Digitaalisen kaupan kärki Shoptalk-tapahtumassa Lontoossa − käytännön vinkkejä alan toimijoille
Digitaalisen kaupan kärkiosaajat kokoontuivat kesäkuun toisella viikolla Shoptalk Europe 2022 -tapahtumaan Lontooseen. Tarjolla oli kolme päivää asiantuntevia esityksiä alan nimekkäimmiltä toimijoilta, case-esimerkkejä ketteristä D2C-yrityksistä sekä ennen kaikkea paljon vertaiskeskusteluja ja verkottumista. Suomesta paikalla oli parinkymmenen verkkokauppiaan ryhmä.
Shoptalk-tapahtuma tarjosi kauppiaille monia käytännönläheisiä vinkkejä, mutta isossa kuvassa tapahtuman annin voi kiteyttää neljään teemaan: 1. Building Customer ecosystems 2. Live Commerce & Quick Commerce 3. Convergence: commerce-media-games = metaverse 4. Sustainability.
Building customer ecosystems: asiakas keskiössä
Monessa puheenvuorossa korostui, että tänä päivänä digitaalisen kaupan (sis. myös palvelut) yritysten strategia tulee rakentaa niin, että asiakas on kaiken keskiössä.
”Kaikki yrityksen investoinnit ja kehityshankkeet pitää peilata sen kautta, miten ne parantavat aidosti ja mitattavasti asiakaskokemusta. Yrityksen pitää olla asiakkaalle merkityksellinen, arvojen pitää kohdata ja pitää luoda wow-efektejä”, tapahtumaan osallistunut, digitaalisen kaupan asiantuntija Leevi Parsama kuvailee.
Hänen mukaansa hyvä rakenne asiakaskeskeiselle strategialle on esimerkiksi hollantilaisen kaupan ala yrityksen Ahold Delhaizen kolmiportainen malli: More relevance – More Value – More Convenience.
Live Commerce & Quick Commerce − kasvokkain tapahtuva digitaalinen myynti on trendi
Shoptalkissa aiheesta oli tarjolla paljon erilaisia caseja, mm. TikTokin ”Live is the future of retail”, jossa todettiin live commerce -ratkaisujen integroituvan lähiaikoina kiinteäksi osaksi verkkokauppa-alustoja.
”Live commerce yhdistää suoratoiston ja verkkokaupan saumattomaksi kokonaisuudeksi esimerkiksi some-alustalla tai yrityksen omalla verkkosivulla. Käytännössä asiakkaille siis esitellään tuotteita tai palveluita, joita nämä sitten ostavat reaaliajassa”, kertoo tapahtumaan osallistunut Kaupan liiton johtava asiantuntija Ilari Kallio.
”Tämä tarkoittaa sitä, että nappia painamalla lähetys liveksi ja kaupankäynti alkaa. Isoa kuvaa aiheesta avasi Alibaba Groupin pääjohtaja Roland Palmer, joka kertoi, että jo 15–20 prosenttia kaikesta Kiinan rajojen sisäpuolella tapahtuvasta verkkokaupasta on kasvokkain tapahtuvaa digitaalista myyntiä. Hän kuitenkin uskoi, että Euroopassa live commerce tulee olemaan varsin erilaista kuin Kiinassa. Täällä seuraajat ovat hieman varttuneempia ja sisällöt enemmän fakta- ja brändiperusteisia”, Parsama avaa.
Pets at Home -liikkeen toimitusjohtaja David Robinson tarjosi esimerkin BOPS eli Buy-online-pick-in store ja Quick Commerce -tyyppisestä kaupankäynnistä.
”Heillä varastot ovat isoja pakettiautoja, jotka liikkuvat kaupungilla koko ajan. Jos asiakas on tilaamassa vaikkapa koiran ruokaa, niin hän näkee reaaliaikaisesti missä varasto liikkuu eli tuote on tarjolla. Parhaimmillaan toimitus on viidessä minuutissa kotiovella”, Parsama kertoo.
Convergence: commerce-media-games = metaverse
Digitaalisen kaupan asiakaskokemusta tulisi rakentaa kuten pelimaailma tekee, elämyksillä ja datalla. Jo yli 70 prosenttia asiakkaista odottaa personointia, edes jollain tasolla. Myös virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden hyödyntämisestä on tulossa arkipäivää.
Retail Design Labin neuvonantaja Dough Stevens kiteytti aiheen esityksessään: ”Media is becoming the store and the store in essence is becoming media.”
Pelimaailman kokemuksellisuutta ja mahdollisuutta vaikuttaa asiointiin puolestaan korosti Snapin kansainvälisen liiketoiminnan varapuheenjohtaja Claire Valoti esityksessään: ”Shopping becomes about the person, not the product.”
”Tämä tarkoittaa sitä, että niin fyysiset kuin digitaaliset kaupat voivat tarjota elämyksiä ja tilaisuuden luoda yhteys asiakkaan ja brändin välillä, ei pelkästään tavaraa tai palvelua”, Kaupan liiton Ilari Kallio avaa.
Metaversen ympärillä puhuttiin paljon NFT-markkinasta (virtuaalisten, lohkoketjuteknologiaan nojaavien usein yksilöllisten tuotteiden markkina), joka kasvaa juuri nyt huimaa tahtia.
”Kiinassa metaverse menee muuta maailmaa edellä. 618 Shopping -festivaalissa on tarjolla jo oikea metaverse mall eli virtuaalitodellisuuteen rakennettu ostoskeskus, johon asiakas voi mennä omalla avatarillaan ostoksille. Hyvin lähellä pelimaailmaa siis liikutaan”, Parsama sanoo.
Sustainability – kestävyys
Nousevan D2C luksusbrändi Been Londonin mukaan heidän laukkunsa on valmistettu 100-prosenttisesti kierrätysmateriaalista. Tämä ei kuitenkaan riitä ostopäätökseen.
”Tuotteen tyyli ja brändi ratkaisevat lopulta, mutta asiakkaan sitoutuneisuus rakentuu vastuullisuuden kautta”, Parsama sanoo.
Nike esitteli myös hauskan Trash Lab Saturday -konseptin, jossa kuluttajat pääsevät lauantaisin Niken tiloihin tekemään viallisista tuotteista itselleen uusiotuotteita.
Ensi syksynä Business Finlandin Exprerince Commerce -ohjelma julkaisee aiheesta oppaan, joka auttaa yrityksiä edistämään vastuullisuutta ja luomaan siitä itselleen kilpailuetua kansainvälisillä markkinoilla.
Kaupan liitto puolestaan käynnisti loppuvuodesta 2021 vastuullisuushankkeen, jossa tavoitteena on luoda vastuullisuuskehikko – ketterä toimintamalli ja työkirja – liiton vastuullisuustyölle, raportointiin ja viestintään kaupan alan vastuullisuudesta ja sen kehittymisestä.
Kokenut digitaalisen kaupan asiantuntija Leevi Parsama ja Kaupan liiton johtava asiantuntija Ilari kallio osallistuivat Shoptalk-tapahtumaan Lontoossa.
Artikkelin kuvat: Leevi Parsama