Analyysi: Kaupan alkuvuosi oli monelle haastava − merkkejä paremmasta näkyvissä?
Vaikka vuosi 2023 oli vaikea hyvin laajalta kaupan alalla, laskeva inflaatio herätti toiveita paremmasta tämän vuoden alussa. Vuoden ensimmäinen neljännes ei kuitenkaan antanut vielä suurta toivoa kaupan alan kasvusta. Joiltain osin kaupan alan toimijoilla menee hyvin, mutta yleiskuva erikoiskaupassa on edelleen haastava.
Moni taho on kuitenkin antanut ymmärtää, että kohti parempaa ollaan menossa. Varuste.net kertoi, että heille viime vuosi oli nousujohteinen, ja se on jatkunut myös tänä vuonna. Verkkokauppa.comin pääomamarkkinapäivän mukaan alkuvuonna on ollut jo kuukausia, jolloin myynti on kasvanut.
Keskon pääjohtaja Jorma Rauhala on puolestaan todennut, että rautakaupassa Suomessa toukokuussa nähtiin ensimmäinen kasvukuukausi.
Ruokakaupassa inflaation laskun huomaa
Ruokakaupassa inflaation kääntyminen laskuun näkyy jo myyntimäärien kasvuna. Tämä ei silti ole suuresti poistanut hinnan dominoivaa merkitystä markkinassa. Aiemmin markkinaa hävinneiden Keskon ja ICAn kehityskäyrä on menossa yritysten näkökulmasta oikeaan suuntaan. ICA on jopa voittanut markkinaa viime aikoina.
Suomessa ruokakaupassa hienoinen pettymys on ollut Lidlin markkinaosuuden kehitys. Siinä missä Englannissa ja Ruotsissa Lidl on kasvattanut markkinaosuuttaan paikoin reippaastikin, Suomessa yhtiön markkinaosuus ei ole juuri kasvanut korkean inflaation aikana. Englannissa on jopa havaittavissa, että saksalaisten discountereiden Aldin ja Lidlin kasvu on ollut tyrehtymään päin. Tämä voi toki olla vain hetkellinen muutos pidemmässä kasvukäyrässä
Ruokakaupan ja erikoiskaupan ”välissä” toimivat tavaratalot, erityisesti hypermarketit sekä halpakaupan yleisketjut, kuten Tokmanni, ovat menestyneet alkuvuonna selvästi paremmin kuin erikoiskauppa yleisesti. Tämä johtunee hypermarkettien voimakkaasta kasvusta niin ruokakaupassa kuin myös käyttötavarakaupassa. Myös halpakaupan ketjut ovat jatkaneet kasvuaan, joskin hieman maltillisemmalla kehityksellä kuin aiemmin. Muun markkinan laskiessa maltillinen kasvu on hyvä saavutus.
Erikoiskaupassa kehityskäyrät miinuksella, poikkeuksiakin on
Erikoiskaupassa toimialojen kehityskäyrät näyttävät olevan samaan tapaan miinuksella kuin mitä ne olivat viime vuoden lopulla. Tähän löytyy poikkeuksia yksittäisten yritysten joukosta, kuten ulkoilun erikoisliikkeiden. Myös Varuste.net ja halvempiin hintapisteisiin keskittyvät huonekaluketjut IKEA ja Jysk ovat uineet vastavirtaan omien toimialojensa kehityksessä.
Erikoiskaupan sektoreista kauneus ja terveys jatkaa edelleen muuta markkinaa selvästi parempaa kehitystä. Kauneuden ja terveyden sektorilla on paljon yrityksiä, jotka kasvavat hienosti, joko verkossa tai kivijalassa, usein sekä että.
Yhteenvetona voi todeta, että vaikea markkina jatkunee vielä, mutta joulua kohti mentäessä tilanne voi alkaa helpottaa laajemmallakin rintamalla. Toivottavasti vaikean juhannuksen jatkoksi ei tule vaikeaa joulua, vaan joulukauppa olisi hyvä myös erikoiskaupalle.
Arhi Kivilahti on analyytikko Ada Insightsissa.
Aiheesta tarjolla laajempi raportti Kaupan liiton jäsenille jäsensivuillamme >>>