Oppiminen ja kasvu syntyvät yhteisöissä
Oppiminen ja kasvu syntyvät yhteisöissä, ja tämä on ollut keskeinen tekijä digitaalisen kaupan alan kehityksessä Suomessa. Yhteisöjen voima on mahdollistanut yrityksille paitsi uusien taitojen oppimisen, myös yhteistyön ja innovaatioiden synnyttämisen, jotka vievät koko kaupan toimialaa eteenpäin.
Viime vuosi oli monille kaupan alan yrityksille haastava, mutta ei suinkaan kaikille. Osa yrityksistä onnistui erinomaisesti, ja näille menestystarinoille oli lähes poikkeuksetta yhteistä kasvu digitaalisissa kanavissa ja/tai kansainvälisessä myynnissä.
Kun tarkastelee yrityksiä, jotka ovat pärjänneet haastavista olosuhteista huolimatta, yksi yhdistävä tekijä nousee usein esiin: yrityskulttuuri. Näissä organisaatioissa korostuvat oppimiseen, rohkeuteen ja uteliaisuuteen kannustava ilmapiiri, joka luo pohjan menestykselle. On ilahduttavaa huomata, että yhä useampi näistä innovatiivisista yrityksistä on liittynyt mukaan Digital Commerce Finlandin digitaalisen kaupan yhteisöön. Ensimmäisen täyden toimintavuoden aikana yhteisö on kasvanut vaikuttavaan kokoluokkaan: yli 3 000 jäsentä ja 1 500 yritystä!
Laajan ja aktiivisen verkkokauppayhteisön lisäksi tavoitteenamme oli ensimmäisen toimintavuoden aikana rakentaa vahva ja monipuolinen kumppaniverkosto, joka pystyy tarjoamaan tuotteita ja palveluita verkkokauppojen kasvun vauhdittamiseksi. Olemme erittäin ylpeitä siitä, että vuoden 2024 aikana verkostoomme liittyi yli 50 kaupallista kumppaniyritystä, jotka samalla ovat mahdollistamassa Digital Commerce Finlandin toiminnan.
Toimintamme peruspilarit ensimmäisen vuoden aikana ovat olleet äärettömän suosituiksi osoittautuneet valmennuspäivät, syvällisesti eri aiheisiin pureutuvat online-koulutukset, kansainväliset vierailut, ympäri Suomen järjestetyt yhteisön itse organisoimat verkkokauppaklubit sekä digitaalisen kaupan alan huipputapahtuma, eCom Summit & Awards, joka järjestettiin historiassamme ensimmäistä kertaa.
DCF:n tapahtumien ja koulutusten ytimessä on ollut aidosti konkreettinen ja merkityksellinen sisältö – mitä tehtiin, millaisia tuloksia saavutettiin ja miten muut yritykset voivat hyödyntää samoja oppeja omassa liiketoiminnassaan. Pyrimme valitsemaan aiheet ja teemat kuhunkin tapahtumaan yhteisöltä tulevien syötteiden pohjalta. Vuoden aikana yhteisössä on paneuduttu muun muassa automaatioihin markkinoinnissa, asiakkaaseen, ROMI-ja LTV-mallinnuksiin, asiakashankintaan, saavutettavuuteen, datan optimointiin sekä kansainvälistymiseen. Kaiken sisällön punaisena lankana kulkee asiakas ja asiakkaalle tarjottu kokemus – välttämättömyys yrityksille, jotka haluavat menestyä nykypäivän kilpailussa.
”On selvää, että suomalaisilla yrityksillä on digitaalisen kaupan saralla erinomainen momentum.”
Yhteisön piirissä toimivia verkkokauppaklubeja on syntynyt ympäri Suomea yhteensä 28 kappaletta. Klubit perustuvat noin 10 verkkokaupan vertaissparrausajatteluun, ja niissä yritykset jakavat oppeja ja kontakteja toisilleen luottamuksellisessa ympäristössä. Vapaaehtoisvoimin toimivat klubit järjestivät vuoden 2024 aikana yli 250 tapaamista. Näihin ryhmiin kuuluvien yritysten liiketoiminnan kehitys on ollut keskimäärin nopeampaa kuin alan yleinen taso.
Digital Commerce Finland -yhteisön vuoden 2024 kohokohdaksi haluan nostaa ensimmäistä kertaa järjestetyn päätapahtuman, eCom Summit & Awardsin. Digitaalisen kaupan alalla on pitkään kaivattu tapahtumaa, joka kokoaa alan toimijat yhteen ja antaa tunnustusta heidän saavutuksilleen. Kolmessa kuukaudessa organisoitu tapahtuma myytiin loppuun, ja puhujakaartissa nähtiin asiantuntijoita kansainvälisistä huippubrändeistä, kuten IKEA, Zalando, Shopify ja Boozt.com, sekä kotimaisia alan nousevia toimijoita, kuten Lilja the Label, Varuste.net ja Dick Johnson.
Päivän huipensi illan juhlavassa tunnelmassa järjestetty awards-gaala, joka kokosi yhteen lähes 400 digitaalisen kaupan ammattilaista. Gaala huipentui parhaiden verkkokauppojen ja osaajien palkitsemiseen 18 eri kategoriassa. Vuoden verkkokaupaksi yleisön äänestyksellä valittiin Dermoshop, joka on tunnettu pitkäjänteisestä työstään alalla ja jatkuvasta kannattavasta kasvustaan.
”Nyt tarvitaan rohkeutta tarttua uusiin mahdollisuuksiin ja laajentaa määrätietoisesti Suomen rajojen ulkopuolelle!”
On selvää, että suomalaisilla yrityksillä on digitaalisen kaupan saralla erinomainen momentum. Yrityksissä näkyy vahva halu kehittää osaamista, edistää yhteistyötä ja etsiä uusia kasvumahdollisuuksia kansainvälisiltä markkinoilta. Perinteiset kaupan toimintatavat eivät enää yksin riitä – nyt tarvitaan rohkeutta tarttua uusiin mahdollisuuksiin ja laajentaa määrätietoisesti Suomen rajojen ulkopuolelle!
Tänä vuonna käynnistämme uudenlaisen digitaalisen kaupan yhteisötilan, jossa verkkokaupat ja muut alan toimijat voivat perustaa toimiston tai etäpisteen. Lisäksi aloitamme yhteistyössä Kaupan liiton ja ETU ry:n kanssa kohdennetun datan tuottamisen digitaalisen kaupan markkinasta ja seuraamme sen kasvua entistä tarkemmin kokonaisuutena.
Lämpimästi tervetuloa kaikille kaupan alan yrityksille osaksi Digital Commerce Finland -yhteisön toimintaa!
Ville Simola on Digital Commerce Finlandin toimitusjohtaja. Kaupan liitto on yksi Digital Commerce Finlandin perustajajäsen.
Pääset tutustumaan eCom Summit & Awards -tapahtumaan täällä >