Korona vauhditti Instrumentariumin verkkobisnestä − jopa näöntarkastus onnistuu nyt netissä
Kun Suomi pantiin koronapandemian takia säppiin keväällä 2020, myös Instrumentarium sulki lähes kaikki myymälänsä. Se merkitsi kuitenkin uuden alkua: resursseja vapautui ja siinä tilanteessa alettiin kehittää uutta, kuten silmälasien verkkokauppaa.
”Se oli aika luontainen siirto, sillä ei ollut muuta myyntikanavaa kuin verkko. Meillä pyöri jo tuolloin piilolinssien verkkokauppa netissä, mutta silmälaisen verkkomyynti oli vasta suunnitteluasteella. Kyllä korona potkaisi meitä toimimaan”, kuvaa Instrumentariumin Head of Digital Lauri Lähteenmäki.
Maailmalla silmälaseja on myyty verkossa jo pidemmän aikaa. Laadukkaan ja asiakaslähtöisen verkkokaupan rakentaminen nimenomaan silmälasien myyntiin oli Lähteenmäen mukaan haasteellista. Instrumentariumilla ei ollut valmista teknologiaa tähän.
”Tarkastelimme asiaa hyvin kriittisesti. Vaati valtavasti suunnittelua, että pystyimme tarjoamaan asiakkaalle saman laadun verkossa kuin fyysisessä myymälässä. Tärkeintä on, että meiltä ei lähde asiakkaalle huonoja silmälaseja”, Lähteenmäki korostaa.
Myös silmälasibisnes on siirtynyt yhä enemmän verkkoon.
Silmälasit alusta lähtien kotisohvalta
Instrumentarium aloitti viime keväänä yksitehoisten silmälasien myynnin verkossa. Asiakas voi tilata lasit alusta alkaen kotisohvaltaan. Verkossa voidaan tehdä sekä näöntarkastus että sopivien linssien ja kehysten valinta.
”Silmälaseissa on paljon eri ulottuvuuksia, paljon enemmän kuin vaikkapa piilolinsseissä, jotka joko sopivat silmiin tai eivät sovi. Silmälaseissa meidän piti ratkaista esimerkiksi, miten erilaiset kehykset, näköarvot ja linssien koko suhteutuvat toisiinsa ja kehittää tähän tekninen ratkaisu verkossa. Se ei ole sama kuin möisi sukkia tai lenkkareita netissä, vaan se vaati laskentaa ja validiointia”, Lähteenmäki kertoo.
Moniteholasien verkkomyynti Instrussa on parhaillaan kehitteillä.
”Moniteholaseissa on kaukonäköaluetta ja lähinäköaluetta koskevia mittoja. Ne pitää tietää tarkasti, jotta silmälaisesta saadaan toimivat. Jotta mitat saadaan, pitää kehyksen istuvuus silmillä määrittää oikein, Lähteenmäki avaa ja jatkaa, että tähän mietitään nyt sopivia ratkaisuja.”
Näön tarkastaminen onnistuu verkossa
Nykyään myös näön tarkastaminen on verkossa mahdollista. Instrumentarium on ensimmäinen yritys Suomessa, joka tällaista palvelua tarjoaa.
”Olemme pilotoineet sen hollantilaisen kumppanin kanssa. Näöntarkastus tehdään EU:n sertifioimalla lääkinnällisellä laitteella netissä, ja asiakas pystyy osallistumaan siihen tabletillaan tai laptopillaan. Lopuksi optikkomme käy vielä tulokset läpi virheiden välttämiseksi.”
Silmälaseja voi myös sovittaa netissä, mikä on silmälasiostoksilla olevalle asiakkaalle tärkeää. Tähän on kehitetty oma tekniikkansa: virtuaalisovituksessa hyödynnetään asiakkaan kasvoista otettua animaatiokuvasarjaa sekä silmälasikehyksistä mallinnettua 3D-kuvaa.
”Jo yli puolet kehyksistämme on sovitettavissa virtuaalisesti.”
Instrumentarium panostaa vahvasti dataan ja teknologiaan myös jatkossa.
Oma kilpailuetu löydettävä
Silmälasien verkkokauppa Instrussa kasvaa Lähteemäen mukaan rivakan tasaisesti vuosi vuodelta.
”Silmälasibisnes verkossa on osuudeltaan pienempää, mutta kasvaa nopeammin kuin piilolinssimyynti, joka on jo tuttua. Silmälaisen ostaminen verkossa on vielä uutta, mutta saamme koko ajan uusia silmälasiasiakkaita ja kokeilijoita.”
Alalla kilpailu on kiristyvää ja nettiin tulee jatkuvasti uusia toimijoita lisää.
”Kieli ei enää ole muuri ja käännösohjelmat ovat hyviä, joten kilpailijat saattavat tulla mistä päin maailmaa tahansa. Kaikkien verkkomyyjien on kuitenkin etsittävä oma kilpailuetunsa, etenkin digitaalisissa palveluissa. Sitä on syytä joko johtaa tai vähintään pysyä mukana, sillä vauhtiin on myöhemmin vaikea hypätä”, Lähteenmäki painottaa.
Instrumentarium panostaa vahvasti dataan ja teknologiaan myös jatkossa.
”Asiakkaiden puolelta paine tähän on kova, sillä he ovat tottuneet saamaan pitkälle personoitua palvelua hyvin kypsissä digitaalisissa alustoissa, vaikkapa uutis- tai ruokalähettipalveluissa. Meidän on vastattava kehitykseen sekä verkossa että myymälässä, jotta asiakaskokemuksemme on saumaton.”
Entä mitä muuta uutta alalla on menossa?
”Ihmiset haluavat tietää yhä enemmän omasta terveydestään, mitata sitä ja saada siitä itselleen konkreettisia tuloksia. Sydämen ja verenpaineen seurantaan on omia applikaatioitaan, mutta silmien terveyden seuranta on vasta aluillaan. Se bisnes tulee kasvamaan vielä kovaa sekä maailmalla että meillä.”