Sosiaalinen vastuu ei vaadi ihmetekoja
Sosiaalinen vastuu puhuttaa tällä hetkellä yrityksiä, mutta asia tuntuu monista vaikeasti tartuttavalta. Esimerkiksi sosiaaliseen vastuuseen liittyvät raportointivelvoitteet hämmentävät. Kyse on kuitenkin yksinkertaisesti siitä, miten yritys kohtelee omia työntekijöitään ja muuta käyttämäänsä työvoimaa, sekä kuinka se toimii ja vaikuttaa ympäröivässä yhteiskunnassa. Sosiaalisesti vastuullinen yritys tunnistaa oman toimintansa vaikutukset ja toimii avoimesti.
Sosiaalisesti vastuullinen yritys hoitaa perusasiat kunnolla. Työlainsäädäntö tarjoaa erinomaisia apuvälineitä sosiaalisen vastuun toteuttamiseen: tasa-arvo-, yhdenvertaisuus- ja työyhteisön kehittämissuunnitelmat tukevat muun muassa monimuotoisen ja inklusiivisen kulttuurin rakentamista ja toimivaa vuoropuhelua henkilöstön kanssa.
Samoin koulutussuunnitelman avulla voi varmistua, että henkilöstön osaamisen kehittämiseen kiinnitetään riittävästi huomiota liiketoiminnan kehittyessä. Näihin suunnitelmiin tuleekin suhtautua dynaamisina, jatkuvasti käytössä olevina apuvälineinä eikä niinkään lakisääteisenä pakkona.
Työlainsäädännön ja oman työehtosopimuksen riittävän hyvä tuntemus auttaa navigoimaan oikein sosiaalisenkin vastuun pelikentällä. Kaupan alalla osa-aikatyö puhuttaa: sosiaalisesti vastuullinen yritys tuntee lisätyön tarjoamisen pelisäännöt, noudattaa niitä ja näkee vaivaa työvuorosuunnittelussa.
Sosiaalisesti vastuullinen yritys onkin mielestäni sellainen, joka on hoitanut perusasiat mallikkaasti. Tämä jo yksin on paljon. Tämän päälle jokainen voi rakentaa omannäköistään tekemistä. Se, miten sosiaalinen vastuun kokonaisuus lopulta näyttäytyy, vaihtelee yrityksittäin. Tämä riippuu esimerkiksi seuraavista seikoista;
- toimialasta: esimerkiksi kaupan alalla on viime aikoina kiinnitetty huomiota siihen, miten kohdata epäasiallista kohtelua, kun taas toisilla toimialoilla saattaa korostua fyysisen työturvallisuuden näkökulma.
- yrityksen taloudellisesta tilanteesta ja koosta: yrityksillä on erilaiset edellytykset rakentaa sosiaalista vastuuta. Heikossa taloudellisessa asemassa olevalle yritykselle parasta sosiaalista vastuuta voi olla jo se, että toteuttaa rohkeasti toimenpiteitä, joilla saadaan liiketoiminta kannattavaksi ja työpaikat turvattua.
- toimintaympäristöstä: sijaitseeko yritys esimerkiksi kasvukeskuksessa vai pienessä, väestöltään hiipuvassa maakuntakaupungissa, onko yhteiskunnan tila vakaa vai kriisissä.
- henkilöstörakenteesta: mikä on organisaation ikä- tai sukupuolirakenne, onko yrityksessä esimerkiksi paljon ulkomaalaisia, äidinkielenään vieraskielisiä tai täsmätyökykyisiä.
Pohtiessasi miten lähestyä sosiaalista vastuuta henkilöstötyön näkökulmasta, ota syytä kiinnittää huomiota ainakin seuraaviin seikkoihin:
- Huolehdi perusasioista: hoida lakisääteiset velvoitteesi kunnolla ja noudata työehtosopimuksen määräyksiä. Yksinkertaista, vaan ei aina helppoa. Pykäläviidakkoon on helppo hukkua, tulkintoja on monia. Jo tämä vaatii tietoa, aikaa ja resursseja, ja ennen kaikkea halua tehdä asiat oikein.
- Sosiaalista vastuuta ei voi kopioida. Mieti mikä juuri sinun yrityksellesi on tärkeää tässä hetkessä. Priorisoi tarvittaessa ja tartu rohkeasti toimeen.
- Tunne porukkasi. Sosiaalinen vastuu voi sinun yrityksessäsi näyttäytyä toisenlaisena kuin naapuriyrityksessä. Tämä voi riippua muun muassa siitä, onko työyhteisö täynnä ruuhkavuosiaan eläviä pienten lasten vanhempia, eläkeiän kynnyksellä olevia jo iäkkäämpiä työntekijöitä, maahanmuuttajia vai kenties juuri työelämään saapuneita, itseään ja paikkaansa etsiviä nuoria.
- Varmista, että myös muiden kuin omien työntekijöidesi – vuokratyöntekijöiden, alihankkijoiden ja hankintaketjussa olevien työntekijöiden – työsuhteen ehdot ja olot ovat kunnossa ja että yhteistyökumppanisi toimivat vastuullisesti. Tilaajavastuunlain velvoitteet toimivat tässä hyvin.
- Huolehdi siitä, että kaikilla on työyhteisössä hyvä ja turvallista olla. Puutu rohkeasti epäkohtiin ja viesti rohkeasti yrityksen arvoja, kouluta esihenkilöitä ja henkilöstöä kohtamaan ja ymmärtämään erilaisuutta.
- Mieti oma sosiaalisen vastuun tekemisesi, millaiset resurssit yritykselläsi on toimia hyvin hoidetun perustan päällä, mitä juuri sinun organisaatiosi tarvitsee. Palkkaa esimerkiksi rohkeasti vaikeasti työllistettävä: maahanmuuttajanainen, erityisammattioppilaitoksesta valmistunut nuori, ihmiskaupan uhri, lievästi kehitysvammainen tai joku muu täsmätyökykyinen. Tai ole aktiivinen toimija yhteisössäsi, ota kantaa yrityksellesi tärkeisiin asioihin.
Sosiaalinen vastuu on rohkeutta ja tavallisia tekoja, ja jokainen yritys voi halutessaan toimia sosiaalisesti vastuullisesti. Valtaosa näin jo toimiikin.
Nina Meincke työskentelee erilaisiin työelämään liittyviin palveluihin (mm. juridiset palvelut, HR-, vuokrapalvelut) erikoistuneen HR Legalin toimitusjohtajana ja partnerina.