Pride-kumppanuus näkyy kaupan yrityksissä monella tavalla
Tänä vuonna Pridea on juhlistettu koko kesäkuun ajan, ja ihmisoikeustapahtuma huipentuu kuun viimeisellä viikolla järjestettävään perinteiseen Helsinki Pride -viikkoon. Myös Kaupan liiton jäseniä on mukana Helsinki Pride 2022:n virallisina kumppaneina. Kumppaniyritykset lähettävät monipuolisella toiminnallaan tärkeää viestiä kaupan alan puolesta.
Helsinki Pride -viikkoa juhlitaan tuttuun tapaan kesäkuun viimeisellä viikolla eli 27.6.–3.7.2022. Pride-viikko huipentuu kulkueeseen ja puistopiknikiin lauantaina 2.7.2022. Vuoden 2022 teemana on Kohtaamisia, jolla halutaan korostaa tapahtuman perustehtävää eli ihmisten kohtaamisten mahdollistamista ja yhteisöllisyyden tukemista.
Kaupan ala on yksi elinkeinoelämän suurimpia työllistäjiä ja suurin nuorten työllistäjä – siksi on ensisijaisen tärkeää, että kaupat ovat syrjinnästä vapaita, turvallisia ja viihtyisiä työpaikkoja. Monet kaupan alan yritykset tekevät yhä vahvempaa työtä tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden edistämiseksi.
Kaupan liitto on ollut mukana Ollaan ihmisiksi -viestintäkampanjassa, jonka yhteydessä on toteutettu myös toimintaohjeet häirinnän estämiseksi, ehkäisemiseksi ja asiaan puuttumiseksi kaupan alalla. Kaupan liitto on myös solminut FIBSin monimuotoisuussitoumuksen, jonka avulla yritykset ja muut työyhteisöt voivat kehittää monimuotoisuuden johtamista ja palvelukäytäntöjään, ja edistää samalla koko yhteiskunnan moniarvoisuutta ja osallistavuutta.
Marimekko on yksi Helsinki Pride 2022:n pääyhteistyökumppaneista
Marimekko on Priden pitkäaikainen yhteistyökumppani. Marimekon mukaan Pride-organisaatio tekee tärkeää työtä ihmisoikeuksien ja tasa-arvon edistämiseksi – työtä sen eteen, että yhä useammalla yhteiskunnassa olisi yhdenvertaiset oikeudet elää seksuaalisesta suuntautumisestaan tai sukupuoli-identiteetistään ja -ilmaisustaan riippumatta.
Tämän vuoden Helsinki Priden kunniaksi Marimekko on suunnitellut pienmalliston, jonka jokaisesta myydystä tuotteesta osa menee lahjoituksena Helsinki Pride -yhteisölle. Pienmallistoon sisältyy kaksi t-paitaa, kangaskassi sekä sukat. Rajoitetun ajan saatavilla olevassa mallistossa nähdään vain tähän tarkoitukseen suunniteltu moderni fuusiokuvio, jossa yhdistyvät kaksi designtalon ikonista kuosia – Unikko ja Sateenkaari.
Tämän lisäksi Marimekko juhlistaa vuoden 2022 Pride-viikkoa erilaisin toteutuksin ympäri Helsinkiä. Yritys osallistuu tänä vuonna myös Helsinki Pride -kulkueeseen ja lahjoittaa ylijäämäkankaasta valmistettuja istuinalustoja kulkueeseen osallistujille.
”Designtalo Marimekon arvomaailmaa on aina ohjannut reiluus, tasa-arvo ja syrjinnän vastainen toiminta, jonka uskomme olevan perusta aidolle luovuudelle. Missionamme on tuoda iloa ihmisten arkeen värien ja kuvioiden kautta, jotka viestivät voimaannuttavaa positiivisuutta”, kerrotaan Marimekon tiedotteessa.
Mustin ja Mirrin työntekijät perehtyvät yrityksen syrjinnänvastaisiin periaatteisiin
Musti ja Mirri on toistamiseen Pride-kumppanina. Kultakumppanuuteen kuuluu tänä vuonna rahallisen tuen lisäksi myös osallistumista Pride-tapahtumiin, kuten esimerkiksi parin viikon takaiseen Working with Pride -tapahtumaan.
Priden keskeisten teemojen edistäminen näkyy myös Musti Groupin käytännesäännöissä (Employee Code of Conduct), joissa on linjattu, ettei yritys hyväksy minkäänlaista syrjintää. Käytännesääntöjen kyseisestä osiosta on myös pakollinen verkkokurssi kaikille yrityksen työntekijöille. Yritys seuraa kurssin suoritusprosenttia ja kannustaa työntekijöitään sen suorittamiseen.
Musti Groupilla on myös käytössä Mustin People Principles, joka löytyy mm. yrityksen intrasta ja kuvaa toivottuja käytösmalleja mustilaisilta. Yritys uskoo, että tasa-arvo ja moninaisuus luo työntekijöille mahdollisuuden kukoistaa. Musti Group tulee myös lanseeraamaan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskyselyn ja yrityksen tavoitteena on pystyä parantamaan sen ensimmäisen kyselyn tuloksia 10 prosentilla.
Musti Group on myös kuulunut UN Global Compact -verkostoon vuodesta 2013 lähtien ja sitoutunut noudattamaan sen 10 periaatetta, joihin kuuluu työmarkkinoilla ja ammatinharjoittamisen yhteydessä tapahtuvan syrjinnän poistaminen.
Mukanaolo Pride-viikolla tullut yhä tärkeämmäksi S-ryhmän työntekijöille
S-ryhmä on viidettä kertaa Helsinki Priden kumppanina. Yhteistyö on pääasiassa rahallista Pride-yhteisön toiminnan tukemista samalla kun yritys pitää teemaa esillä omissa sisäisissä viestintäkanavissaan ja käy keskustelua henkilökuntansa kanssa. S-ryhmässä on viimeisen viiden vuoden aikana huomattu, että mukanaolo Pride-viikolla on tullut yhä tärkeämmäksi yhdenvertaisuuden näkökulmasta S-ryhmäläisille.
S-ryhmästä painotetaan, että yhteistyö on osuustoiminnan periaatteiden mukaisesti enemmän yhdenvertaisuuden esille tuomista ja ymmärryksen lisäämistä kuin kaupallista tai markkinoinnillista hyötyä tavoittelevaa.
”Jokaisella s-ryhmäläisellä pitää olla tunne, että meillä saa ja voi olla täysin oma itsensä. Pride-tapahtuma muistuttaa meitä siitä, että työtä yhdenvertaisuuden ja ihmisoikeuksien puolesta pitää tehdä myös 2020-luvun Suomessa”, sanoo vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa S-ryhmän tiedotteessa.
Konkreettisina esimerkkejä S-ryhmän yhdenvertaisuustyöstä ovat muun muassa kahden sukupuolen määritelmästä luopuminen henkilötietojärjestelmissä, erilaisten perhemuotojen huomioiminen asiakastutkimusten taustakysymyksissä, asiantuntijoiden kouluttaminen Helsinki Priden teemoista sekä sukupuolineutraalimman viestinnän huomioiminen.
Myös IKEA ja Finnish Design Shop ovat mukana Helsinki Priden virallisina yhteistyökumppaneina.
Lue IKEAn henkilöstöjohtajan Camilla Weurlanderin kauppa.fi-blogikirjoitus monimuotoisten työyhteisöjen hyödyistä >>
Tutustu case-artikkeliimme Finnish Design Shopin monimuotoisuus- ja iklusiivisuustyöstä >>