EuroCommercen 30-vuotisjuhlanäyttelyssä mielenkiintoisia innovaatioita – Kaupan liitto esitteli Digitaalinen kauppa -opintokokonaisuuden
Kaupan liitto esitteli Digitaalinen kauppa -opintokokonaisuuden EuroCommercen 30-vuotisjuhlaillallisen yhteydessä pidetyssä näyttelyssä Brysselissä 20. kesäkuuta. Näyttelyssä oli mukana kaikkiaan 14 näytteilleasettajaa Euroopan maista. Tarkoituksena oli tuoda esiin kaupan toimialan hyviä käytänteitä, innovaatioita sekä kunnianhimoisia sitoumuksia.
Kaupan liitto toi tapahtumaan innovatiivisen, viiden suomalaisen yliopiston kanssa yhteistyössä toteutetun digitaalisen kaupan opintokokonaisuuden. Kaiken kaikkiaan eri maista oli esillä juuri digitalisaatioon, kestävyyteen ja osaamisen kehittämiseen liittyviä projekteja.
”Projekteihin tutustuvia osallistujia oli paikalla runsaasti ja tunnelma vaikutti innostuneelta. Kaupan liiton ja viiden yliopiston yhteistyö keräsi kiinnostuneita kysymyksiä yhteistyöverkoston toimintaan ja koordinointiin liittyen. Kokonaisuus sai myös positiivista palautetta sen konkreettisesta vaikutuksesta digitaalisen kaupan osaamisen kasvattamiseen Suomessa”, Kaupan liiton koulutusasiantuntija Moona Naakka iloitsee.
Tunnelmakuvia EuroCommercen näyttelystä.
Muista Euroopan maista näyttelyssä oli esimerkiksi Brysselissä toimistoaan pitävä The European Direct Selling Association, SELDIA, joka edistää projektillaan suoramyyntiyritysten henkilökunnan kouluttautumismahdollisuuksia, jotta yritykset menestyisivät liiketoiminnassaan.
Saksalainen Edeka puolestaan toi näyttelyyn kasvimateriaaleista valmistetun suojapinnoitteen, joka hidastaa veden haihtumista ja hapettumista. Veden haihtuminen ja hapettuminen ovat suurimpia tekijöitä hedelmien ja vihannestuotteiden pilaantumisessa.
Ranskalainen urheiluvälinemyyjä Decathlonin innovaatio auttaa tuotteen jäljitettävyyteen liittyvissä asioissa jakamalla tietoa tuotannon eri vaiheista, raaka-aineista aina tuotteen seurantaan myymälöissä. Tämä teknologia auttaa jälleenmyyjiä seuraamaan tuotteita ja tarjoamaan selkeän jälkimarkkinapalveluhistorian sekä monia muita edistysaskeleita.
Saksan vähittäiskaupan liitto, HDE esitteli pienille ja keskisuurille yrityksille suunnatun ilmastonsuojelukampanjansa, joka tarjoaa käytännön tietoa energiansäästömahdollisuuksista ja ilmastonsuojelutoimista. Samaan aikaan HDE tukee jälleenmyyjiä tehokkuus- ja ilmastonsuojelutoimien toteuttamisessa.
Näyttely järjestettiin Concert Noblessa, Brysselin Eurooppa-alueen sydämessä. Näyttelyssä oli mukana noin 300 osallistujaa. Illan aikana mukana nähtiin myös Euroopan unionin sisämarkkinoista vastaava komissaari Thierry Breton.
Voit tutustua lisää näyttelyssä mukana olleiden innovaatioihin:
EuroCommerce Exhibition 20-6-2023Lisää Digitaalisen kaupan opintokokonaisuudesta täällä.
Lue myös: Digitaalinen kauppa -opintokokonaisuus esillä EuroCommercen 30-vuotisjuhlan näyttelyssä Brysselissä