Astetta alemmas -kampanjassa suosituin kaupan yritysten lupaus on sisälämpötilan alentaminen − tutustu muihin sitoumuksiin
Ensi talven sähkökatkoilta voidaan vielä välttyä, jos mahdollisimman moni säästää energian käyttöä. Useat suuret ja pienet kaupan alan yritykset ovat lähteneet mukaan Motivan Astetta alemmas -kampanjaan, jossa yritysten suosituin lupaus on sisälämpötilan alentaminen. Esittelemme muutamien kampanjassa mukana olevien jäsenyritystemme lupauksia ja tekoja energian säästämiseksi tulevaa talvea ajatellen.
Astetta alemmas -kampanja toimii alustana, joka kutsuu suomalaisia koteja, yrityksiä, järjestöjä, kuntia, kouluja ja oppilaitoksia säästämään yhdessä energiaa. Mukana on jo reippaasti 800 toimijaa, joista useat kaupan alan yrityksiä. Ne ovat luvanneet tehdä erilaisia tekoja energian säästämiseksi tulevana lämmityskautena.
Motivasta kerrotaan, että Astetta alemmas kampanjassa sisälämpötilojen alentaminen on ollut ylivoimaisesti yleisin, konkreettisin lupaus sähkön säästötoimenpiteissä yrityksissä – myös kaupan alalla. Lupauksia on tehty paljon myös ilmanvaihdon käyntiaikojen muutoksista sekä ilmanvaihdon optimoinneista.
Myös valaistukseen on haluttu kiinnittää huomiota myymälöiden ja varastojen valaistuksen paremmalla ohjauksella (esim. himmentäminen) sekä led-valaistuksen asentamisella. Erilaisia spotti- ja hyllyvaloja on haluttu poistaa käytöstä toistaiseksi. Yleisiä lupauksia Astetta alemmas -kampanjassa ovat lisäksi myymälöiden mainoslaitteiden himmentäminen ja käytön rajoitus aukioloaikojen ulkopuolella.
Niin ikään kylmä- ja pakastejärjestelmiä ja kalusteita on katsottu tarpeelliseksi optimoida. Henkilöstön opastamista, kannustamista ja sitouttamista energiansäästötoimenpiteisiin pidetään tärkeänä.
Alla muutamien kaupan alan yritysten Astetta alemmas -kampanjan lupauksia energian säästämiseksi:
Lähde: Motiva Oy:n Astetta alemmas -kampanjan sivut. Kumppaneiden energiateot: www.astettaalemmas.fi/energiateot
IKEA Oy
- Lämmityksen, jäähdytyksen säätäminen ja ilmanvaihdon optimointi, sisälämpötilan laskeminen.
- Toimintokohtaiset energiatehokkuusohjelmat, henkilöstön ja asiakkaiden energiasäästövinkit, viestintäkampanja henkilöstölle.
- Pitkäntähtäimen energiatehokkuusinvestointien aikaistaminen.
Confetti Oy
- Pudotamme varaston sekä myymälöiden lämpötiloja muutamalla asteella alemmas.
- Meillä on jo käytössä led-valaistus, mutta vältämme myös turhien valojen käyttöä
Gigantti Oy
- Mainonnan tummentaminen 20 prosenttia.
- Pienentää jokaisen mainosta esittävän näytön sähkönkulutusta jopa 14 prosenttia.
- Myymälöissä pyritään 1-1,5 asteen lämpötilan laskuun.
- Energiatehokkaiden led-valaisimien asentaminen myymälöissä 2022-2023.
- Mallituotteiden mm. televisioiden, sekä palvelupisteiden koneiden ja näyttöjen sekä myymälän valojen sammuttaminen/himmentäminen automaatiota hyödyntäen.
- Kylmälaitteiden demotilojen käyttö tai sähköistä pois kytkeminen
Motonet Oy
Olemme käynnistäneet Motonet-tavarataloissa tänä syksynä laajan energiansäästöohjelman, jonka tavoitteena on 20 prosentin säästö energiankulutuksessa.
Muun muassa seuraavat toimenpiteet on tehty osana energiansäästöohjelmaamme:
- Hyllyvalotaulut ja spottivalot pidetään kokonaan pois päältä toistaiseksi
- Yleisvalaistusta on vähennetty
- Pihavalaistuksen ja valomainosten aikaohjausta ja valotasoja on säädetty
- Huonelämpötiloja on alennettu
- IV-koneiden tarpeenmukaista käyttöä on tehostettu.
Jysk Oy
Osana energiansäästöprosessia asetamme myymälöihimme 20 asteen tavoitelämpötilan.
- Asennamme myös liiketunnistimia myymälöiden varasto- ja sosiaalitiloihin, jakelukeskuksiin ja toimistorakennuksiin
- Hyödynnämme osassa myymälöistämme uusiutuvaa energiaa katoille asennettujen aurinkopaneeleiden avulla
Indoor Group Oy
Led -valaistuksen laajentaminen, nyt 30 / 52 kauppakiinteistössä. Myymälävalaistusten paloaikojen säätö minimiin.
- Mainosvalojen sammutus yöksi
- Myymälälämpötilojen pudotus talvella
- Ilmastointikohteiden lämmön nosto kesällä
- Tehostettu sähkön, veden ja lämmön kulutusseuranta
- Talotekniikan kunnossapito ja -säätöjen optimointi
Voit osallistua Astetta alemmas -kampanjaan täällä, sivuilla myös tarkemmat tiedot kampanjasta.
Lue myös:
Muistilista kaupan alalle sähkön säästämiseksi − huomioi nämä seikat
Monet kaupat mukana sähkönsäästötalkoissa − vinkit jakoon!