Fonum kouluttaa Helsingissä vuosittain useita kymmeniä puhelinkorjaajia myymälöihinsä eri puolille Suomea
Fonum on suomalainen puhelimien ja tablettien korjaamiseen sekä käytettyjen puhelimien myyntiin ja kierrätykseen erikoistunut yritys. Fonum kouluttaa laitteiden korjaajat Helsingissä eri puolille Suomea sijaitseviin myymälöihinsä. Toisinaan sopivan työvoiman löytäminen on haastavaa.
Fonumilla on 39 huoltomyymälää suurissa kauppakeskuksissa ja hypermarketeissa eri puolilla Suomea. Palveluksessa on yli 260 työntekijää, joista pääosa työskentelee myymälöissä erikoistumalla puhelinten huoltoon ja asiakaspalveluun.
”Satsaamme Fonumissa keskeiseen sijaintiin, hyvään palveluun, ammattitaitoon ja asiantuntevuuteen. Pyrimme tekemään huollot saman päivän aikana, jotta asiakkaan olisi helppoa ja nopeaa huollattaa puhelimensa, vaikka muiden ostostensa lomassa”, Fonumin toimitusjohtaja Saku Anttila kertoo.
Fonum kertoo seuraavansa saamaansa asiakaspalautetta tarkasti, ja mahdollisiin ongelmiin pyritään puuttumaan nopeasti.
”Asiakaspalautteemme on pääosin positiivista, sillä yleensä pystymme ratkaisemaan asiakkaan ongelman”, Anttila lisää.
Puhelinhuoltajia ja tablettien korjaajia koulutetaan Helsingissä Kaarlenkadulla eri puolille Suomea sijaitseviin myymälöihin.
Puhelinkorjaajat koulutetaan Helsingissä
Fonumin myymälässä työskentelevältä vaaditaan monenlaista osaamista: työntekijän on oltava sekä älypuhelinten ja tablettien hienomekaniikan asiantuntija että asiakaspalvelun ammattilainen. Työssä on osattava hoitaa myös Fonumin eri vakuutusyhteistyökumppaneiden matka- ja kotivakuutusasioita.
Puhelinhuoltajia ja tablettien korjaajia koulutetaan Helsingissä Kaarlenkadun pääkonttorissa eri puolille Suomea sijaitseviin myymälöihin.
”Koulutamme puhelinhuoltajia joka toinen viikko aina kolme työpäivää kerrallaan. Myymälöihin työhön tulevilta vaaditaan 18 vuoden ikää, ehjää luottohistoriaa ja sujuvaa suomen kielen puhuttua ja kirjoitettua taitoa. Kokemus myyntityöstä, katsotaan eduksi”, henkilöstöpäällikkö Johanna Marin-Wallasvaara avaa.
”Löydämme työntekijöitä keskimäärin ihan kiitettävästi normaalien työnhakukanavien kautta, mutta tietyillä paikkakunnilla sopivaa työvoimaa ei vain ole saatavilla. Tällaisia paikkakuntia ovat esimerkiksi Salo ja Kotka. Syytä tähän emme tiedä, mutta olemme kuulleet, että muutkin työnantajat kokevat näillä paikkakunnilla samaa ongelmaa.”
Fonumissa on myös huomattu, että yli 30-vuotiaita naisia on vaikea löytää heille töihin.
”Meillä on paljon nuoria miehiä myymälöissä, myös naisia on töissä, mutta valtaosa on miehiä. Tämä karkottaa meiltä jonkin verran potentiaalisia asiakkaita. Olemme kokeilleet yhteistyötä TE-keskusten kanssa, mutta sekään ei ole tuottanut toivottua tulosta. Toivoisimme, että naisetkin kiinnostuisivat enemmän työskentelemään älylaitteiden kiertotalouden parissa”, Marin-Wallasvaara sanoo.
”Kaikenlainen käsillä tekeminen on vähentynyt sekä kodeissa että koulussa, ja sen vuoksi koulusta valmistuvat ovat ehkä arempia kokeilemaan erilaisia korjaus- ja käsityöammatteja”, hän pohtii.
Fonumissa on myös huomattu, että ennen siirtymistään työelämään nuorten olisi hyvä osata tiettyjä arjen pelisääntöjä: miten pidän aikatauluista kiinni ja hoidan sopimani asiat.
”Usein myös nuorten itsetunto ja mielenterveys kaipaisivat vahvistusta”, Marin-Wallasvaara lisää.
Älypuhelinten huoltaminen on tarkkaa hienomekaniikkaa.
Huoltotöiden lisäksi runsaasti muitakin tehtäviä
Fonumin 280 työntekijästä noin 70 on osa-aikaisesti töitä tekeviä, heistä valtaosa on opiskelijoita. Noin 30 prosenttia työajasta tehdään osa-aikaisten toimesta.
”Useimmin meiltä lähdetään joko kolmannen asteen opintoihin tai siirrytään muihin tehtäviin konsernin sisällä”, Marin-Wallasvaara toteaa.
Myös Fonumin keskushuollossa Kaarlenkadulla Helsingissä työskentelee muutamia kymmeniä puhelinhuoltajia.
Kaarlenkadulla toimii Fonumin keskushuolto, joka tukee myymälöitä, huoltaa postipalvelun kautta tulevia puhelimia sekä korjaa asiakkaiden Fonumille myymiä laitteita uudelleenmyyntiin verkkokauppaan ja myymälöihin.
Älypuhelinten korjaustöiden lisäksi Fonumissa on runsaasti muitakin työtehtäviä, joita tehdään etänä, eri puolilla Suomea ja Helsingissä.
”Meillä on logistiikkatehtäviä, markkinointi, IT-kehitys, verkkokauppa, myynti, kumppanuuksien hallinta, liiketoimintasuunnittelua, taloustehtäviä, henkilöstöhallinnon tehtäviä sekä keskitetty asiakaspalvelutiimi, joka hoitaa vakuutusyhtiöyhteistyötä sekä sähköisiä asiakaspalvelukanavia”, Marin-Wallasvaara luettelee.
Fonum toivoo, että uuden puhelimen ostamisen sijaan ihmiset huoltaisivat enemmän laitteitaan. Kuluttajan kannattaa myös tuoda käytöstä poistetut, vanhat puhelimensa Fonumin huoltoliikkeeseen, josta ne jatkavat matkaansa uudelleen myyntiin tai kierrätykseen.
Tiesitkö…
− Suomessa on yli 4 miljoonaa puhelimen käyttäjää. Fonumin arvion mukaan Suomessa rikkoutuu lähes miljoona kappaletta puhelimia vuodessa, joista hieman enemmän kuin puolet korjataan.
− Puhelimia ostetaan melkein 2,5 miljoonaa vuodessa, joista hieman yli 10 prosenttia ostaa puhelimen käytettynä.
− Puhelimia jää käyttämättömäksi noin kaksi miljoonaa kappaletta vuodessa, joista uudelleen käyttöön päätyy vain noin kolmannes. Kierrättämättömistä noin 85 prosenttia laittaa pöytälaatikkoon ja 15 prosenttia jotain muuta. Niistä ihmisistä, jotka kierrättävät puhelimensa, 69 prosenttia kierrättää asianmukaisesti.
Tiedot perustuvat Fonumin kuluttajatutkimukseen. Data perustuu vuoden 2022 lukuihin.