Verkkokauppa.com kehittää esihenkilöitään valmentavaan johtamistapaan
Verkkokauppa.com lähti vuosi sitten kouluttamaan esihenkilöitään suosittuun valmentavaan johtamistapaan. Puolen vuoden aikana esihenkilöt ammentavat tietoa luennoista, pienryhmätöistä, parityöskentelystä ja omien johdettavien palautteista. Johtamista on nyt ensimmäistä kertaa alettu myös mitata.
Soihtu-kehittämisohjelmaan otetaan mukaan 20 esihenkilöä kerralla, ja kaikki − noin 100 verkkisläistä esihenkilöä − kouluttautuvat siinä. Tänä syksynä on alkanut toinen kierros koulutusohjelmassa.
”Ihminen pystyy johtamaan muita, kun ensin tunnistaa millainen itse on johtajana. Halusimme kehittää johtamista tasalaatuiseksi ja antaa esihenkilöille nykyaikaisia työkaluja tehdä työtään paremmin”, Verkkokauppa.comin oppimiskulttuurin uudistaja Marika Öfversten kuvailee kimmokkeita koulutusohjelman järjestämiseen.
Verkkokauppa.comissa koulutusohjelmat nähdään vastuullisena tapana toimia, ja niillä myös pyritään sitouttamaan hyviä työntekijöitä taloon. Johtaminen ajatellaan palveluammattina, jossa esihenkilö auttaa tiimiläisiään ennen muuta onnistumaan.
”Onnistunut ja ihmislähtöinen johtaminen tuottaa myönteistä työntekijäkokemusta. Ja kun työntekijäkokemuksemme on positiivinen, niin silloin asiakaskokemuskin on myönteinen. Onnistunut asiakaskokemus taas tuottaa tulosta viivan alle”, Öfversten summaa.
Ulkopuolisen kumppanin vetämä Soihtu-koulutus kestää noin puoli vuotta, ja lähikoulutuspäiviä on 3,5. Lisäksi järjestetään pienryhmätöitä, parityöskentelyä, itsereflektiota ja lukemista. Kaikki aiheet liikkuvat valmentavan johtamistavan ympärillä. Myös Verkkokauppa.comin johto on vahvasti mukana koulutusohjelman toteutuksessa.
”Jokainen ryhmä saa kummin, joka on kokenut esihenkilö talon sisältä. Kummi jakaa osaamistaan muille sparraten, mentoroiden ja myös kouluttaen.”
Soihtu-kehittämisohjelmaan otetaan mukaan 20 esihenkilöä kerralla. Kuva: Teemu Riihelä.
Esihenkilöt saavat työstään palautetta
Soihtu-ohjelman alussa ja sen aikana esihenkilöistä haetaan kyselyillä palautetta heidän johdettaviltaan. Palaute auttaa reflektoimaan esihenkilön omaa johtamistapaa, ja kehittymään siinä.
”Kyllähän mittaaminen on meille aivan jotain uutta. Ehkä se aluksi saattoi jotakuta vähän jännittääkin, mutta kaikki ovat suhtautuneet siihen tosi myönteisesti. Luulen, että siinä tulee esiin meidän kehittämismyönteinen eetos täällä Verkkiksessä: haluamme alati kehittää ja kehittyä ”, Öfversten tiivistää.
Valmentavan johtamistavan* käyneet esihenkilöt ovat itsekin saaneet antaa arvosanan Soihtu-ohjelmalle. Arvosanat ovat olleet asteikolla 1−5 peräti 4,8.
”Monelle on tärkeää saada ikään kuin sanat tavalleen johtaa, toiset taas oppivat kokonaan uutta. Moni kiittelee myös mahdollisuutta päästä jakamaan ajatuksiaan ja keskustelemaan toisten esihenkilöiden kanssa. Myös se, että voi tavata esihenkilöitä yli osastorajojen nähdään hyväksi.”
Verkkokauppa.comin johtamisen kulmakivet ovat suunnan näyttäminen ja kasvun mahdollistaminen, sekä inhimillisyys ja jämäkkyys.
”Samassa ihmisessä on harvoin luontaisesti yhtä vahvana esimerkiksi inhimillisyyttä ja jämäkkyyttä, vaan toista piirrettä joutuu vähän harjoittelemaan. On tosi hienoa, että Soihdussa pääsemme pohtimaan, miltä jämäkkä johtaminen näyttää, miltä taas inhimillinen.”
Ulkopuolisen kumppanin vetämä Soihtu-koulutus kestää noin puoli vuotta, ja lähikoulutuspäiviä on 3,5. Kuva: Teemu Riihelä.
Ajankäyttö tuo omat haasteensa
Entä millaisia haasteita koko Verkkokauppa.comin esihenkilöitä koskeva koulutusohjelma tuo heidän arkeensa?
”Joskus on varmasti vaikea löytää aikaa hektisten työpäivien aikana itsensä kehittämiseen. Toki myös yrityksen kannalta se, mihin ne eurot suunnataan, kun on paljon mahdollisuuksia. Aina täytyy pohtia, mikä oikeasti kannattaa ja fokusoida siihen”, Öfversten sanoo.
Siirtymä aidosti valmentavaan tapaan tehdä työtä näkyy myös muualla kuin johtamiskoulutuksessa.
”Organisaatiouudistuksen myötä syntyi myymälöihimme uusi tehtävä – customer experience coach. Coachien tehtävä on tukea henkilökuntaa onnistumaan tehtävässään onnistuneen asiakaskokemuksen ja kohtaamisten luojina. Uusi coach-tehtävä on yksi konkreettinen askel kohti valmentavaa organisaatiota. Muutos on ollut meille myös iso onnistuminen, sillä tehtävään valitut henkilöt ovat lyhyessä ajassa osoittautuneet mahtaviksi valmentajiksi.”
