Monitieteinen BIODIFUL-hanke hyvässä vauhdissa – Kaupan liitto toiminut välittäjänä tutkijoiden ja kaupan välillä
Monitieteinen luonnon monimuotoisuutta elvyttävä BIODIFUL-hanke on ollut käynnissä 1,5 vuoden ajan. Hankkeen tavoitteena on uudistaa ja muokata liiketoiminta-ajattelua ja kuluttajakäyttäytymistä kohti luonnon monimuotoisuutta huomioivaa johtajuutta. Kaupan liitto on toiminut siltana tutkijoiden ja kaupan toimijoiden välillä. Missä hankkeessa mennään nyt?
Monitieteinen BIODIFUL rakentuu neljän yliopiston ja tutkimuslaitoksen yhteistyöstä. Turun yliopiston Biodiversiteettiyksikön johtama hanke sai alussa toimintaansa 4,2 miljoonan euron rahoituksen strategisen tutkimuksen neuvostolta (STN).
”Ennen kuin olemme päässeet hankkeessa konkretian tasolle aikaa on vienyt yhteisen pohjaymmärryksen ja kielen löytäminen. Yhteisen kielen löytäminen kymmenien eri edustettuina olevien tieteenalojen kanssa on ollut erittäin palkitsevaa”, tutkijatohtori Miia Grénman kuvaa. Hän tutkii hankkeessa biodiversiteettiä kunnioittavaa kuluttajuutta.
Kaikki kolme STN:n rahoituksen saanutta tutkimushanketta tutkivat luonnon monimuotoisuutta ja luonnon monimuotoisuuden köyhtymisen ehkäisemistä eri näkökulmista. BIODIFULin tavoitteena on luoda ja varustaa muutoksen tekijöiden verkosto, joka synnyttää luonnon monimuotoisuutta kunnioittavaa johtajuutta niin liiketoiminnassa, yhteiskunnallisessa päätöksenteossa kuin jokaisen arkisessa elämässäkin.
”Paljon on ehtinyt tapahtua ja olemme matkan varrella laajentuneet, kun tutkijoita on tullut konsortioomme lisää kymmeniä, Grénman kertoo.
Hankkeella on tähän mennessä ollut erilaisia tilaisuuksia, seminaareja ja verkostotapahtumia eri toimijoiden kesken ja joidenkin kanssa yhteistyö on tiivistynyt. Myös kaupan alan toimijoita on ollut mukana. Kaupan liitto on toiminut välittäjänä tutkijoiden ja kaupan ammattilaisten välillä.
”Olemme keskustelleet vähittäiskaupan ja luonnon monimuotoisuuden välisestä yhteydestä, luontojalanjäljen mittaamisesta, kuluttamisesta sekä hyvästä ja merkityksellisestä elämästä”, Grénman kertoo.
”Hanke on hyvässä vauhdissa ja keskustelut ovat olleet hedelmällisiä. Tälle on yhteiskunnassa selkeä tarve”, hän jatkaa.
Keskusteluja, tapaamisia, blogeja ja uutiskirjeitä
Tämän vuoden alussa lanseerattiin BIODIFUL Round Table keskustelusarja, jossa biodiversiteettikysymyksiä pohditaan yhdessä tutkijoiden, yritysasiantuntijoiden ja yhteiskunnan päätöksentekijöiden kanssa. Keskustelu jatkuu kahdella sarjalla syksyllä. Huhtikuussa järjestettiin myös ensimmäinen BIODIFUL Leadership Forum, joka kokosi yhteen yritysten ja julkisen sektorin päätöksentekijöitä, asiantuntijoita eri aloilta sekä BIODIFULin tutkijoita. Kantavana teemana oli toivo ja toiminta biodiversiteettikriisin aikakaudella.
Round Table- ja verkostotapahtumien lisäksi BIODIFUL-hankkeen tutkijat ovat julkaisseet hankkeen verkkosivuilla yli 30 blogitekstiä liittyen biodiversiteettikysymyksiin eri näkökulmista. Hankkeen uutiskirje lähtee säännöllisesti, ja sosiaalinen media on toiminut tärkeässä roolissa tiedon jakamisessa.
Miia Grénman tutkii hankkeessa biodiversiteettiä kunnioittavaa kuluttajuutta ja siihen liittyvää hyvää ja merkityksellistä elämää. Tutkimuksen keskiössä ovat Z-sukupolven nuoret aikuiset, jotka kiinnostavat myös kaupan alaa.
”Näen heidät tulevaisuuden paitsi valtavirtakuluttajina, myös työntekijöinä ja johtajina. Kestävämmän tulevaisuuden rakentamisessa kaupalla on keskeinen rooli ja valta vaikuttaa, mutta myös tulevien sukupolvien ääntä kestävästä tulevaisuudesta on kuultava ajoissa”, Grénman sanoo.
BIODIFUL-hankkeen ensimmäinen rahoituskausi jatkuu syyskuun 2024 loppuun.
Biodiversiteetti-hankkeen verkkosivut.
Lue myös Miia Grénmanin blogi kaupan liiton sivuilla: Ympäristöahdistusta kokeva Z-sukupolvi muuttaa tulevaisuuden kauppaa
Kaupan liitto on niin ikään mukana luonnon köyhtymistä estävässä ja monimuotoisuutta elvyttävässä Biodiversiteetti-hankkeessa. Kaupan liitto on mukana syventämässä yritystoiminnan ymmärrystä tutkimusprojektissa, mutta myös välittämässä tutkimustuloksia ja -havaintoja yrityksille sekä mahdollistamassa yritysten ja tutkijoiden välisen keskustelun. Aihe koetaan tärkeäksi kaupan alan yrityksissä ja se on noussut tai nousemassa yritysten strategioihin.