Digitaalinen kauppa -opintokokonaisuus ehdolla eurooppalaisen Future of European Commerce -palkinnon saajaksi
Kaupan liiton ja viiden yliopiston yhteistyössä toteuttama Digitaalinen kauppa -opintokokonaisuus on ehdolla Euroopan kaupan kattojärjestön EuroCommercen Future of European Commerce -palkinnon saajaksi. Voittaja valitaan 27. marraskuuta Brysselissä.
Digitaalinen kauppa -opintokokonaisuus on syksyn mittaan edennyt EuroCommercen kilpailussa neljän parhaan ehdokkaan joukkoon omassa kategoriassaan. Digitaalinen kauppa -opintokokonaisuus kisaa Osaaminen-nimisessä kilpailukategoriassa, kaikkiaan luokkia on neljä: kestävyys, digitalisaatio, yhteisöllisyys ja osaaminen.
”Opintokokonaisuuden eteneminen neljän parhaan joukkoon on hieno tunnustus konkreettisesta työstä digitaalisen kaupan osaamisen eteen. Pidän todella arvokkaana, että tekemämme työ on huomioitu myös Euroopan tasolla”, Kaupan liiton koulutusasiantuntija Moona Naakka toteaa.
Kilpailuun tuli yhteensä 50 hakemusta Euroopan maista, ja tuomaristo on tehnyt runsaasti työtä käydessään läpi ja arvioidessaan kaikki ehdotukset. EuroCommerce kiittää nettisivuillaan ehdokkaita upeista hakemuksista ja osallistumisesta kilpailuun. Hakemukset kattavat hyvin erilaisia projekteja ja organisaatioita: pieniä ja suuria, vähittäiskauppoja, tukkukauppoja ja kaupan kansallisen tason yhdistyksiä.
Tuomaristo on valinnut voittajan jokaisessa kategoriassa ja voittajat ilmoitetaan 27. marraskuuta Brysselissä. Tilaisuuteen osallistuvat Kaupan liitosta koulutusasiantuntija Moona Naakka ja toimitusjohtaja Mari Kiviniemi. Moona Naakka vastaa Digitaalinen kauppa -opintokokonaisuuden koordinoinnista Kaupan liitossa.
EuroCommerce on julkistanut ehdokkaat kaikissa kategorioissa: (järjestys on satunnainen)
Pääset tutustumaan ehdokkaisiin täällä >
Kategoria: Kestävyys
Lidl Bulgaria
Jerónimo Martins Polska
IKEA Retail Services AB
Salsa Jeans
Kategoria: Digitalisaatio
Pingo Doce
Decathlon Belgium
SPAR Austria group
Rewe Group
Kategoria: Osaaminen
Covirán
Jerónimo Martins Group
Leroy Merlin Italia
Finnish Commerce Federation
Kategoria: Yhteisöllisyys
Jeronimo Martins Polska
IKEA
Lidl Bulgaria
Czech Confederation of Commerce and Tourism
Digitaalisen kaupan osaajia tarvitaan Suomessa
Kaupan ala on Suomessa merkittävä työllistäjä ja keskeinen elinkeinoelämän toimiala. Digitalisaatio on jo muokannut ja muokkaa kaupan alaa ja sen osaamistarpeita myös tulevaisuudessa. Kaupan liitto, Itä-Suomen yliopisto, LUT-yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Oulun yliopisto ja Tampereen yliopisto käynnistivät opintokokonaisuuden vastaamaan alan osaamistarpeisiin elokuussa 2021.
Opintokokonaisuus on kasvattanut alalle täysin uusia digitaalisen kaupan osaajia sekä kehittänyt jo alalla työskentelevien osaamista, sillä opinnot ovat yhteistyöyliopistojen tutkinto-opiskelijoiden lisäksi myös avoimen yliopiston valikoimassa. Kokonaisuus jatkuu yliopistojen opintotarjonnassa vähintään lukuvuoden 2025 loppuun.
Digitaalinen kauppa -opintokokonaisuus on tarjonnut kahden viime vuoden ajan kauan kaivatun väylän kaupan alan osaamisen vahvistamiseen suomalaisessa koulutuskentässä. Kolmas lukuvuosi on parhaillaan käynnissä ja kokemukset ovat olleet positiivisia niin järjestävien yliopistojen kuin osallistujienkin näkökulmasta.
Kaupan liiton tavoitteena on, että suomalainen koulutusjärjestelmä vastaa nyt ja tulevaisuudessa kaupan alan osaamistarpeita. Digitaalinen kauppa -opintokokonaisuus on yksi esimerkki konkreettisesta yhteistyöstä digitaalisen kaupan osaamistavoitteen saavuttamiseksi yliopistotasolla.
Digitaalinen kauppa -opintokokonaisuus mukana EuroCommercen 30-vuotisjuhlanäyttelyssä
Viime keväänä Kaupan liitto esitteli Digitaalinen kauppa -opintokokonaisuuden EuroCommercen 30-vuotisjuhlanäyttelyssä Brysselissä. Näyttelyssä oli mukana kaikkiaan 14 näytteilleasettajaa Euroopan maista. Tarkoituksena oli tuoda esiin kaupan toimialan hyviä käytänteitä, innovaatioita sekä kunnianhimoisia sitoumuksia.
Kaupan liiton ja viiden yliopiston yhteistyö keräsi tuolloin runsaasti huomiota ja positiivista palautetta sen konkreettisesta vaikutuksesta digitaalisen kaupan osaamisen kasvattamiseen Suomessa.
Näyttelyssä oli mukana noin 300 osallistujaa ja se järjestettiin Concert Noblessa, Brysselin Eurooppa-alueen sydämessä. Illan aikana mukana nähtiin myös Euroopan unionin sisämarkkinoista vastaava komissaari Thierry Breton.
Lisää Digitaalisen kaupan opintokokonaisuudesta täällä.
Lue myös:
Digitaalinen kauppa -opintokokonaisuus esillä EuroCommercen 30-vuotisjuhlan näyttelyssä Brysselissä