Stockmann jakaa osaamista ja hiljaista tietoa mentoreidensa välityksellä
Ensimmäinen Career Days -urapäivien ohjelma pyörähti Stockmannilla käyntiin vuosi sitten keväällä. Tuolloin mentorina aloitti Minna Laine, joka vastaa Stockmannilla omnichannel-liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen kehittämisestä. ”On aivan upea tunne, että voin auttaa lahjakkaita ja mukavia ihmisiä kehittymään eteenpäin urallaan”, Laine sanoo. Stockmannin Career Days -ohjelma saa jatkoa tänä keväänä.
Stockmannilla toteutettiin viime vuonna ensimmäistä kertaa Career Days -urapäivien projekti, jonka yhtenä osana tarjottiin tiimiläisille mahdollisuus hakeutua yhdeksi päiväksi seuraamaan valitsemansa mentorin työtä ”työvarjostukseen” (englanniksi work shadow). Siinä henkilö havainnoi ja oppii seuraamalla ammattilaista työssään. Minna Laineen ilmoitti mentoriksi hänen esihenkilönsä.
”Käytännössä tein esittelyvideon itsestäni ja työstäni, ja niistä kiinnostuneet stockmannilaiset saivat hakea mentoroitavakseni. Lopulta valitsimme henkilöstöosaston kanssa minulle kaksi innokasta mentoroitavaa, jotka pääsivät seuraamaan työtäni käytännössä”, Laine kertoo.
Laine tapasi mentoroitavansa eli aktorinsa Teamsin välityksellä, jotta he pääsivät tutustumaan toisiinsa ja toistensa taustoihin hyvissä ajoin ennen varsinaista työvarjostuspäivää. Etätapaaminen oli luonteva vaihtoehto, sillä he kaikki kolme asuivat eri paikkakunnilla, yksi eri maassa, Virossa.
Varsinainen mentorointipäivä toteutettiin myös etänä. Laineella oli useita kokouksia päivän mittaan.
”Kokousten läsnäolijat tiesivät odottaa aktoreitani mukaan ja kaikki ottivat heidät hienosti vastaan. Pyysin aktoreitani tekemään muistiinpanoja ajatuksistaan päivän aikana ja reflektoimme niitä yhdessä päivän päätteeksi”, Laine kertoo.
Stockmannilla aloitti viime keväänä Laineen lisäksi yhdeksän mentoria. He kaikki veivät läpi työvarjostuspäivän aktoreidensa kanssa.
Mentori Minna Laine, aktorit Tuuli Järmut ja Piia Lehmus Teamsissa.
Mentorointi kirkasti ajatuksia omasta työstä
Laine kertoo heidän kaikkien kolmen olleen työvarjostuspäivästä todella inspiroituneita.
”Koin itsekin saavani arvokasta ajateltavaa, esimerkiksi palaverien määrään ja työn tehokkuuteen liittyen. Lisäksi olen puolen vuoden mentoroinnin aikana saanut pohtia ja kirkastaa myös omaa osaamistani. On aivan upea tunne, että voin auttaa lahjakkaita ja mukavia ihmisiä kehittymään eteenpäin urallaan”, hän näkee.
”Sovimme molempien aktoreiden kesken, että jatkamme vapaamuotoisesti mentorisuhdettamme, ja lupauduin auttamaan heitä aina tarvittaessa”, Laine iloitsee.
Laine ei varsinaisesti kouluttautunut mentoriksi ennen siihen ryhtymistään, mutta koki pestin itselleen soveltuvaksi.
”Olen aina ollut kiinnostunut sparrailusta, ja aktiivisesti osallistunut muun muassa kotimaisen verkkokauppaklubien vertaisoppimiseen ja -opettamiseen. Nautin uusiin ihmisiin tutustumisesta sekä suhteiden luomisesta. Oma ajatukseni on, että mentorilla täytyy olla luontainen halu auttaa ja opettaa muita ihmisiä, jolloin mentoroitava hyötyy aidosti mentoroinnista.”
Entä mikä mentoroinnissa yllätti?
