Järvenpään Citymarketin brändi tuo myyntiä ja antaa tilaa kehittää
Järvenpään K-Citymarketin brändi lupaa elämyksellistä kauppakokemusta ja ennen kaikkea hyvää ruokaa. Sen sushi on maankuulu. Brändi on tuonut kaupalle lisää myyntiä ja mahdollistaa kehittämisen.
Järvenpään Citymarketista on viime vuosina tullut Se Kauppa. Se voitti vuonna 2019 Store of the Year -kilpailun, valittiin siis maailman parhaaksi ruokakaupaksi. Samana vuonna kauppa palkittiin myös vuoden ruokakulttuuriteosta. Sieltä saa Suomen parasta sushia, ja myös arvostettua japanilaista kobe-lihaa, sillä on oma gelato-tehdas, ja se toi Suomeen grocerant-ilmiön, kaupan ja ravintolan yhdistelmän. Ja niin edelleen.
Järvenpään Sittari on brändi, ja se näkyy myynnissä. Suomessa on 81 Citymarkettia, ja Järvenpään Citymarketin myynti on kymmenen suurimman joukossa. Pinta-ala ei ole.
Yhteensattumien ja kovan työn summa
Tähän on päädytty yhteensattumien summana, kauppias Markku Hautala naurahtaa.
”Avasimme keittiömestari Matti Jämsénin kanssa kauppaan Sesonki-ravintolan 2018 lopulla. Se oli Suomessa uutta, ja brändi alkoi kehittyä siitä. Opiskelimme, mitä ravintola-ala kaupassa tarkoittaa ja miten homma toimii. Selväksi tuli, että ravintola-alalla viestinnällä, brändillä ja sillä, mitä ravintolasta kirjoitetaan, on todella paljon merkitystä. Paljon enemmän kuin kaupassa.”
Mukaan joukkoon tuli myös ruokaan keskittyvän bränditoimisto Brinnan Kia Arpia. Hän on toinen Bella Table -ruokayhteisön ja -podcastin perustajista.
”Meillä kaupassa oli ja on intohimo työhön, tiedon hankkimiseen ja asiakkaiden palvelemiseen. Sitten aloimme miettiä, voisimmeko olla brändi. Se tuli vähän salavihkaa. Olemme menneet alhaalta ylös, ja siitä olen todella tyytyväinen. Ei niin, että ensin keksitään brändi ja kehitetään sitten jotain. Meistä on tullut brändi valtavan työnteon ja ahkeruuden kautta.”
Brändi syntyy yhteistyöstä
Hautala painottaa nimenomaan Järvenpään Citymarketin brändiä.
”Me menemme markkinoinnissa todella paljon kauppa ja tiimi edellä, sillä niin se menee. Kauppa en ole minä, vaan tämä iso joukko ihmisiä, joiden kanssa teemme yhdessä töitä”, Hautala painottaa.
Kaupan brändin näkyvyys on edistänyt myyntiä, totta kai, Hautala sanoo. Se on tuonut myös mahdollisuuksia kehittää kauppaa. Se on vähintään yhtä tärkeää, sillä se petaa tulevaisuutta. Se on antanut tilaa ja rohkeutta kehitystyöhön.
Samalla loistava ruokakauppa -brändi on tuonut suorituspaineita.
”Odotusarvo on, että kun tulet meille, tulet tosi kovaan kauppaan. Meidän on pakko mennä yli tietyn odotusarvorajan joka ainoa päivä. Se toi varsinkin aluksi, maailmanmestaruuden jälkeen, suorituspaineita. Sitten tajusimme, että ainahan me olemme yrittäneet tehdä asiakkaille niin hienoa kauppaa kuin vain osaamme ja pystymme. Kauppaa, joka yllättää asiakkaat. Mestaruus voitettiin sillä, ja se osoitti, että olemme oikealla tiellä. Sillä tiellä siis jatketaan.”
Jatkuvaa parantamista kehitysprojektien sijaan
Hautalan mielestä kiinnostavan kaupan pitää olla koko ajan liikkeessä. Se tarkoittaa esimerkiksi tätä:
”Jos käyt meillä kaupassa muutaman kuukauden välein, ihmettelet, miten paljon eteenpäin tämä kauppa on mennyt. Me kaupan sisällä emme saa huomata sitä lainkaan. Koko ajan pitää olla jatkuvan parantamisen, onnistumisen, innostumisen, asiakkaan kuuntelemisen ja pienen kehittämisen malli. Ei tehdä kehitysprojekteja, vaan kehitetään koko ajan.”
Omaa myyntiosaamistaan Hautala sanoo kehittäneensä lähinnä ”olemalla umpiutelias ihminen, joka haluaa ottaa selvää kaikesta ja oppia koko ajan”.
”Iso oman kasvamisen vaihe on ollut se, että oppii antamaan toisille enemmän tilaa ja auttaa heitä eteenpäin.”
Kaupan brändi tukee kouluttaja Markku Hautalan brändiä
Yksi osa toisten auttamista on kouluttaminen, jota Markku Hautala tekee nykyisin melko paljon Aalto yliopistossa ja Tampereen yliopistossa sekä yritysseminaareissa. Kouluttajan roolissa hän on ”ehkä” brändi Markku Hautala, joka on mm. Järvenpään Citymarketin, maailman paras vähittäiskauppa -kilpailun voittajan kauppias. Kaupan brändi tukee kouluttajan brändiä, vaikka ne ovatkin erillään.
Järvenpään K-Citymarket:
- henkilöstöä n. 180, joista ruokakaupan puolella runsaat sata
- ruokakaupan myynti yli 50 milj. €
- myynniltään Suomen kymmenen suurimman Citymarketin joukossa
- vuoden 2019 maailman paras ruokakauppa IGD:n Store of the Year -kilpailussa.
Haluatko sinä kehittää henkilöbrändiäsi myyntisi ja yrityksenne tueksi − miten tullaan myynnin rocktähdeksi?
Moderni asiantuntijamyyjä vertautuu tänä päivänä lähestulkoon artistiin. Myyntiä tehdään omalla tyylillä, omaan persoonaan nojaten eikä yritetä edes miellyttää kaikkia, vaan oma tyyli, tuote ja osaaminen tuodaan ylpeästi esille ilman turhaa nöyristelyä.
School of Salesin Myynnin Rockstara™ on koulutuspaketti kaikille asiantuntijamyyjille alasta riippumatta, jotka haluavat ottaa oman yleisönsä haltuun. Koulutus järjestetään 16.11.
Lue lisää: Myynnin rockstara TM >>
Markun henkilökuva: Carita Palmqvist