Analyysi: Temu SHEINin jalanjäljissä – Halpamuodin tulva Suomeen ei pysähdy
Temu on kiinalainen pikamuodin verkkokauppa, joka lanseerattiin Yhdysvaltain markkinoille syyskuussa 2022. Temu kasvoi vain neljässä kuukaudessa 44,5 miljoonaan uniikkiin kävijään, mikä on lähes ennennäkemätöntä kasvua USA:n markkinoilla.
Temun kasvu perustuu ennen kaikkea halpoihin hintoihin. Sen lanseeraus Yhdysvalloissa ajoitettiin juuri ennen joulusesonkia, kun inflaatiopelkoiset kuluttajat metsästivät halpoja lahjaostoksia. Temun mainoslause on: kuluta kuin miljardööri.
Pelkästään aggressiivinen hintakilpailu ei kuitenkaan selitä Temun ilmiömäistä kasvua. Taustalla on ollut myös paljon rahaa vaatinut mediastrategia, johon on sisältynyt niin maksettua hakusanamainontaa kuin kalliita Super Bowlin mainospaikkoja. Temu hyödyntää myös TikTokin vaikuttajia, jotka tekevät niin sanottuja unboxing-videoita, sovittavat Temulta hankkimiaan vaatteita ja mainostavat promo-koodeja.
Kiinalaisen halpamuodin alustat Yhdysvaltain viranomaisten hampaissa
Temun emoyhtiö, PDD Holdings, on yksi sosiaalisen kaupankäynnin suurista tekijöistä, jolla riittää osaamista somen hyödyntämisestä SHEINin ja TikTokin tapaan. Viime päivinä niin SHEIN kuin Temukin ovat joutuneet Yhdysvaltain hallinnon hampaisiin TikTokin ohella. SHEINiä on syytetty tietoturvariskeistä, epäilyttävistä hankintaketjuista (mm. tuotteiden valmistamisesta pakkotyöllä uiguurialueilla) ja tuoteväärennöksistä. Samat epäilyt koskevat myös Temua varsinkin, kun sen sisarsovellus Pinduoduo poistettiin juuri GooglePlaysta tietoturvaongelmien vuoksi.
Temun mobiilisovellus on ratkaisevassa asemassa, kun se havittelee uusien markkinoiden valtaamista. Sovelluksellaan Temu pyrkii tekemään ostamisen niin helpoksi, että se houkuttelee ja sitouttaa uusia asiakkaita. Näin Temu pystyy pidemmällä aikavälillä myös vähentämään markkinointikustannuksia. Myös TikTokin vaikuttajamarkkinointi on kilpailutekijä, jonka Temu osaa ja jota se käyttää myös Euroopan ja Pohjoismaiden markkinoilla.
Suomen käytetyimmät ostossovellukset
Suomalaisten kannalta on mielenkiintoista seurata, miten Temu rantautuu Ruotsin ja muiden Pohjoismaiden markkinoille, sillä samaa on odotettavissa myös meillä. Maaliskuussa Temu oli latausmääriltään noussut jo Ruotsin 30 ladatuimman ostossovelluksen joukkoon, ja huhtikuun puolivälissä se oli 14. ladatuin ostossovellus. Aktiivisten käyttäjien määrillä Temu on nyt murtautunut 100 käytetyimmän ostosovelluksen joukkoon.
Temun mobiilisovelluksen suosio näyttää Suomessa seuraavan SHEINin jälkiä. Temu on noussut vain viidessä viikossa 50 ladatuimman ostossovelluksen joukkoon meillä, ja sitä ladataan nyt lähes yhtä paljon kuin Amazonin appia, mutta selvästi kuitenkin vähemmän kuin SHEINiä.
Käyttäjämääriltään Temu ei vielä nouse 100 käytetyimmän ostossovelluksen joukkoon Suomessa toisin kuin SHEIN. Vaikka Wish onkin selvästi menettänyt asemiaan pikamuodin ja muun kiinalaisen halpatuotannon myyjänä niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissakin, sen ostossovelluksella on Suomessa edelleen aktiivisia käyttäjiä lähes yhtä paljon kuin SHEINillä.
