Kaupan ala: EU:n ilmasto- ja energiapaketti on oikeasuuntainen, mutta toimeenpanoon liittyy haasteita
Ilmastomuutoksen torjumiseksi Euroopan komissio antoi heinäkuussa esityksensä uudesta ilmasto- ja energiapaketista (Fit for 55). EU uudistaa keskeiset energiaan ja ilmastoon liittyvän sääntelynsä, jotta uuden 55 prosentin päästötavoitteen saavuttaminen jäsenmaissa vuoteen 2030 mennessä olisi mahdollista. Kaupan ala pitää pakettia tarpeellisena, mutta sen toimeenpanoon liittyy paljon kysymysmerkkejä ja haasteita.
Mitä Fit for 55 käytännössä tarkoittaa?
Komission julkisti heinäkuussa Fit for 55 -nimisen ilmasto ja energiapaketin, jolla toteutetaan EU:n ilmastolain velvoitteet jäsenmaissa. EU:n tavoitteena on kiristää päästövähennystavoitetta 40 prosentista 55 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä vuoden 1990 vertailutasoon nähden sekä saavuttaa ilmastoneutraaliuus vuoteen 2050. Tuolloin EU-maat eivät enää saa päästää ilmakehään enempää kasvihuonekaasupäästöjä kuin hiilinielut pystyvät niitä ilmasta poistamaan.
”Uusi ilmasto- ja energiapaketti vauhdittaa tarpeellisia ilmastotoimia. Myönteistä on se, että EU:n ilmasto- ja energiapaketin päästötavoitteet koskevat kaikkia jäsenmaita ja toimialoja, jolloin jokaisen pitää tehdä osansa”, Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Simo Hiilamo sanoo.
Fit for 55 sisältää jäsenmaille 13 ehdotusta
EU:n Fit for 55 sisältää jäsenmaille kaikkiaan 13 ehdotusta, joilla uudistetaan EU:n ilmasto-, energia-, maankäyttö-, liikenne- ja veropolitiikkaa.
Kaupan alan näkökulmasta keskeiset ehdotukset liittyvät taakanjakosektoria eli rakennuksia, tieliikennettä ja kotimaan meriliikennettä, maataloutta jätehuoltoa ja pienteollisuutta koskeviin kiristyneisiin päästötavoitteisiin. Ne kiristyvät Suomen osalta aiemmasta 39 prosentista 50 prosenttiin.
EU:n päästökauppajärjestelmän vaikutusta voimistetaan, kun kokonaispäästökattoa alennetaan entisestään ja sen alentamista vauhditetaan aina vuosittain. Myös meriliikenteen päästöt otetaan mukaan päästökauppajärjestelmään. Tämän lisäksi EU perustaa erillisen uuden polttoainejakelun päästökauppajärjestelmän tieliikennettä ja rakennuksia varten.
Kiinteistöihin vaikuttavassa energiatehokkuusdirektiivissä asetetaan aiempaa kunnianhimoisempi sitova vuotuinen tavoite energiankulutuksen vähentämiseksi. Autoalaan, liikenteeseen ja logistiikkaan vaikuttavat henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästösääntöjen tiukennukset. Käyttöön otetaan myös niin sanotut hiilitullit, jotka alkuvaiheessa koskevat viittä eri sektoria. Näitä ovat sementti, teräs, rauta, alumiini, lannoitteet ja sähkö, mutta alkuvuosina hiilitulleista ei vielä koituisi maksuja. Hiilitullit tulisivat käyttöön vuodesta 2026 alkaen.
Kaupan liitto: Fit for 55 -paketti lisää kaupan kustannuksia
Ehdotetut toimet vaikuttavat kaupan alaan sekä suoraan että välillisesti. Haasteena on päästökaupan, sen laajentamisen sekä kiristyvien päästötavoitteiden vaikutukset kaupan alan kustannuksiin. Erityisesti esitettyjen toimien vaikutukset liikenteen ja logistiikan sekä kiinteistöjen ylläpidon kustannuksiin huolettavat. Myös esimerkiksi EU:n energiansäästövelvoitteet askarruttavat, sillä säästötoimia ei Suomessa löydy määräänsä enempää, ja tavoitteen saavuttaminen voi osoittautua erittäin kalliiksi, koska toimiala on jo vuosikymmeniä tehnyt töitä energiatehokkuuden parantamiseksi.
Huolta aiheuttavat myös päällekkäiset ohjauskeinot, joita komissio on esittämässä. Erityisesti tieliikenteen uusien ja päällekkäisten ohjauskeinojen tarpeellisuutta tulisi harkita vakavasti.
”Paketin jatkovalmistelulta edellytetään jo tehtyjen toimien ja kansallisten erityispiirteiden parempaa huomioimista sekä kattavia kansallisia vaikutustenarviointeja”, Hiilamo toteaa.
Kaupan liiton mukaan kaupan alaan vaikuttavien päästötavoitteiden kiristyminen edellyttää poliittisia toimia kaupan vähähiilisyystiekartan toimeenpanon vauhdittamiseksi. EU:n ilmasto- ja energiapaketin toimeenpanossa yrityksillä on oltava selkeä näkymä pitkälle tulevaisuuteen sekä mahdollisuus reagoida tavoitteisiin ja löytää ratkaisuvaihtoehtoja. Tämä on merkittävää, sillä tavoitteisiin pääseminen edellyttää alalla runsaasti uusia investointeja.
”Parhaat ja innovatiivisimmat ratkaisut löytyvät usein silloin, kun vältetään ylisääntelyä ja huomioidaan paikalliset olosuhteet”, Hiilamo arvioi.