Rakennusten energiatehokkuusdirektiivi ajautumassa hyvin kalliiksi ja tehottomaksi
Kaupan liitto ja eri järjestöt ovat huolissaan rakennusten energiatehokkuusdirektiiviin (EPBD) esitetystä sisällöstä, joka uhkaa johtaa Suomessa laajoihin pakkokorjauksiin. Kaupan alan kannalta direktiiviesityksessä ongelmallinen on erityisesti velvoite sähköautojen latauspisteiden määrän massiivisesta lisäämisestä.
Kaupan liitto, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa, Rakli, Suomen Kiinteistöliitto, Kuntaliitto ja Suomen Omakotiliitto näkevät, että toteutuessaan Euroopan parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunta ITREn esittämässä muodossa direktiivi olisi erittäin kallis, toteuttamisaikataulultaan epärealistinen ja vaikuttavuudeltaan heikko.
Järjestöjen mukaan direktiivi uhkaa johtaa massiivisiin pakkokorjauksiin. Järjestöt ovat vedonneet suomalaisiin europarlamentaarikkoihin direktiiviesityksen muuttamiseksi parlamentin käsittelyssä siten, että siinä huomioidaan kustannustehokkuus.
Sähköautojen peruslatauspisteiden määrä täysin ylimitoitettu
Kaupan alan kannalta direktiiviesityksessä ongelmallista on erityisesti velvoite sähköautojen peruslatauspisteiden määrän massiivisesta lisäämisestä. Esityksen mukaan sähköautojen latauspisteiden osuuden tulisi olla 10 prosenttia parkkipaikkojen määrästä yli 20 parkkipaikan pysäköintialueella. Pelkästään Suomeen jouduttaisiin sen perusteella rakentamaan valtava määrä sähköautojen hitaita latauspisteitä jo olemassa olevien kauppojen asiointiparkkipaikoille.
”Latauspisteitä jouduttaisiin rakentamaan pysäköintialueille helposti kymmeniä ja suurimmille parkkipaikoille jopa satoja. Kustannukset nousisivat kymmeniin, jopa satoihin tuhansiin euroihin pysäköintialuetta kohti”, huomauttaa Kaupan liiton johtava asiantuntija Marja Ola
Sähköautojen ja latauspisteiden teknologia kehittyy nopeasti, samoin lataamistarve ja tavat. Jo tällä hetkellä ja yhä enemmän tulevaisuudessa sähköautojen käyttäjät tukeutuvat asiointitilanteissa pika- ja suurteholatauspisteisiin, jotka mahdollistavat sähköauton lataamisen nopeasti, kun taas hitaasti autoa ladataan erityisesti kotona yöaikaan.
”Tässä tilanteessa latauspisteiden 10 prosentin rakentamisvaatimus ei-asuinrakennusten parkkipaikoille on täysin ylimitoitettu – ja suoraan sanottuna rahan tuhlaamista. Mielestämme latausinfran takarajoja tulisi ainakin siirtää myöhemmäksi, jos 10 prosentin vähimmäisrajasta ei ole mahdollista joustaa alaspäin. Siten voitaisiin ensin selvittää, miten ei-asuinrakennusten latausinfra markkinaehtoisesti yleistyy ja mikä sen tosiasiallinen tarve on pika- ja suurteholatauksen yleistyessä yönylilatausta täydentävänä vaihtoehtona”, Ola sanoo.
Rajalliset resurssit on käytettävä tehokkaasti
Lausunnon europarlamentaarikoille laatineiden järjestöjen mukaan direktiiviesitys merkitsisi Euroopan laajuisia vaikeuksia rakennetussa ympäristössä ilman, että velvoitteilla tehokkaasti vähennettäisiin EU:n kasvihuonepäästöjä.
”Hallittu ja yhteiskunnan hyväksynnän saama siirtymä ilmastoneutraaliin Eurooppaan vaatii investoinneilta kustannustehokkuutta, sillä rahaa ja tekijöitä on rajallisesti. Kustannustehokkuudella myös varmistetaan rakennuskannan päästöjen vähentäminen ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla”, järjestöt toteavat lausunnossaan.
Järjestöt ovat listanneet lausunnossaan direktiiviesityksen hyväksyttävyyden, vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden kannalta keskeisiä ongelmia:
- Kireät energiatehokkuusvaatimukset suuntautuvat myös rakennuksiin, joilla ei ole käyttöarvoa ja joiden korjauskustannuksiin ei ole tälläkään hetkellä saatavilla rahoitusta.
- Suomalaisen energiajärjestelmän erityispiirteitä (keskitetyt energiajärjestelmät) ja nopeaa vähäpäästöistymistä ei ole otettu huomioon.
- Energiatehokkuutta parannetaan käytännössä aina osana muuta peruskorjausta, jos rakennukselle on käyttöä tulevaisuudessa. EPBD-esitys on ristiriidassa tätä hyvää käytäntöä vastaan.
- Latauspisteitä rakennetaan jo markkinaehtoisesti todellisen tarpeen mukaan. EPBD-esitys vaatii ylimitoitetusti rakentamaan ei-asuinrakennusten parkkipaikoille peruslatauspisteitä, mikä aiheuttaa kohtuuttomia investointi- ja ylläpitokustannuksia rakennusten omistajille.
- EPBD-esitys tulee ylikuumentamaan rakentamismarkkinat mittavilla velvoitteilla ja mahdottomilla aikatauluilla Euroopan laajuisesti. Vaatimusten toteuttaminen taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla ei ole mahdollista.