Ramirentin työkoneet vievät osaltaan rakennustyömaita kohti vähäpäästöisyyttä
Rakentamisessa tarvitaan monenlaisia työkoneita ja nostimia. Suomen suurin konevuokraaja, Ramirent Finland Oy, vie kalustoaan vähäpäästöiseksi uusimalla konekantaansa sähkö- tai akkukäyttöiseksi, ja Etelä-Suomessa vuokrattaviin koneisiin tankataan jo biopolttoöljyä.
Rakentamisen ja rakennustyömaiden saaminen nykyistä vähähiilisemmäksi on iso asia tavoitteessa, että koko Suomi olisi vähähiilinen vuonna 2035. Ramirent on omalta osaltaan työssä mukana. Se liittyi ensimmäisten joukossa viime syksynä työkonealan Green deal -sopimukseen, joka on Teknisen Kaupan Liiton ja ympäristöministeriön vapaaehtoinen sopimus hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä.
Ramirent on sitoutunut nostamaan sähkö-, akku- tai hybridikäyttöisten henkilönostimiensa osuuden 90 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä. Tällä hetkellä niiden osuus on jo 80 prosenttia. Ramirent kasvattaa myös sähkökäyttöisten pyöräkuormaajien ja vastapainotrukkien osuutta.
”Henkilönostimet ovat se konetyyppi, jota rakentamisessa käytetään eniten. Ne ovat suhteellisen pieniä, joten ne sähköistyvät nopeimmin. Kun investoimme uuteen kalustoon, hankimme pääsääntöisesti akkukäyttöisiä koneita, jos vain sellainen versio on markkinoilta järkevästi saatavissa”, kertoo Ramirentin strategisten asiakkuuksien johtaja Mika Eskola.
Raskaammatkin työkoneet päästöttömiksi hiljalleen
Kevyet henkilönostimet toimivat yön yli latauksella työmaalla päivän ongelmitta.
”Raskaampien koneidenkin akkuvoima kehittyy koko ajan, mutta ei vielä ole aivan riittävä. Siksi sillä puolella on paljon hybridikoneita, jotka käyvät osin akulla, osin polttoöljyllä”, Eskola kuvaa tämän hetken tilannetta.
Nämä raskaammatkin koneet ovat jo noin viiden vuoden ajan siirtyneet yhä enemmän pois fossiilisen polttoöljyn käytöstä, Eskola huomauttaa.
”Meillä on koko ajan ollut asiakkaita, jota ovat kysyneet päästöttömiä koneita, jotka eivät saastuta eivätkä aiheuta pienhiukkasia. Tämä on tärkeää varsinkin, kun koneita käytetään sisätiloissa, kuten rakennettaessa teollisuustilaa tai isoa varastoa.”
Työturvallisuuskysymykset ja ilmastohuolet ovat viime vuosina yhä enemmän kietoutuneet yhteen.
Konevuokraus on kiertotaloutta
Konevuokraus on kierto- tai jakamistaloutta. Kun koneet voi vuokrata, jokaisen urakoitsijan ja yksityisen rakentajan ei tarvitse omistaa kaikkia tarvitsemiaan koneita. Suurilla työmailla Ramirent vie tätä vielä pykälän pidemmälle tarjoamalla nostinparkkipalvelua. Henkilönostimet pidetään nostinparkissa työmaan sisällä. Eri urakoitsijat voivat varata niitä sieltä käyttöönsä juuri siksi ajaksi kuin nostinta tarvitsevat.
”Isoilla työmailla on paljon koneita, jotka eivät ole aina yhtä aikaa käytössä. Nostinparkki tuo työmaalle tehokkuutta ja on samalla ekologista, kun koneita ei turhaan välillä siirrellä työmaalta toiselle”, Eskola huomauttaa.
Etelä-Suomessa tankkiin biopolttoöljyä
Polttoaine on rakennustyömaiden koneissa ja kuljetuksissa merkittävin kasvihuonekaasujen päästölähde. Helmikuussa 2021 kaikki Ramirentin Helsingin Suutarilassa sijaitsevan varikon polttoainetankit vaihdettiin.
”Kaikki täältä vuokratut nostimet tai lämmittimet tankataan nyt Nesteen biopolttoöljyllä. Tämä on iso muutos, ja meille strateginen päätös. Haluamme omalta osaltamme edesauttaa päästöttömiä työmaita”, Eskola toteaa.
Toistaiseksi jätepohjaista uusiutuvaa polttoöljyä on saatavilla vain Suutarilan vuokraamosta, joten käytännössä sitä käytetään Etelä-Suomen työmailla toimivissa koneissa. Saatavuuden mukaan sitä laajennetaan myöhemmin muualle maahan.
Rohkeutta kuntapäättäjät: hankinnat ovat työkalu kohti hiilineutraaliutta
Julkisissa hankinnoissa ja julkisessa rakentamisessa voitaisiin ottaa päästöt nykyistä enemmän huomioon. Tähän pyritään ympäristöministeriön syksyllä 2020 lanseeraamalla vapaaehtoisella Päästöttömät työmaat – kestävien hankintojen Green deal -sopimuksella. Ensimmäisinä kaupunkeina mukaan ovat lähteneet Espoo, Helsinki, Turku ja Vantaa sekä Senaatti-kiinteistöt.
Tavoitteena on, että mukana olevien tahojen työmailla ei käytettäisi fossiilisia polttoaineita vuoden 2025 jälkeen, ja että vähintään puolet työmailla käytettävistä koneista ja työmaiden kuljetuksista toimisi vuoteen 2030 mennessä sähköllä, biokaasulla tai vedyllä. Ensimmäiset pilottityömaat ovat käynnissä.
”Jo nyt pystytään tarjoamaan sähkö- ja akkukäyttöisiä koneita sekä polttomoottorilla toimivia, mutta fossiilittomia polttoaineita käyttäviä työkoneita. Myös sitä kautta päästään päästöttömyyteen. Ei päästötön työmaa ole mahdotonta tälläkään hetkellä. Vuotta 2025 ei tarvitse odottaa”, Mika Eskola huomauttaa.
”Toivoisin kuntapäättäjiltä ja kaupungeilta rohkeutta lähteä toteuttamaan päästöttömiä työmaita. Hankintoja pitäisi ajatella työvälineenä. Niidenkin kautta voidaan ohjata toimintaa hiilineutraaliksi. Jos ympäristökriteerieitä otetaan hankinnoissa enemmän mukaan, on lisättävä vuoropuhelua markkinoilla toimijoiden kanssa. Siten tiedetään puolin ja toisin, mikä on mahdollista.”
Ramirent Finland Oy
- Suomen suurin rakennuskonevuokraamo
- liikevaihto noin 200 milj. euroa: noin 45 % rakentamisesta, 35 % teollisuudesta, 20 % muista asiakkaista
- henkilöstöä 600
- Suomessa 60 vuokraamoa
- perustettu 1955
Kuvat: Ramirent Finland Oy