Ollaan ihmisiksi -kampanja käynnistyy – yhteisvoimin epäasiallista käytöstä vastaan
Kaupan liiton ja Palvelualojen ammattiliitto PAMin Ollaan ihmisiksi -kampanja herättelee kuluttajia miettimään omaa rooliaan myyjien ja muiden asiakaspalvelutyötä tekevien työhyvinvoinnin edistämisessä. Tänään käynnistyvä viestintäponnistus ajoittuu jälleen kiireiseen joulusesonkiin. Jo perinteikkään kampanjan viesti ei ole vanhentunut – päinvastoin.
Ollaan ihmisiksi -kampanjalla halutaan herätellä kansalaiset miettimään omaa rooliaan asiakaspalvelutyötä tekevien työhyvinvoinnin edistämisessä.
”Kauppa on elinkeinoelämän suurin työllistäjä ja suurin nuorten työllistäjä. Haluamme, että kauppa on turvallinen ja viihtyisä työpaikka. Työnantajille kyse on myös henkilökunnan turvallisuudesta eli työsuojelusta sekä laajemmassa kuvassa vastuullisuudesta”, Kaupan liiton työmarkkinajohtaja Anna Lavikkala muistuttaa.
Kaupan liitto ja PAM käynnistivät ensimmäisen kerran Ollaan ihmisiksi -kampanjoinnin jo vuoden 2017 lopussa. Valitettavan moni kaupan alan ammattilainen joutuu kuitenkin edelleen kohtaamaan työssään epäasiallista käytöstä.
”Myyjien kokema sanallinen väkivalta ja epäasiallinen käytös on edelleen yleistä. Kampanjan viesti ei valitettavasti ole vanhentunut – päinvastoin”, PAMin työympäristöasiantuntija Erika Kähärä vahvistaa.
Liitot suosittavat ottamaan leppoisaa joulun henkeä mukaan kauppa-asioinnille.
”Kunnioitetaan asiakaspalvelussa tehtävää työtä ja osaamista. Positiivista kierrettä syntyy, kun työntekijät voivat hyvin ja asiakas saa positiivisen palvelukokemuksen”, liitoista viestitään.
Ollaan ihmisiksi -kampanjalla perinteitä – ja viestikapula siirtyy
Kaupan liiton ja PAMin Ollaan ihmisiksi -kampanja sijoittuu kaupan kiireiseen ykkössesonkiin, joulukauppaan. Käynnistyspäivä on maanantai 29. marraskuuta. Kyseessä on myös Cyber Monday, edellisen perjantain ollessa Black Friday – molemmat kaupallisia teemapäiviä maailmalta.
Ensi kerran Ollaan ihmisiksi -kampanja käynnistettiin kumppaneiden toimesta vuoden 2017 lopulla.
Ollaan ihmisiksi -kampanjan viesti on puhutellut laajemminkin asiakaspalvelussa toimivia, ja myös muut tahot ovat halunneet tarttua viestikapulaan: Vantaan kaupunki toteutti oman Ollaan ihmisiksi -kampanjansa vuonna 2019, ja kuluneella syyskaudella teemasta on viestinyt Tampereen kaupunki.
”Ollaan ihmisiksi -viestintäkampanjat jakavat tärkeän pääviestin ja yhteisen tunnuksen, muuten jokaisen toteutus on oma. Olemme iloisia, että viestikapula liikkuu ja keskustelu tärkeästä teemasta vahvistuu yhteisvoimin”, Kaupan liiton viestintäjohtaja Pia Pere-Vanhanen sanoo.
Kaupan liiton ja PAMin kampanja näkyy muun muassa sosiaalisessa mediassa ja myymälöissä. Kampanjan Facebook-osoite on @ollaanihmisiksikaupassa. Sosiaalisessa mediassa ovat käytössä kampanjatunnisteet #ollaanihmisiksi, #vänligtbemött ja #letsbehave.
Lisätiedot:
Anna Lavikkala, työmarkkinajohtaja, Kaupan liitto, p. 0400 406 088, anna.lavikkala(at)kauppa.fi
Erika Kähärä, työympäristöasiantuntija, Palvelualojen ammattiliitto PAM, p. 040 764 5295, erika.kahara(at)pam.fi
Lisätietoa Ollaan ihmisiksi -viestintäkampanjasta:
Pia Pere-Vanhanen, viestintäjohtaja, Kaupan liitto, p. 040 867 1708, pia.pere-vanhanen(at)kauppa.fi
Kampanjakuvat:
Kaupan liitto on elinkeinoelämän suurimman toimialan kaupan ääni yhteiskunnassa. Yhdistämme koko alan vähittäis- ja tukkukaupasta digitaaliseen kauppaan. Neuvottelemme kaupan työsopimukset ja elinkeinopolitiikan ratkaisut. Teemme työtä, jotta Suomessa toimiva kauppa ja palvelut kukoistavat ja pärjäävät kovassa kansainvälisessä kilpailussa. www.kauppa.fi
Palvelualojen ammattiliitto PAM ry on yksityisillä palvelualoilla työskentelevien ammattiliitto. PAMiin kuuluu noin 200 000 jäsentä, joista naisia on 80 prosenttia. Suurin osa PAMin jäsenistä työskentelee vähittäiskaupassa, majoitus- ja ravitsemisalalla, kiinteistöpalveluissa tai vartiointialalla. www.pam.fi