa ja mahdollisuuksiensa mukaan toimipaikkakohtaisesti alueen tautitilanne ja asiakasmäärät huomioiden.
Esimerkkejä parhaista käytänteistä:
- Vuorossa olevan henkilökunnan käyttäminen asiakkaiden ohjaukseen pistemäisten ruuhkien välttämiseksi tarvittaessa
- Työntekijät voivat valvoa asiakaspainetta oman työnsä ohella ja kutsua tarvittaessa lisähenkilökuntaa muistuttamaan asiakkaita turvavälien pitämisestä jonotustilanteissa tai ohjaamaan asiakkaita auki oleville kassoille
- Myymälän aukioloaikojen pidentäminen asiakasvirran tasaamiseksi
- Erilaiset järjestelyt jonojen ohjaamiseksi, jotta lähikontaktia voidaan välttää
- Suojapleksien käyttö kassalla ja pakkausalueella
- Asiakkaiden ohjeistaminen kärryn pitämisestä itsensä ja toisen asiakkaan välissä esimerkiksi kassajonossa
- Turvavälitarrat ja muut ohjeistuskyltit turvavälien pitämiseksi
- Myymälän ääniviestintä turvallisesta asioinnista
- Käytä maskia -muistutukset
- Levähdyspenkkien poisto auloista ja myymälöistä
- Opastaminen asiakasmäärästä itsepalvelukassa-alueella
- Asiakasturvallisuuden varmistamiseksi kaupassa ei toistaiseksi järjestetä erillisiä tapahtumia eikä maistatuksia
- Jonotusnumeroiden käyttäminen esim. palvelutiskeillä tai asiakaspalvelutilanteissa jonon muodostumisen välttämiseksi
Lisätiedot Aluehallintoviraston sivuilta:
Suunnitelma lähikontaktien välttämiseksi: Miten teen kirjallisen suunnitelman lähikontaktien tosiasialliseksi välttämiseksi?
Lisätiedot Kaupan liitosta: Lauri Kulonen, koronavarautumisen asiantuntija, p. 040 419 9309, lauri.kulonen(at)pty.fi
Kuva: 123RF