Pitsit, pionit ja personoidut lahjat – koulun päättäjäiset ovat kaupan alalle tärkeä sesonki
Kevät huipentuu koulujen päättäjäisiin – alakoululaisista ylioppilaisiin ja ammattiin valmistuviin. Tämä näkyy suomalaisessa kaupassa kukkien, lahjojen ja juhlavaatteiden kysynnän kasvuna.
”Koulujen päättäjäiset ovat monelle tärkeä juhla, ja se näkyy myös lahjojen ja juhlapukeutumisen kysynnässä”, tavaratalo Stockmannin kategoriajohtaja Maiju Niskanen kertoo.
Lahjoja valmistuneille hankitaan nykyään laajasti eri tuoteryhmistä.
”Muodin puolella suosittuja valintoja ovat korut, käsilaukut ja ajattomat asusteet. Kosmetiikassa klassiset tuoksut ovat aina mieluisia, mutta myös kauniit lahjapakkaukset ja personoitavat tuotteet, kuten kaiverrettava kosmetiikka, kiinnostavat. Led-valohoitonaamiot edustavat uusimpia trendejä lahjavalintojen joukossa”, Niskanen avaa.
Kodin tuotteet ovat niin ikään osa kevään lahjahankintoja. Esimerkiksi pastellisävyiset maljakot, astiat ja ladattavat valaisimet ovat Niskasen mukaan kysyttyjä.
”Moni etsii lahjaa, jossa yhdistyvät käytännöllisyys ja kaunis muotoilu. Myös keräilyhenkiset tuotteet kiinnostavat – jotain, jolla on tarinaa ja pysyvyyttä.”
Käyttöesineet, kuten keväisissä sävyissä hehkuvat vuodevaatteet ja pyyhkeet, ovat pidettyjä lahjoja. Niskasen mukaan lahjassa arvostetaan erityisesti kestävyyttä ja henkilökohtaisuutta.
”Ylioppilaalle halutaan antaa lahja, joka kestää aikaa ja jää muistoksi – jotakin, jolle on käyttöä vielä vuosien päästä.”
Lahjakortti ei syrjäytä ajatuksella valittua lahjaa
Niskasen mukaan lahjakorttien suosio on hieman hiipunut viime vuosien aikana, ja asiakkaat näyttävät olevan entistä halukkaampia valitsemaan konkreettisen lahjan – sellaisen, joka kertoo saajalle jotain erityistä.
”Lahjakortit ovat käteviä, ja niille on paikkansa, mutta olemme huomanneet, että asiakkaat haluavat yhä useammin antaa huolella valitun fyysisen lahjan. Se koetaan henkilökohtaisemmaksi ja harkitummaksi”, Niskanen mainitsee.
”Lahjan arvo puolestaan riippuu monesta asiasta, esimerkiksi tuleeko lahja läheiselle perheenjäsenelle vai esimerkiksi naapuruston ylioppilaalle. Tyypillistä summaa on hirveän vaikea antaa”, hän jatkaa.

Pastellia, pitsiä ja pellavaa
Juhlakausi näkyy myös pukeutumisessa. Kevään juhlamuoti korostaa pehmeitä sävyjä ja ilmavia materiaaleja.
”Erityisesti naisilla nähdään nyt pastellisia sävyjä, kuten vaaleansinistä ja voinkeltaista, lisäksi hienostuneet ruskean sävyt ovat suosiossa. Tarjolla on runsaasti röyhelöitä, pitsiä ja läpikuultavia kankaita. Myös yhteensopivat setit ovat trendikkäitä”, Niskanen toteaa.
Miehillä suosiossa ovat klassiset puvut, mutta uutta ilmettä tuovat kaksirivinen puvuntakki ja luonnonmateriaalit, kuten pellava.
”Pukuostokset ovat monella käynnistyneet jo hyvissä ajoin huhtikuussa, ja esimerkiksi ompelupalvelumme on vilkkaassa käytössä juuri nyt. Nuorten naisten suosimia juhlapukeutumisen brändejä on myös kyselty jo aikaisin keväällä, mikä kertoo, että asuvalintaa mietitään hyvissä ajoin. Toisaalta juhla-asuja hankitaan myös aivan viime metreillä”, Niskanen kuvailee.
Kotimaisuus, laatu ja pitkäikäisyys arvossa
Kuluttajat kiinnittävät aiempaa enemmän huomiota vastuullisuuteen. Kysytään kotimaisuutta, laatua ja pitkäikäisyyttä.
