ilmastonmuutos

Kesko asetti toiminnalleen entistä tiukemmat päästövähennystavoitteet

Keskon entistä tiukemmat tieteeseen perustuvat kasvihuonekaasujen päästövähennystavoitteet ovat saaneet Science Based Targets -aloitteen (SBTi) hyväksynnän. SBTi on yritysten ilmastotekoja ja päästöjä seuraava kansainvälinen organisaatio, joka muun muassa tarjoaa yritysten ilmastotyölle yhtenäiset standardit*. Mitä se Keskossa tarkoittaa?

Isoilla ja pienillä teoilla kohti kestävämpää elämäntapaa

Sari Laine
Varovaisesti olemme siirtymässä korona-ajan jälkeiseen elämään. Tuleeko se olemaan paluuta ”normaaliin” vai onko meille syntynyt uusi arki? Moni varmasti kaupan alalla miettii, että miten aika on muuttanut meidän ostokäyttäytymistämme, puhumattakaan arvoja ja asenteita. Yleensähän käyttäytymisen muutosta mietittäessä ensin tutkitaan arvoja ja asenteita ja ennustetaan, että miten ne johtavat itse käyttäytymisen muutokseen. Korona-aika toi yhdessä yössä muutoksen käyttäytymisessä, joka on nyt muokannut arvojamme ja asenteitamme.

Kaupan ala: EU:n ilmasto- ja energiapaketti on oikeasuuntainen, mutta toimeenpanoon liittyy haasteita 

Ilmastomuutoksen torjumiseksi Euroopan komissio antoi heinäkuussa esityksensä uudesta ilmasto- ja energiapaketista (Fit for 55). EU uudistaa keskeiset energiaan ja ilmastoon liittyvän sääntelynsä, jotta uuden 55 prosentin päästötavoitteen saavuttaminen jäsenmaissa vuoteen 2030 mennessä olisi mahdollista. Kaupan ala pitää pakettia tarpeellisena, mutta sen toimeenpanoon liittyy paljon kysymysmerkkejä ja haasteita. 

Vastuullisuuden olennaisuusanalyysi vahvistaa: Kaupalle olennaisten vastuullisuusteemojen kirjo on hyvin laaja

Millaisia teemoja pidetään tärkeinä kaupan vastuullisuustyössä? Entä mitä Kaupan liiton sidosryhmät odottavat liiton vastuullisuustyöltä? Kaupan liitto toteutti syyskauden aikana vastuullisuuden olennaisuusanalyysin sidosryhmiään kuullen, strategiauudistuksen rinnalla. Tulokset kytketään liiton toiminnan suunnitteluun.

Kaupalla on käänteentekevä rooli ilmastonmuutoksen hillitsemisessä

Jouni Keronen
Ilmastovaikutukset syntyvät hiilijalanjäljen pienentämisestä ja -kädenjäljen kasvattamisesta. Kaupan hiilijalanjälki eli omat päästöt edustavat alle yhtä prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Suomalainen kauppa on asettanut tavoitteekseen hiilineutraaliuden vuoteen 2035 mennessä, mikä on erinomainen asia! Hiilijalanjälkeä huomattavasti suuremmat vaikutusmahdollisuudet kaupalla on hiilikädenjälkeensä.

Koronakeväästä kohti kaupan tulevaisuutta

Mari Kiviniemi
Suomi siirsi poikkeuslain syrjään, mutta korona ei ole vielä kadonnut. Kaupan alalla myyntiluvut ovat kehittyneet huhtikuun jälkeen suotuisasti, joten parempaan päin ollaan menossa. Vai ollaanko sittenkään? Tulevaisuuden ennustaminen on aina vaikeaa, mutta tänä kesänä on erityisen haastavaa hahmottaa edes tulevan syksyn tilannetta. Kaikki riippuu siitä, tuleeko koronatartunnoissa toista aaltoa ja koska rokote saadaan markkinoille.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi