Kaupan liitto ja PAM: Liikelähestymiskielto mahdollistaa turvallisen asiointi- ja työympäristön kaupan alalla
Kaupan liitto ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ry esittävät tulevalle Orpon hallitukselle liikelähestymiskiellon eli ns. yrityslähestymiskiellon säätämistä. PAM ja Kaupan liitto katsovat, että yksityishenkilöiden lisäksi myös yritysten tulisi voida hakea lähestymiskieltoa jatkuvasti häiriöitä aiheuttavilta henkilöiltä.
Niin yritykset kuin työntekijätkin tarvitsevat turvallisen asiointi- ja työympäristön. Työterveyslaitoksen Töissä palvelualoilla -raportin antaman arvion mukaan kaupan alalla on nyt enemmän henkistä väkivaltaa kuin esimerkiksi vuonna 2008. Tutkimuksen mukaan 5% kaupan alan työntekijöistä kertoo törmäävänsä henkiseen väkivaltaan työssään viikoittain. Vielä vuonna 2008 tämä luku oli 2%.
Häiriökäyttäytyminen ja omaisuuden vahingoittaminen aiheuttavat suorien kustannusten lisäksi inhimillistä kärsimystä. Yksittäisten työntekijöiden kohdalla tilanne voi johtaa pahimmillaan pelkotiloihin, uupumiseen, jopa työkyvyttömyyteen.
Pamilaiset luottamushenkilöt saavat aiheeseen liittyen yhteydenottoja kasvavissa määrin.
”Henkilökuntaan kohdistuva huono ja asiaton käyttäytyminen on valitettavan yleistä ja kasvanut pandemian jälkeen entisestään. Kaupan alalla työskentelee paljon nuoria ensimmäisissä työsuhteissaan. Tästäkin syystä on tärkeää, ettei syntyisi kuvaa, että tällainen kohtelu kuuluu asiakaspalveluun tai työelämään. Asiakas ei ole aina oikeassa varsinkaan käyttäytyessään asiattomasti ja epäkunnioittavasti henkilökuntaa kohtaan”, kommentoi tilannetta HOK-elannon päätyösuojeluvaltuutettu Christa Pessi.
Yrityksen keinot ovat liittojen mukaan vähissä, kun tapahtuu toistuvaa häiriköintiä, vahingontekoa tai yrityksen työtekijöiden piinaamista tai uhkailua: poliisi ei resurssisyistä johtuen välttämättä ehdi paikalle hoitamaan tilannetta, teko ei ylitä laittoman uhkauksen kynnystä, tai yksittäisen henkilön oleskelun kieltäminen yrityksen tiloissa tai niiden läheisyydessä ei ole laillisesti yksiselitteisen mahdollista.
Myös K-Market Otson kauppias ja K-Market-johtokunnan puheenjohtajana toimiva diplomikauppias Harri Nykopp kertoo saavansa säännöllisesti kentältä viestejä lisääntyvästä häiriköinnistä kaupoissa – varsinkin tapauksista, joissa tekijä on niin sanottu vanha tuttu, joka häiriköi samassa kaupassa usein.
”Häiriökäyttäytyminen on lisääntynyt rajusti, ja se vaikuttaa sekä työ- että asiointiturvallisuuteen. Kaupan henkilökunnalle on henkisesti raskasta miettiä, että milloin tietty, häiritsevästi käyttäytyvä asiakas jälleen tulee kauppaan. Häiriökäyttäytyminen luo myös asiakkaille turvattomuuden tunnetta heidän joutuessaan seuraamaan sivusta haastavia tilanteita”, Nykopp kertoo.
Nykoppin mukaan kaupassa häiriköinnistä ei koidu enää nykyään todellisia seuraamuksia. Liikelähestymiskielto antaisi hänen mielestään hyvän tuen kaupalle vaikeisiin tilanteisiin ja ehkäisisi häiriötapauksia jatkossa.
”Olisi tärkeä saada liikelähestymiskielto voimaan, jolloin kaupalla olisi mahdollisuus saada lainvoimainen lähestymiskieltopäätös jatkuvasti häiritsevään käytökseen syyllistyvään henkilöön”, Nykopp sanoo.
Lisätietoja:
Terhi Kuljukka-Rabb, johtava asiantuntija, kaupan turvallisuus, Kaupan liitto, p. 050 300 3263, terhi.kuljukka-rabb(at)kauppa.fi
Erika Kähärä, työympäristöasiantuntija, PAM, p.040 7645 295, erika.kahara(at)pam.fi