Kaupan vastuullisuuskooste 2024: Toimialatason vastuullisuustyö vahvistuu
Kaupan liitto on julkaissut toista kertaa Kaupan vastuullisuuskoosteen, joka kokoaa ajankohtaisen katsauksen alan vastuullisuuden ja kestävän kehityksen työhön. Julkaisu toimii samalla Kaupan liiton Communication on Engagement -raporttina YK:n Global Compact -aloitteessa kattaen vuoden 2024 tilanteen. Toimiala hyödyntää koostetta mm. kehittämistyössä.
Kaupan liitto päivitti viime vuonna strategiansa. Visioksi kiteytyi Kestävästi ja kansainvälisesti kilpailukykyinen kauppa.
”Päivitetty strategia luo keskeisen pohjan vastuullisuustyömme kehittämiselle. Yhä vahvistuvassa roolissa on yhteistyö jäsenyritysten ja -liittojen sekä sidosryhmien kanssa”, Kaupan liiton toimitusjohtaja Kari Luoto kuvailee.
Liitossa kehitetty kaupan strategisen vastuullisuustyön malli yhdistää vastuullisuusteemat osaksi strategiatyötä, tavoiteasetantaa, toimien toteutusta, raportointia sekä sidosryhmädialogia ja -yhteistyötä. Kaupan vastuullisuuskooste taas toimii työkaluna vastuullisuuden ja kestävän kehityksen työn toimialatasoisessa seurannassa sekä tärkeänä pohjana kehittämistoimien suunnittelulle.
Myös kaupan yritysten tukeminen vastuullisuustyössä on liitolle tärkeää. Vuonna 2024 se esimerkiksi toteutti yhdessä jäsenten ja kumppaneiden kanssa CSRD:n mukaisen kaksoisolennaisuusanalyysin, jonka tarjoaman esimerkin pohjalta jäsenyritykset voivat tarkastella ja jäsentää oman toimintansa vastuullisuusvaikutuksia. Edelleen viime vuonna päivitetty toimialan vähähiilisyystiekartta linjaa alan polkua kohti hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä sisältäen ylätason ohjeistukset jäsenyrityksille.
Toimialan vastuullisuuden tilannekuva
Osana Kaupan vastuullisuuskooste 2024 -kokonaisuutta on Kaupan vastuullisuuskatsaus, joka kokoaa toimialan keskeiset tunnusluvut ja vaikuttavuustiedot. Sisällöt ryhmittyvät taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristövastuun sekä kaupan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden teema-alueisiin.
Kauppa on edelleen Suomen suurin yksityinen työllistäjä, merkittävä nuorten työllistäjä ja yhteiskunnallinen vaikuttaja.
Muutamia poimintoja vastuullisuuskoosteesta:
- Kaupan ala työllistää noin 277 000 henkilöä, joista lähes viidennes on alle 25-vuotiaita.
- Alan osuus Suomen BKT:stä on noin 10 %, ja kaupan kotimaan myynnin luoma arvonlisäverokertymä on jopa puolet koko Suomen arvonlisäverokertymästä.
- Kaupan hiilipäästöt ovat laskussa: hiili-indeksin mukaan päästöt vähenivät yli 12 % edellisvuoteen verrattuna (huom. vuoden 2022 tiedot ovat viimeisimmät saatavilla olevat.)
- Päivittäistavarakaupassa elintarvikehävikki on laskenut 1,6 %:sta 0,9 %:iin vuodesta 2018 lähtien.
- Toimialan hiilijalanjäljestä 98 % syntyy arvoketjuissa, jolloin yhteistyö toimittajien kanssa on tärkeää. Lisäksi kaupan yritykset panostavat muun muassa materiaalitehokkuuteen, uusiutuvaan energiaan sekä logistiikan optimointiin.
Kehitystoimien suunnittelu käynnistyy
Kaupan vastuullisuuskooste 2024 osoittaa, että toimiala on tehnyt merkittäviä edistysaskelia vastuullisuustyössä, mutta samalla nousee esiin kehityskohteita, joihin kannattaa suunnata huomiota tulevina vuosina.
Esimerkiksi suurin osa kaupan ilmastopäästöistä syntyy yritysten arvoketjuissa, mikä korostaa tarvetta vahvistaa yhteistyötä toimittajien ja kumppanien kanssa sekä kehittää entistä toimivampia mittareita ja läpinäkyvyyttä myös kansainvälisissä tuotantoketjuissa.
Työhyvinvointi, osaamisen tunnistaminen, syrjimättömyys ja tasa-arvo ovat hyvin tunnistettuja teemoja vastuullisuuteen panostavissa yrityksissä, mutta monien toimijoiden kannattaa myös kehittää suunnittelua ja seurantaa työn systemaattisuuden vahvistamiseksi.
Monet vastuullisuusraportoinnin vaatimukset ovat olleet erityisesti pienemmille toimijoille haastavia, ja tarvetta erilaisille konkreettisille ohjeistuksille ja osaamisen kehittämiselle on myös jatkossa. Kuluttaja- ja asiakasrajapinnassa on paljon mahdollisuuksia vastuullisuuden konkretisoimiseen ja kestävän kuluttamisen edistämiseen. Nousevana teemana on lisäksi mm. investointien ja innovaatiokyvyn vahvistaminen, joka koskee erityisesti tutkimus- ja kehitystyötä.
”Kauppa työllistää satojatuhansia ihmisiä, toimii kriisinkestävyyden varmistajana ja tuottaa merkittävän osan valtion verotuloista, mutta tämän kokonaisuuden merkitys ei usein hahmotu riittävällä tavalla tai se jää vastuullisuusviestinnässä toissijaiseksi. Toimialan yhteiskunnallinen merkitys kannattaisi tunnistaa nykyistä paremmin”, Kaupan liiton viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Pia Pere-Vanhanen sanoo.
Liitossa pureudutaan Kaupan vastuullisuuskoosteen antiin huolellisesti yhdessä jäsenten kanssa, minkä jälkeen siirrytään jatkotoimien suunnitteluun ja toteutukseen.
Kaupan vastuullisuuskooste 2024 -julkaisu on toteutettu yhteistyössä Kaupan liiton asiantuntijoiden, Kaupan liiton vastuullisuusvaliokunnan sekä vastuullisuuskumppani ToDD Oy:n kanssa. Kumppaniliittoina toimivat Autoalan Keskusliitto, Erikoiskaupan liitto Etu, Päivittäistavarakauppa ry sekä Teknisen Kaupan Liitto.
Tutustu Kaupan vastuullisuuskooste 2024 -julkaisuun: Kaupan vastuullisuuskooste_2024