Käyttäjämäärillä mitattuna Suomen käytetyimmät ostossovellukset ovat Lidl Plus ja AliExpress. Myös Tori.fi:n, K-Ruoan, Amazonin ja eBay:n appit ovat viikosta toiseen 10 käytetyimmän ostossovelluksen joukossa.
Taulukko: Ladatuimmat ostossovellukset Suomessa 9.4.-15.4.2023
Ostossovellus1 | Sijoitus latausmäärien mukaan |
K-Ruoka | 1 |
Tokmanni (GooglePlay) | 2 |
Lidl Plus | 4 |
ABC-mobil (iOS) | 5 |
SHEIN | 6 |
ABC-mobile (Google Play) | 7 |
Normal | 8 |
Tise | 10 |
Zalando | 11 |
S-kaupat (GooglePlay) | 12 |
Ikea | 13 |
Tokmanni (iOS) | 14 |
Lindex | 15 |
Tori.fi | 17 |
ABOUT YOU | 19 |
Boozt.com | 20 |
LightInTheBox | 21 |
Autodoc | 22 |
Oda | 23 |
AliExpress | 24 |
Nike | 25 |
S-kaupat (iOS) | 27 |
JD Sports | 28 |
Zadaa | 30 |
Vestiaire Collective | 31 |
1 iOS ja android-laitteilla. Ei sisällä maksutapoja (esim. Klarna), ostoskeskusten sovelluksia, tarjoussivustoja, hintavertailusovelluksia jne. |
Tilastolähde: data.ai
Taulukko: Käytetyimmät ostossovellukset Suomessa 2.4.-8.4.2023
Ostossovellus1 | Sijoitus aktiivisten käyttäjämäärien mukaan |
AliExpress | 1 |
Lidl Plus | 2 |
Tori.fi | 3 |
Amazon | 4 |
Zalando | 5 |
K-Ruoka | 6 |
eBay | 7 |
ABC-mobile (Google Play) | 11 |
SHEIN | 12 |
Wish | 13 |
Autodoc | 15 |
ABOUT YOU | 16 |
Tise | 17 |
H&M | 18 |
Oda | 19 |
Ikea | 21 |
Normal | 22 |
ABC-mobil (iOS) | 23 |
Lindex | 24 |
Boozt.com | 25 |
Tokmanni (GooglePlay) | 26 |
ASOS | 27 |
S-kaupat (GooglePlay) | 28 |
Etsy | 29 |
Zalando Lounge | 30 |
1 iOS ja android-laitteilla. Ei sisällä maksutapoja (esim. Klarna), ostoskeskusten sovelluksia, tarjoussivustoja, hintavertailusovelluksia jne. |
Tilastolähde: data.ai
Artikkelissa käytetyt lähteet:
eMarketer 28.2.2023: Temu is seeing unprecedented ecommerce growth—how seriously should we take it?
Forbes, 17.2.2023: https://www.forbes.com/sites/conormurray/2023/02/17/what-to-know-about-temu-new-chinese-owned-fast-fashion-app-draws-comparisons-good-and-bad-to-shein/?sh=43a5e1013f14 .
Reuters, 21.3.2023: https://www.reuters.com/technology/google-suspends-chinas-pinduoduo-app-due-malware-issues-2023-03-21/ .
techradar., 17.4.2023: https://www.techradar.com/news/us-says-top-chinese-fashion-brands-shein-and-temu-mishandled-customer-data .
U.S.-CHINA ECONOMIS and SECURITYS REVIEW COMMISSION, 14.4.2023: https://www.uscc.gov/research/shein-temu-and-chinese-e-commerce-data-risks-sourcing-violations-and-trade-loopholes .
Jaana Kurjenojan kuva: Anna Dammert