R-kioski sähkönsäästötalkoissa: Kylmälaitteisiin ovia, kioskeihin led-valot, lauhdelämpö käyttöön
R-kioskeissa on ryhdytty tuumasta toimeen energian säästämiseksi. Viime vuosien aikana kylmälaitteisiin on asennettu ovia ja laitteissa on pyritty suosimaan keskuskoneellisia ratkaisuja. Seuraavaksi kioskeissa siirrytään pelkästään led-valojen käyttöön. Uusimmassa R-kioskissa puolestaan kylmälaitteiden lauhdelämpö hyödynnetään ilman ja veden lämmittämiseen. Kolmessa vuodessa energian kulutuksesta on nipistetty 20 prosenttia ja sama säästötavoite jatkuu.
Astetta alemmas -kampanjan toimenpide-ehdotukset energian säästämiseksi ovat R-kioskeissakin hyvin tuttuja. Kehitysjohtaja Mikko Arosilta kertoo, että Ärrällä on jo pidemmän aikaa selvitetty ja seurattu eri laitteiden energiankulutusta. Myös sähkönsäästövinkkejä ja -ohjeistuksia on jaettu kauppiaille ympäri Suomen.
”Olemme jo jonkin aikaa miettineet erilaisia energian säästämiseen liittyviä toimenpiteitä ja hankintoja. Uusissa investoinneissa energiatehokkuus on aivan keskiössä”, Arosilta painottaa.
R-kioskiverkosto on laaja ja toimipisteitä on eri puolilla Suomea kaikkiaan 450. Neljän viime vuoden aikana esimerkiksi kaikki uudet kylmäkalusteet on asennettu ovilla. Ärrällä on laskettu, että ovellinen kaluste kuluttaa jopa 65 prosenttia vähemmän energiaa kuin avokaluste.
”Lisäksi olemme pyrkineet suosimaan keskuskoneellisia kylmälaitteita omakoneellisten sijaan. Huomioimme myös yksittäiset toimipaikat niin, että niissä on juuri siihen tilaan sopivat laitteet. Emme halua esimerkiksi ylisuuria kylmämetrejä tai kylmäsäilytystiloja. Pyrimme myös optimoimaan tavaravirtaa ja kuormapäiviä”, Arosilta luettelee.
”Käymme aktiivista keskustelua koko Reitan-konsernin tasolla laitevalmistajien kanssa siitä, miten eri kalusteiden energiatehokkuutta voidaan yhä edelleen parantaa, kaupallisuus huomioiden”, hän jatkaa.
Kehitysjohtaja Mikko Arosilta kertoo, että Ärrällä on jo pidemmän aikaa selvitetty eri laitteiden energiankulutusta.
Led-valaisimet käytössä jo yli puolessa kioskeista
R-kioskeissa energiaa on kyetty säästämään kolmessa vuodessa (v. 2019−2021) noin 20 prosenttia. Sama tavoite on asetettu myös seuraavaksi kolmivuotiskaudeksi.
”Norjalaisella Reitan-konsernilla ja siihen kuuluvalla R-kioski Oy:llä on hyvin tavoitteellinen vastuullisuusstrategia ja -tavoitteet, ja ne tulevat vielä tarkentumaan tuleville vuosille. Laskenta on parhaillaan käynnissä”, Arosilta kertoo.
Tämän vuoden aikana 110:een R-kioskiin on tarkoitus vaihtaa led-valaistus. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että vuoden loppuun mennessä 60 prosenttia kioskeista toimii led-valoilla. Muutostyön on tarkoitus olla valmis vuoden 2024 loppuun mennessä.
”Remontti ei yleisvalaistuksen osalta ole työnä suuri, vaan uudet led-valot saadaan helposti asennettua olemassa oleviin valoramppeihin tai alas laskettuihin alakattoihin. Led-valaistuksen etu sähkön säästämisen lisäksi on kustannustehokkaampi ylläpito”, Arosilta tietää.
