Inflaation myllertäessä muutama kauppa nousee ylitse muiden
Inflaation kurittaessa kuluttajat ovat keskittäneet ostoksiaan ruokakauppaan. Kansainvälisesti saksalaiset halpakaupat Lidl ja Aldi ovat viime kuukausien suuria menestyjiä, mutta myös lemmikkieläinkauppa ja kosmetiikka näyttävät kestävän kustannuspaineessa. Mitkä kaupat Suomessa pärjäävät?
Vähittäiskaupan markkina on kokenut voimakasta turbulenssia viimeisen reilun vuoden aikana kovan inflaation myötä. Tämä on myllertänyt kaupan toimialoja ja nostanut etenkin hintavetoisia toimijoita. Ostovoiman heikentyessä asiakkaat ovat keskittäneet kulutustaan ruokakauppaan, ja etenkin hintajohtajiin Prismaan ja Lidliin.
Lähde: Ada Insight
Kansainvälisesti saksalaiset Lidl ja Aldi ovat olleet viime vuosina, mutta etenkin viimeisen vuoden aikana, suuria menestyjiä.
”Ne ovat kyenneet kasvattamaan markkinaosuuksiaan läpi läntisen maailman. Niiden ohella erityisesti lemmikkieläinkauppa sekä kosmetiikka tuntuvat kestävän kustannuskriisiä parhaiten”, analyytikko Arhi Kivilahti Ada Insightista arvioi.
Verkkokaupan pandemia-ajan jälkeisestä laskusta on puhuttu kansainvälisesti paljon. Yhdysvalloissa verkkokaupan myynti ei ole laskenut missään vaiheessa. Viime ja tänä vuonna kivijalan kasvun normalisoituessa myös verkkokaupan osuus kaikesta kaupasta on kääntynyt kasvuun. Muilla kaupan markkinoilla sekä sektoreilla verkkokaupan lasku tuntuu olevan pysähtymässä.
”On odotettavissa, että verkkokauppa lähtee tältä uudelta tasolta taas kasvuun myös muun muassa Englannissa sekä Ruotsissa, niin käyttötavarakaupassa kuin ruoan verkkokaupassakin”, Kivilahti ennakoi.
Lähde: Ada Insight
Vaikean kaupan markkinavoittajia ovat olleet alkuvuonna saksalaisten halpakauppojen ohella Ruotsin ruokakaupan halpakauppaketju Willy’s, joka on kasvanut häkellyttävällä vauhdilla. Suomessa Musti Group ja Puuilo jatkavat vahvaa kasvuaan, kuten myös Keskon ravintolatukku Kespro.
Koko raportti on Kaupan liiton jäsenten tutustuttavissa Jäsensivujen uutisosiossa >