Monipuolisesta kaupan alasta kertova Mahdollisuuksien kauppa -kampanja käynnistyy
Kaupan liitto satsaa toimialan vetovoimatyöhön maalis-huhtikuussa. Se toteuttaa Instagramissa nuorille suunnatun Mahdollisuuksien kauppa -kampanjan yhteistyössä jäsenliittojensa ja -yritystensä kanssa. Pääosaan nousevat kaupan osaajien monimuotoiset uratarinat ja osaamispolut sekä tietenkin monipuolisten mahdollisuuksien kauppa.
Mahdollisuuksien kauppa -kampanjan tavoitteena on kertoa innostavasta ja monipuolisesta kaupan toimialasta nuorille, jotka pohtivat parhaillaan eri ala- ja koulutusvaihtoehtoja yhteishaussa sekä mahdollisesti myös tulevan kesän kesätyöpaikkoja.
”Kauppa on elinkeinoelämän suurin työllistäjä ja suurin nuorten työllistäjä. Myös uusia osaajia tarvitaan jatkuvasti. Tällä kampanjalla haluamme yhdessä jäsenliittojemme ja jäsenyritystemme kanssa välittää tietoa monipuolisen toimialan tarjoamista mahdollisuuksista ja kannustaa nuoria alalle”, Kaupan liiton viestintäjohtaja Pia Pere-Vanhanen kertoo.
Kaupan alalla on valtava kirjo erilaisia yrityksiä: vähittäis- ja tukkukauppoja, fyysisiä myymälöitä ja verkkokauppoja, ruokakauppoja, erikois- ja käyttötavaraliikkeitä, liikenneasemia, hankinta-, logistiikka- ja maahantuontiyrityksiä sekä teknisen kaupan ja palvelujen yrityksiä. Erilaisia ammattinimikkeitä on satoja.
Mahdollisuuksien kauppa -kampanja poimii minitarinoihin mukaan noin 20 esimerkkiä. Käytännössä esiin pääsevät kaupan alalla työskentelevät ammattilaiset. He kertovat oman kokemuksensa monipuolisesta alastaan, ammateista ja työtehtävistä.
Kampanja näkyy erityisesti Instagramissa, mutta myös muilla Kaupan liiton ja sen jäsenliittojen kanavilla.
Kampanjaan voi tutustua Instagramissa tilillä @kauppafi, ja sitä voi seurata tunnisteella #MahdollisuuksienKauppa.
Kampanjan verkkosivut löytyvät osoitteesta: Mahdollisuuksien kauppa
Laajemmin tietoja kaupan alan mahdollisuuksista on koottu sivustolle Kannattava kauppa.
Kampanjan työstössä on pilotoitu uudenlaista yhteistyömallia Kaupan liittoviestijöiden kanssa. Kaupan liittoviestijöiden ryhmä koostuu Kaupan liitossa ja sen jäsenliitoissa työskentelevistä viestintäasiantuntijoista ja -päättäjistä. Monimuotoisia tarinoita ovat ideoineet ja työstäneet Kaupan liiton rinnalla Päivittäistavarakauppa ry, Teknisen Kaupan Liitto, Etu ry, Näe ry, Kirjakauppaliitto, K-kauppiasliitto sekä Fashion Finland.