S-Ostokortti lisää yhdenvertaisuutta maksamiseen
S-Ostokortti on S-ryhmän uusi maksamisen ratkaisu, joka digitalisoi perinteiset paperiset maksusitoumukset. Ratkaisu sujuvoittaa maksusitoumusten* käsittelyä avunantajaorganisaatiossa sekä S-ryhmän toimipaikoissa ja parantaa yhdenvertaista maksukokemusta avunsaajille. Ostokortti on nykyaikainen vaihtoehto paperisten maksusitoumusten tilalle.
S-Ostokortin kehittäminen aloitettiin noin vuosi sitten avustusorganisaatioiden ja kaupan henkilökunnan palautteen pohjalta.
”Paperinen maksusitoumus on koettu eriarvoistavaksi ja työllistäväksi ratkaisuksi kaikille osapuolille. Perinteinen käytäntö, jossa apua tarvitseva on saanut paperisen maksusitoumuksen ja esittänyt sen kassalla, on aiheuttanut haasteita niin avunsaajille kuin kaupan henkilökunnallekin”, S-Business Oy:n toimitusjohtaja Jenni Kuisma kertoo. S-Ostokortin lisäksi S-Business Oy tarjoaa yrityskorttiratkaisuja S-ryhmän B2B-asiakkaille sekä myy ja markkinoi S-ryhmän tuotteita ja palveluita suomalaisille yrityksille ja yhteisöille.
Kuisman mukaan maksukortin merkittävin hyöty on se, että kaupan asiakkaan eli tässä tapauksessa avunsaajan asiointi kaupassa on samanlaista kuin muidenkin asiakkaiden.
”S-Ostokortti digitalisoi maksusitoumukset, jolloin kaikki osapuolet voivat kokea asioinnin yhdenvertaiseksi ja sujuvaksi, kun ostokset maksetaan kortilla. Myös avunmyöntäjäorganisaatiossa vältytään hallinnolliselta rumbalta, kun jokaisesta paperisesta maksusitoumuksesta ei tarvitse lähettää erillistä laskua, vaan kortilla kaikki menee digitaalisesti”, Kuisma tarkentaa.
Käyttäjien tarpeita kuunneltu
Kortin osallistava kehitysprosessi kaupan työntekijöiden ja avustusjärjestöjen kanssa on varmistanut, että kortti vastaa käyttäjien tarpeita ja parantaa käyttökokemusta jatkuvasti.
Kortti on ollut käytössä viime toukokuusta lähtien, ja sen viimeisin versio julkaistiin hiljattain.
”Olemme edenneet vaiheittain, julkaisemalla aina kehittyneempiä versioita maksukortista. Palautteen pohjalta olemme pystyneet parantamaan korttia entisestään”, Kuisma selvittää.
Palaute on ollut positiivista. Erityisesti on Kuisman mukaan kiitelty sitä, että kortin saldoa voidaan lisätä tarpeen mukaan, jolloin avunmyöntäjä ei joudu maksamaan suuria summia etukäteen. Avunmyöntäjän on myös helppo määrittää kortille ostamiseen liittyviä tuoterajauksia.
S-ryhmän kaupassa kassatyöskentely puolestaan helpottuu, sillä kassajärjestelmä tunnistaa automaattisesti avustusjärjestön asiakkaalle sallimat ostot. Myös tietoturvan parantumisesta ollaan huojentuneita.
”Korttijärjestelmä vähentää asiakkaan henkilötietojen käsittelyä kassalla, sillä tiedot ovat digitaalisesti ja turvallisesti kortissa, eivät enää paperilapulla”, Kuisma painottaa.
”Asiakkaat puolestaan voivat käyttää saldoa osissa eivätkä ole sidottuja kertakäyttöisiin maksusitoumuksiin”, hän lisää.
Lisäksi hallinnointijärjestelmä antaa käyttäjille enemmän kontrollia, kuten mahdollisuuden sulkea kadonneen kortin välittömästi.

Kortin käyttömahdollisuuksia on mahdollista laajentaa
Ostokortti on tällä hetkellä suunnattu avustusjärjestöille, sosiaalitoimelle sekä seurakunnille, mutta sen käyttömahdollisuudet voivat laajentua esimerkiksi kouluille.
”Kortille on jo tullut kiinnostusta uusista kohderyhmistä, kuten oppilaitoksilta, joissa sitä voisi hyödyntää esimerkiksi oppilaiden hankintoihin. Tällaiset ratkaisut voivat tarjota uudenlaisia tapoja järjestää maksamista hallitusti ja turvallisesti”, Kuisma huomauttaa.
Kuisman tiedossa ei ole, että muilla kaupoilla tai kauppaketjuilla olisi vastaavanlaista korttia käytössään.
S-ryhmä aikoo jatkossakin kehittää korttia asiakaspalautteen pohjalta ja laajentaa sen käyttömahdollisuuksia entisestään.
”Tämä ei ole kokeilu, vaan pysyvä ratkaisu. Tavoitteena on, että paperiset maksusitoumukset poistuvat meidän käytöstämme kokonaan”, Kuisma toteaa.
*Avustusjärjestöjen maksusitoumukset ovat sitoumuksia, joilla järjestö lupaa kattaa tietyn palvelun tai hankinnan kustannukset tuen saajan puolesta. Maksusitoumus annetaan yleensä suoraan palveluntarjoajalle, jolloin tuen saajan ei tarvitse maksaa itse.