”Liikkeen takatiloissa valaistusta ohjaavat liiketunnistimet ja muutenkin valaistuksen tasoa ja määrää on meillä mietitty”, hän lisää.
Arosilta laskee, että keskimäärin säästö on vuodessa noin 10 000 kwh/kioski. 275 kioskia x 10 000 kWh:a on vuositason kulutuksena 2 750 MWh:a. Jos energian kokonaishinta on 15c/kWh:a, niin säästö kioskitasolla vuodessa on 1 500 euroa ja ketjutasolla 275 kioskissa 412 500 euroa. Oletuksena on, että pidemmällä juoksulla sähkön kokonaishinta on alhaisempi.
Uusimmassa kioskissa lauhdelämpö talteen
Uusimmassa Tammisaaressa sijaitsevassa R-kioskissa on mahdollista hyödyntää kylmälaitteiden lauhdelämpö ilman ja veden lämmittämiseen.
”Lauhdelämmön avulla lämmitetään kioskin käyttövesi ja tuotetaan ovipuhaltimen lämpöverho. Myös kioskin tila lämmitetään lauhdelämmöllä”, Arosilta avaa.
Lauhdelämpö voidaan toistaiseksi hyödyntää vain tiloissa, joissa R-kioski hallitsee lämmitysjärjestelmää. Energiansäästöä syntyy toteutuessaan noin 20 000 kWh:a.
Tammisaaren uudessa R-kioskissa on erikoista myös se, että katolla on 39 aurinkoenergiapaneelin aurinkovoimala, joka tuottaa noin 15 000 kWh:a sähköä vuodessa. Kioski on siis varsin ainutlaatuinen Suomessa.
Sisälämpötilan lasku kaiken kaikkiaan ei ole R-kioskeissa kovin keskeinen asia. Toki monissa paikoissa termostaatteja on säädetty ja tullaan Arosillan mukaan säätämään.
”Tärkeää R-kioskeissa on energian käyttö tilojen viilentämiseen. Suhteellisen pienissä tiloissa on monia lämpökuormaa tuottavia laitteita, jotka itsessään lämmittävät huoneilmaa. Viileinä aikoina lämpötilaa enemmänkin lasketaan, kuin että sitä pitäisi lämmittää lisää. Eli viilentämisen kanssa tulee olla tarkkana”, Arosilta sanoo.
Ensi talven mahdollisen sähköpulan takia toimintaohjeet
Tulevan talven mahdollinen sähköpula ja sähkökatkot mietityttävät myös R-kioski Oy:ssä.
”On selkeästi annettu ymmärtää, että hetkellinen sähkökatkos on täysin mahdollinen skenaario, joten siihen tulee tietysti parhaalla mahdollisella tavalla varautua.”
Arosillan mielestä hienoa on ollut huomata, miten laajasti suomalaiset ovat jo nyt pystyneet vähentämään omaa sähkönkulutustaan, mikä itsessään jo parantaa talven asetelmaa.
”Meillä R-kioskissa on perustettu oma sisäinen työryhmä mahdollisten sähkökatkojen varalle. Kauppiaille ja kioskeille ollaan tekemässä aiheesta tietoisku ja toimintaohjeet”, Arosilta toteaa.
FAKTOJA:
− R-kioski on yrittäjävetoinen convenience-ketju, ja se on osa Reitan-yhtiöön kuuluvaa Reitan Convenience-yhtiötä.
− R-kioskilla on valtakunnallinen peitto n. 450 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 98 %.
− Reitan Convenience -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa, Latviassa ja Liettuassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa, Caffeine -kahvilat Latviassa, Virossa ja Liettuassa sekä Northland-kahvilat Norjassa.
− Reitan Convenience on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan.− Vuonna 2021 Reitan Conveniencen liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja myymälöiden lukumäärä oli n. 2 000.
− Vuonna 2021 koko Reitanin liikevaihto oli 10,5 miljardia euroa ja henkilökuntaa sillä oli 42 000.