Tutkimus: Suomalaiset pitävät päivittäistavarakauppaa vastuullisimpana toimialana
Suomalaiset ovat jälleen arvioineet päivittäistavarakaupan parhaiten yhteiskuntavastuuta kantavaksi toimialaksi. Päivittäistavarakaupan kärkisija on säilynyt jo 11 vuoden ajan. Eniten koheni arvio alan verojen maksusta oikeudenmukaisesti kotimaahan. Ympäristö- ja ilmastovastuun sekä tuotteiden ja palveluiden laadun osalta sijoitus nousi yhdellä sijalla.
Päivittäistavarakauppa jatkaa kärkisijalla yhteiskuntavastuun kokonaisindeksissä. Yksittäisistä osa-alueista ykköseksi se arvioitiin veronmaksuvastuussa, työllisyysvastuussa sekä vastuussa ympäristöstä ja ilmastosta. Uusimmassa YouGov Finlandin tutkimuksessa arviot päivittäistavarakaupan vastuullisuudesta paranivat vuodentakaisesta kaikilla osa-alueilla.
Eniten koheni arvio alan verojen maksusta oikeudenmukaisesti kotimaahan (+5 %-yksikköä). Ympäristö- ja ilmastovastuun sekä tuotteiden ja palveluiden laadun osalta sijoitus nousi yhdellä sijalla.
Vastuullisuus näkyy päivittäistavarakaupan arjessa monin tavoin. Kuluttajille on tarjolla monipuolinen ja kattava valikoima tuotteita ja palveluita, ikärajavalvonta on tehokasta ja tuoteturvallisuutta valvotaan huolellisesti.
Tänä vuonna erityistä huomiota on kiinnitetty energiatehokkuuteen ja sähkön säästöön. Kaiken rinnalla kehitetään pitkäjänteisesti uusia, ilmaston ja ympäristön kannalta kestäviä ratkaisuja.
Tutkimuksessa arvioidaan 11 toimialan vastuullisuutta ympäristön ja ilmaston, työllisyyden, työhyvinvoinnin, tuotteiden ja palveluiden laadun, sukupuolten tasa-arvon sekä kansantalouden kannalta. Kansantalouden osalta arvioidaan erikseen investointeja ja veronmaksua.
Tutkitut toimialat:
Apteekit
Elintarviketeollisuusyritykset
Energiayhtiöt
Finanssisektori
Kemianteollisuusyritykset
Kuljetusalan yritykset
Lääketeollisuusyritykset
Metsäteollisuusyritykset
Päivittäistavarakaupat
Rakennusalan yritykset
Teknologiateollisuusyritykset
Toimialojen yhteiskuntavastuu -kyselytutkimus on toteutettu vuodesta 2012 alkaen. YouGov Finlandin kuluttajapaneelissa haastateltiin joulukuussa 2022 sähköisellä lomakkeella yhteensä 1 016 täysi-ikäistä suomalaista iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan edustavalla otoksella.
Tutkimus: Päivittäistavarakauppa jatkaa vastuullisimpana toimialana