*Valmentava johtaminen on arvostavaa vuorovaikutusta, jossa tietoisesti kohdellaan toista kuin vertaista, autetaan häntä löytämään omia voimavarojaan niin, että hänen on mahdollista saavuttaa tavoitteensa. Usein se on käytännössä myös turvallisen ympäristön luomista, itsenäisten päätösten mahdollistamista, keskustelua, kiittämistä ja kannustamista. Dan Soback kuvaa valmentavaa johtajuutta sanoilla voima, viisaus ja myötätunto. Nämä sanat sopivat myös meillä Verkkiksellä kuvaamaan sitä suuntaa, johon haluamme johtamista, ja työn tekemistä ylipäänsä, viedä.
Myymälöissä kohti valmentavaa työskentelytapaa
Myyntijohtaja Teemu Puikkonen näkee, että valmentava johtaminen kasvattaa yksilöitä ja yhteisöjä nopeammin kuin moni muu johtamistyyli. Kuva: Teemu Riihelä.
Verkkokauppa.comin myymälöistä vastaava myyntijohtaja Teemu Puikkonen kertoo, millaisilla konkreettisilla askelilla he ovat vieneet johtamista valmentavaan suuntaan. Vuoden 2023 alussa Verkkokauppa.comin neljässä myymälässä siirryttiin käyttämään valmentajia eli coacheja esihenkilöiden ja koko henkilökunnan tukena.
Miksi muutitte apulaismyymäläpäällikön roolit valmentajiksi?
Kaupan ala elää jatkuvaa muutosta ja vaikuttaa siltä, että muutosvauhti on vuosikymmenestä toiseen aina edellistä vauhdikkaampi. Muutosten läpivienti haastaa esihenkilöitä: on vietävä muutokset läpi ketterästi ja samalla johdettava inhimillisesti. Yrityksen nykyiset johtamisen kulmakivet luotiin vuonna 2022 – yrityksemme suuntasi johtamista selvästi aikaisempaa enemmän valmentavaan suuntaan. Pohdimme myymälöissä, millaiselta haluamme johtamisen käytännössä näyttävän ja miten organisoitua valmentavista tukevasti. Apulaismyymäläpäälliköiden rooli oli hyvin hallinnollinen, ja lähdimmekin muuttamaan sitä kohti asiakaskokemusta edistävää tekemistä. Customer Experience Coachin roolin kautta uskomme, että saamme valmennettua jokaista lähiesihenkilöä, CX leaderia, toimimaan entistäkin paremmin ja johtamaan myymälöiden operatiivista arkea yhä parempiin suorituksiin sekä mahdollistamaan jokaisen loistamisen omassa työssään. Toinen roolin kautta tavoiteltava muutos on lisätä jokaisessa myymälässä tiimin yhteisöohjautuvuutta.
Miten onnistunut muutos on ollut?
Olemme eläneet muutoksen jälkeistä aikaa nyt 7 kuukautta, joka valmentamisen maailmassa on mielestäni lyhyt aika. Näen kuitenkin hienoa kasvua jokaisessa cx coachissa ja heistä on muodostunut myös toisiaan valmentava yhteisö. Sen myötä näemme varmasti entistä parempaa kasvua ja kehittymistä jokaisessa heistä sekä heidän valmennettavissaan. Erinomainen asiakaskokemus on meillä kaiken keskiössä, joten heidän roolinsa, valmentamisensa vievät meitä yhtenäiseen erinomaiseen asiakaskokemukseen.
Mitä valmentava johtajuus merkitsee sinulle itsellesi?
Koen valmentavan johtamisen kasvattavan ihmisiä ajattelemaan asioita, tekemään päätöksiä itsenäisesti sekä ottamaan vastuuta niistä asioista, joista omassa työssään tekee. Valmentava johtaminen mielestäni kasvattaa yksilöitä ja yhteisöjä nopeammin kuin moni muu johtamistyyli. Rohkaisen ottamaan ja annan mielelläni ihmisille vastuuta ja oikeuden päättää niistä asioista, joissa toimii asiantuntijana tai osaston vetäjänä. Pyrin olemaan myös ihmisläheinen, inhimillinen esihenkilö, jolle jokainen pystyy kertomaan suoraan ajatuksiaan tai antamaan palautetta omasta toiminnastani.
Teemun tärpit valmentamisessa onnistumiseen
- Luo luottamuksen ilmapiiri jokaisen kanssa
- Luo eväät ihmisten onnistumiselle
- Rohkaise ja motivoi jokaista omassa roolissaan ottamaan vastuuta, tekemään päätöksiä ja vahvistamaan onnistumisen tunteita
- Ole avoin molemminpuoliseen keskusteluun ja ajatustenvaihtoon, koko tiimin kanssa
- Anna ja ota palautetta
- Kysy kysymyksiä, joiden perusteella valmennettava tekee omat päätösehdotuksensa
- Osoita arvostusta, nosta onnistumisia esille
- valmentavaa johtamistapaa voi opetella kaikilta: kollegoilta, mentoreilta jne: tarkkailemalla toisia näet, minkälaisia vaikutuksia kukin saa aikaiseksi ja samalla voit pohtia miten toisten toimintamalli mahdollisesti toimii omassa tavassasi toimia. Sinun pitää kuitenkin tuntea itsesi, jotta voit kehittää itseäsi johtamisessa.