”Moni päivittää juhla-asuaan esimerkiksi uusilla asusteilla sen sijaan, että hankkisi kokonaan uuden mekon tai puvun”, Niskanen kertoo.
Päättäjäiskausi on Stockmannille merkittävä ajanjakso. Se näkyy tavarataloissa ja verkkokaupassa selvästi. Sesonkiin panostetaan niin asiakaspalvelun kuin valikoimankin osalta.
Päättäjäiset nostavat Désirée-kukkakaupan kevätmyyntiä
Kevät on myös kukkakaupoille vuoden kiireisintä aikaa, eikä poikkeusta tee Lauttasaaressa toimiva Désirée-kukkakauppa, jolle toukokuu tuo mukanaan yhden myyntihuipun vuodessa. Erityisesti koulujen päättäjäiset, valmistujaiset ja äitienpäivä tekevät kuukaudesta vilkkaan.
“Arvioisin meillä toukokuun olevan noin 15–20 prosenttia koko vuoden liikevaihdosta eli se on joulukuun ohella kiireisimpiä kuukausia. Päättäjäisviikot kattavat siitä ehkä noin kolmanneksen, noin 4–5 prosenttia koko vuoden myynnistä”, kertoo Désiréen omistaja Sari Kunnas.
Päättäjäiskausi on kukkakaupalle monimuotoinen ajanjakso, sillä kukkia ostetaan yläkoulunsa päättäville, ammattiin valmistuville, ylioppilaille ja korkeakoulunsa päättäville. Valmistelut alkavat usein viikkoja ennen juhlapäivää.
Ruusut, värikkyys ja kesän kepeys hurmaavat
Tänä keväänä suosituimpia kukkalajeja ovat ruusut, pionit ja hortensiat, joista kootaan värikkäitä, rentoja ja kesäisen tunnelmallisia kimppuja. Asiakkaat suosivat yhä enemmän persoonallisia ja näyttäviä kokonaisuuksia, jotka erottuvat perinteisistä, sävy sävyyn sidotuista kimpuista.
“Ruusut ovat edelleen suosituimpia, mutta vuosi vuodelta menee enemmän kimppuja. Tänä keväänä iloisen monipuoliset ja keveät kukkakimput ovat olleet erityisen suosittuja”, Kunnas sanoo.
Myös juhlapöytien koristelu näkyy tilauksissa. Toiset haluavat korkeita, toiset matalia asetelmia – tyyli on entistä vapaampi.
Lahja, joka ei jää tavarana nurkkiin
Kukat ovat nousseet entistä suositummaksi lahjaksi, jonka arvoa on alettu nähdä uudella tavalla erityisesti koronavuosien jälkeen.
”Toiset hakevat yksittäisen kukan ja toiset tilaavat useiden satojen eurojen kukituksia juhlapöytiin. Koen, että kukkien arvostus ja käsityön arvostus on noussut vuosi vuodelta. Kukat ovat nykyaikainen, iloa tuova lahja, josta ei jää tavaraa nurkkiin”, Kunnas tietää.
Läheisille hankitaan usein isompia, huolella suunniteltuja kimppuja, kun taas yksittäinen ruusu voi riittää opettajalle tai tutulle. Myös sidontatyyliin haetaan aiempaa enemmän yksilöllisyyttä ja vaihtoehtoja.

Kotimaista kysytään, mutta saatavuus rajoittaa
Asiakkaiden kiinnostus ekologisiin ja lähituotettuihin kukkiin on kasvanut, mutta leikkokukissa valikoima on vielä rajallinen.
“Kysyntää kyllä olisi, mutta kotimaisia leikkokukkia on harmillisen vähän tarjolla”, Kunnas huomauttaa.
Désiréen kukat tulevat pääosin Hollannista, mutta osa myös Virosta ja Suomesta.
Verkkokauppa ja ennakkotilaukset helpottavat kiireisimpiä päiviä, etenkin kun kyse on juhlapöytien kukituksista. Vaikka osa asiakkaista tilaa verkon kautta, valtaosa käy yhä paikan päällä.
“Erityisesti juhlapöytien kukituksia varataan etukäteen, mikä auttaa meitä valmistautumaan ruuhkahuippuihin.”
Vaikka valmistujaiskausi on vilkas, se ei kuitenkaan päihitä äitienpäivää työmäärässä.
“Äitienpäivänä ei tahdo tunnit riittää vuorokaudessa. Tilauksia ei voi ottaa edes vastaan niin paljon kuin kysyntää olisi,” Kunnas sanoo. “Valmistujaisten aikaan tehdään toki myös pitkää päivää, jotta kaikki saavat juhlansa arvoiset kukat.”