Logistiikan poikkeusjärjestelyt ja kevätsesongista myöhästyminen voivat tuoda kaupalle ison lakkolaskun
Kaupan liitto jakaa elinkeinoelämän huolen lakkojen jatkumisen vaikutuksista yrityksille. Kolmatta viikkoa jatkuva lakko satamissa ja tavarankuljetuksissa hankaloittaa muun muassa muoti- ja urheilukaupan myyntiä sekä lisää huolta rakentamisen ja sisustamisen tuotteiden toimitusten viivästymisestä. Päivittäistavaroiden osalta tilanne on edelleen hyvä, mutta logistiikan poikkeusjärjestelyt aiheuttavat lisäkuluja koko kaupan alalle.
Pitkittyneet lakot satamissa alkavat näkyä kaupan eri toimialoja edustavien yritysten arjessa ja kustannuksissa. Kaupan liitto kysyi jäsenliitoiltaan kaupan yritysten tuoreita tunnelmia ja näkymiä kevääseen. Erityisesti kuluttajakauppaa käyvissä yrityksissä pelätään tärkeän kevään myyntisesongin lipuvan ohi ennen kuin tavaroita saadaan kauppoihin tarjolle.
Muoti- ja urheilukaupan tuotteet pysähtymässä kontteihin
Monen vaatteen, kengän ja polkupyörän matka myymälään odottaa nyt konttien purkamista, mikä saattaa kestää paljon odotettua kauemmin. Kolmen viikon lakko voi käytännössä merkitä viikkojen toimitusviivettä. Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpään mukaan on syytä pelätä, että joidenkin tuotteiden purkaminen ruuhkautuneista satamista kaupan hyllylle voi viivästyä jopa toukokuulle, jolloin koko myyntisesonki voi olla jo takana.
”Esimerkiksi polkupyörien paras myyntisesonki on alkamassa, ja tavarat ovat jumissa joko satamassa olevissa konteissa tai ne odottavat laivoissa. Osa tavaroista on voitu siirtää konteista kumipyöräkuljetuksiin, jotka tulevat Suomessa varastoon saakka. Tämä tuo jonkin verran lisäkuluja”, Kankaanpää kertoo.
Erikoiskauppaa käyvissä yrityksissä kannetaan myös voimakasta huolta kuluttajien luottamuksesta.
Päivittäistavaroita riittää kaupoissa
Päivittäistavarakaupassa elintarvikkeiden saatavuus on edelleen hyvällä tolalla, sillä ruoasta noin 80 prosenttia tuotetaan kotimaassa. Yksittäisiä tuotepuutteita saattaa esiintyä, mutta usein niille löytyy korvaava tuote kaupan hyllyltä.
”Yritykset ovat saattaneet joutua suunnittelemaan poikkeusjärjestelyjä tuotteiden saattamiseksi kauppoihin, mikä on aiheuttanut ylimääräisiä kustannuksia. Lakon pitkittyessä on tärkeää myös turvata elintarvikejakeluun liittyvien kuljetusten polttoainesaanti”, sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.
Rakennuskohteissa viivästyksiä
Lakkojen jatkuminen lisää huolta rakentamisen ja sisustamisen tuotteiden toimitusten viivästymisestä, kertoo alaa edustavan RASI ry:n toimitusjohtaja Minna Liuksiala.
”Rakennuskohteen materiaalien seisottaminen satamassa voi viivästyttää koko isoa työmaata, ja kustannusvaikutukset paljastuvat vasta myöhemmin. Osa kevään sesongin tuotteista seisoo myös Euroopan satamissa, ja suurin huoli kohdistuu tällä hetkellä aikaan, jonka satamassa seisovien konttien purkaminen tulee vaatimaan”, Liuksiala sanoo.
”Lakkojen yhä jatkuessa kasvavat kevään sesonkituotteiden toimitusajat liian pitkiksi, ja sesonki on jo ohi, kun suma on purettu. Lisäksi toimialan yritykset ovat viestineet lisääntyneestä työmäärästä toimitusten uudelleen reitittämisen takia. Tämä lisää myös logistisia kustannuksia, kun joudutaan vaihtamaan kustannustehokkain logistinen ratkaisu toiseen”, hän jatkaa.
Teollisuuden prosessit vähintään pitkittyvät, osin jopa pysähtyvät
Teknisen kaupan alalla lakkojen pitkittyminen alkaa vaikuttaa yhä useamman yrityksen toimintaan.
”Tuotannossa – esimerkiksi konepajoilla – yhdenkin osan tai komponentin puuttuminen voi pysäyttää koko prosessin. Varastot tyhjenevät, ja yhä useamman yrityksen tuotanto saattaa siis pysähtyä”, ennakoi Teknisen Kaupan Liiton toimitusjohtaja Markku Uitto.
Uitto arvioi lisäksi Kauppalehden haastattelussa, että toimitusketjujen sekaantuminen ja viivästykset vaikuttavat toimituksiin ainakin puolentoista kuukauden ajan. Se aiheuttaa lisäongelmia toimipaikoissa, joissa odotetaan investointien toteuttamista maalis–huhtikuussa.
Autoalalla haasteita esiintyy lähinnä yrityksissä, jotka liikuttavat autoja satamissa ja satamien ja autokauppojen välillä. Lakko myös saattaa viivästyttää autojen luovutuksia asiakkaille, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala toteaa.
Kaupan liitto seuraa lakkotilannetta aktiivisesti ja uutisoi muutoksista päivittyvässä uutisessa:
Kuvituskuva: 123rf.com