Vastuullisuus on autoalan elinehto
Autoala on avainasemassa Suomen vastuullisuustavoitteiden saavuttamisessa. Suomi tarvitsee resursseja, jotka kulkevat pääasiassa autoteitä pitkin, jotta se voi toteuttaa kansallisia ja kansainvälisiä vastuullisuusvelvoitteitaan.
Suomessa lähes 90 prosenttia tavaroiden ja palveluiden liikkumisesta tapahtuu kumipyörillä. Autoala osana koko logistiikkasektoria on elintärkeä Suomen taloudelliselle ja yhteiskunnalliselle toimintakyvylle, koska se mahdollistaa tavaroiden ja palveluiden liikkumisen Suomessa.
Vuoden 2024 alusta lähtien yli 500 henkilöä työllistävien suomalaisten pörssiyritysten on aloitettava kestävyysraportointi. Kestävyysraportointi koskee myös yritysten alihankkijoita ja muita sidosryhmiä. Monet autoalan yritykset ovat osa kestävyysraportoinnin piiriin kuuluvien pörssiyritysten arvoketjua. Autoalan yritysten on siksi tarkasteltava omaa toimintaansa ekosysteemin näkökulmasta – mitä isompaa arvoketjua minä palvelen, ja mitä minun pitää tehdä? Autoalan Keskusliitto (AKL) auttaa jäsenyrityksiään tässä haasteessa luomalla yhteiset työkalut arvoketjun hahmottamiseen ja raportointiin.
EU-taksonomia on osa EU:n kestävyysraportointia. EU-taksonomia määrittelee, miten rahoitus tukee EU:n ympäristötavoitteita. Taksonomian implementointi tulee muuttamaan pankkirahoituksen pelisääntöjä rahan hinnassa ja saatavuudessa. Autorahoituksen osalta 1.1.2026 alkaen vain nollapäästöiset täyssähköt ja vetyautot täyttävät EU-taksonomian kriteerit. Ratkaisevassa asemassa on se, milloin EU-taksonomia alkaa vaikuttaa vahvasti kuluttajan ostopäätöksiin autorahoituksen osalta.
EU-taksonomian mukaisuudella on myös sosiaalisia ja hallinnollisia minimitavoitteita. AKL on pitkäjänteisesti tukenut sen jäsenyritysten sosiaalisen ja hallinnollisen vastuun toteutumista esimerkiksi työmarkkina- ja oikeudellisilla palveluilla. EU:n kestävyysraportointiin liittyvässä EU-taksonomiassa on määritelty vähimmäissuojatoimet, jotka kattavat YK:n ja OECD:n periaatteiden mukaisia sosiaalisia ja hallinnollisia toimintatapoja. Vähimmäissuojatoimet ovat autoalan vastuullisuuden perusta ja osa EU-taksonomiaa. Rahoituksen vastuullisuudessa vähimmäissuojatoimet ovat minimitaso, joka on täytettävä ennen kuin voidaan arvioida EU-taksonomian muita kriteereitä. Vähimmäissuojatoimet sisältävät esimerkiksi työntekijä- ja kuluttajaoikeuksien kunnioittamista, korruption ja lahjonnan torjuntaa, reilun kilpailun edistämistä ja verotuksen lainmukaisuutta.
”Suomi on sitoutunut puolittamaan liikenteen kasvihuonepäästöt vuoteen 2030 mennessä ja autoala on tähän tavoitteeseen lujasti sitoutunut.”
Autoala edistää vastuullisuustavoitteita ympäristönäkökulmasta esimerkiksi Autoalan Green Deal -sopimuksen avulla, joka on ollut voimassa vuodesta 2018 lähtien. Tämän sopimuksen tavoitteita ovat muun muassa alentaa ensirekisteröityjen autojen keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä ja lisätä vähäpäästöisten käyttövoimien yleistymistä autokannassamme. Suomi on sitoutunut puolittamaan liikenteen kasvihuonepäästöt vuoteen 2030 mennessä ja autoala on tähän tavoitteeseen lujasti sitoutunut.
Autoala kehittää vastuullisuuttaan olennaisuusarvioinnin avulla. Olennaisuusarviointi on kansainvälinen menetelmä, jolla yritykset selvittävät eri toimialojen vastuullisuuden kannalta tärkeitä asioita. AKL:n vastuullisuusohjelma sen jäsenyrityksille jakautuu eri tasoihin riippuen siitä, kuinka paljon yritykset joutuvat jatkossa raportoimaan ei-taloudellista tietoa.
Kirjoittaja Tero Lausala on Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja. Autoalan Keskusliitto on Kaupan liiton kumppanuusyhdistys.