”Olin yllättynyt positiivisesti, että mentorointi onnistui myös digitaalisten työkalujen ja kanavien kautta, vaikkakin oma toiveeni oli tavata ja tutustua aktoreihini livenä.”
Kuvituskuva.
Aktorina opin hahmottamaan kokonaisuutta
Mentoroinnin tavoitteena on edistää oppimista ja osaamista sekä tukea aktorin ammatillista kasvua. Työelämässä mentorointia on käytetty pitkään kokeneiden työntekijöiden osaamisen hyödyntämiseen ja jakamiseen sekä hiljaisen tiedon välittämiseen.
Virossa Stockmannilla suomalaisen verkkosivun tekstintuottajana työskentelevä Tuuli Järmut haki Laineen aktoriksi, koska halusi lisää tietoa erityisesti hiljattain perustetusta Omnichannel-osaston toiminnasta. Lisäksi hän halusi oppia Stockmannista laajemmin. Myös Turussa myyjänä työskentelevä Piia Lehmus haki Laineen aktoriksi, koska halusi ymmärtää omaa organisaatiotaan syvällisemmin.
”Stockmannin toiminta on kansainvälistä, mikä tekee muiden osastojen toiminnan hahmottamisesta haasteellista. Uskon, että tieto erilaisista työtehtävistä auttaa ymmärtämään kokonaisuutta ja samalla omiakin tavoitteita paremmin”, Järmut sanoo.
Molemmat aktorit kehuvat työvarjostuspäivää Laineen opastuksessa. Päivä vahvisti Järmutin mietteitä oman elinikäisen oppimisen tärkeydestä.
”Opin myös, että tieto todellakin on keskeinen päätöksenteossa, ja asiakas on liiketoiminnan keskiössä kaikilla tasoilla. Asiakkaiden ymmärtäminen on elintärkeää premium-palvelun tarjoamiseksi. Oli hienoa nähdä ponnistelut ja yhteistyö huippulaatuisen asiakaskokemuksen eteen”, Järmut nostaa.
”Opin näkemään asioita koko organisaation kannalta. Sain paljon ajateltavaa ja jopa kehitysideoita omaan työhöni”, Lehmus kehuu.
Mentorointiohjelma on molempien mielestä toimiva konsepti.
”Mentorointi oli käytännössä yksi päivä, mutta sitä edelsi valmistautumisaika, jolloin saimme pohtia, mitä haluamme mentoriltamme. Tämä auttoi käyttämään aikaa viisaasti”, Lehmus pohtii.
”Mentorointi on tehokkaampi tapa oppia kuin pelkkä passiivinen kuunteleminen. Mentoroinnin aikana voi esittää kysymyksiä ja olla aktiivinen. Osallistuminen voi myös olla antoisaa sellaiselle, joka harkitsee alanvaihtoa eikä ole varma päätöksestään”, Järmut lisää.
Kuvituskuva.
Mentori Minna Laineen tausta lyhyesti:
− Vastaa Stockmannin omnichannel-liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen kehittämisestä yhdessä tiiminsä kanssa.
− Noin 20-vuotinen laaja kokemus päivittäis- ja erikoiskaupasta, kuluttajaliiketoimintaan keskittyneistä bränditaloista.
− Vastannut mm. Suomen ensimmäisen Filippa K -brändimyymälän avaamisesta ja päivittäisestä johtamisesta.
− Vastannut Reima ja Vallila verkkokauppojen ylläpidosta ja kehittämisestä sekä monikanavaisen markkinoinnin vetämisestä.
− Ammattikorkeakoulutausta liiketoiminnasta ja markkinoinnista, sekä digitaalisen markkinoinnin erikoisammattitutkinto. Sertifikaatteja turvaamassa mm. ajankohtaisten markkinointimetodien ja työkalujen tuntemisen.
− Erikoistunut uransa aikana myös mm. digitaaliseen markkinointiin.
Lue myös muut koulutukseen liittyvät artikkelimme:
Tokmannilla esihenkilöiden työhyvinvoinnin eteen tehty työ näkyy hiljalleen tuloksissa
K-ryhmä kouluttaa oppisopimuksella myös esihenkilöitä
Verkkokauppa.com kehittää esihenkilöitään valmentavaan johtamistapaan