EU-komissio tyytymätön kuluttajien suojaan digitaalisessa ympäristössä
Euroopan komissio on julkaissut (3.10.) Digital Fairness Check -tarkastuksensa tulokset, joissa arvioidaan EU:n kuluttajansuojalainsäädännön tarkoituksenmukaisuutta. Toteutuuko kuluttajien riittävän suojan taso digitaalisessa ympäristössä?
Komission näkemyksen mukaan verkkoympäristössä esiintyy käytäntöjä, jotka aiheuttavat ongelmia kuluttajien näkökulmasta. Tällaisia ovat selvityksen mukaan esimerkiksi:
- Pimeät kohdat verkon käyttöliittymissä. Ne voivat vaikuttaa kuluttajan ostopäätöksiin, esimerkiksi luomalla tarpeetonta painetta tekaistujen kiireellisyysväitteiden avulla.
- Riippuvuutta aiheuttava palvelujen muotoilu, joka houkuttelee kuluttajia käyttämään palvelua jatkuvasti tai kuluttamaan enemmän rahaa, kuten uhkapelaamiseen verrattavissa olevat ominaisuudet videopeleissä.
- Personoitu kohdentaminen, joka hyödyntää kuluttajien haavoittuvuutta, esimerkiksi näyttämällä kohdennettuja mainoksia, jotka hyödyntävät henkilökohtaisia ongelmia, taloudellisia haasteita tai kielteisiä henkisiä tiloja.
- Vaikeudet hallita digitaalisia tilauksia, kuten silloin, kun yritykset tekevät peruutusprosessista tarpeettoman hankalan.
- Sosiaalisen median vaikuttajien ongelmalliset kaupalliset käytännöt.
Komission mukaan ”Fitness Check” -arviointi osoittaa, että sen on ryhdyttävä lisätoimiin, jotta digitaalinen ympäristö olisi kuluttajille nykyistä oikeudenmukaisempi ja turvallisempi.
Mitä seuraavaksi?
Komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen on jo pyytänyt uutta oikeuskomisaariehdokasta johtamaan ”Digital Fairness Act” -lain kehittämistä.
Havaintojen perusteella komissio todennäköisesti aloittaa lainsäädäntöehdotuksen valmistelun. Laki puuttuisi juuri edellä mainittuihin kuluttajille epäeettisiin toimintamahdollisuuksiin digitaalisessa ympäristössä.
Kaupan alan näkemyksen mukaan uutta sääntelyä ei tarvita, vaan mahdollisiin ongelmakohtiin voidaan puuttua jo olemassa olevan lainsäädännön turvin.
”Epäasiallisiksi koettujen käytäntöjen kitkemiseksi tulisi ensisijaisesti tehostaa nykyisen lainsäädännön täytäntöönpanoa. Valvontaa tulisi kohdentaa paremmin niihin digitaalisen ympäristön toimijoihin, joiden käytännöistä löytyy parannettavaa eikä luoda uutta, kaikkia toimijoita koskevaa lainsäädäntöä”, Kaupan liiton johtava asiantuntija Tiina Vyyryläinen sanoo.