talouskasvu

Kauppa luo hyvinvointia Suomeen ja kasvua muille aloille

Kaupan merkitys talouskasvun ja hyvinvoinnin muodostajana Suomessa on kasvanut. Kauppa tuottaa arvonlisää, eli käytännössä taloudellista hyvinvointia, sekä suoraan omalla toiminnallaan että välillisesti tilaamalla tuotteita ja palveluita ja siten luomalla työtä ja kasvua myös muille aloille. Koko kansantalouden kannalta on olennaista, valuuko kaupan tuottama arvonlisä maan rajojen ulkopuolelle vai pysyykö se Suomessa.

Kaupan viestit hallituksen puoliväliriiheen: ostovoimaa tukevia ratkaisuja, kannusteita vihreään siirtymään ja vauhtia paikalliseen sopimiseen

Palvelualoille ja erityisesti monille erikoiskaupan yrityksille kulunut vuosi on ollut vaikea. Hallituksen puoliväliriiheltä kauppa odottaa päätöksiä, joilla vauhditetaan uutta kasvua ja nostetaan työllisyyttä. Keinoina näiden tavoitteiden saavuttamiseksi tulisi olla paikallisen sopimisen edistäminen, kuluttajien ostovoiman turvaaminen ja vihreää siirtymää tukevat veroratkaisut.

Kaupan kasvu hidastuu – verotus syö kilpailukykyä

Kesän 2018 kynnyksellä kaupassa tapahtui käänne, joka näkyi erityisen selvästi tavaratalokaupan ja tukkukaupan liikevaihdon määrässä*: alkuvuoden kolmen prosentin kasvu kääntyi laskuun. Myös erikoiskaupassa ja päivittäistavarakaupassa kasvu hidastui. Kasvun hidastuminen jatkuu myös ensi vuonna, ja työllisyys palautuu lasku-uralle. Kaupan suuri haaste on kotimaassa muodostuva kustannusrasite, jolla on vaikea pärjätä kansainvälisessä kilpailussa. Arvonlisävero rokottaa nimenomaan kotimaassa tehtävää työtä.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi